Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch Bekijk bericht
    Maar op een D3 zijn de meeste 24-70 dan weer feilloos. Ook zou ge met dezelfde lens afwijkingen hebben op bv een D200 vs D300. Ze zullen die AF-tuning er wel voor een reden hebben bijgezet? De 14-24 moet enkel maar "10mm" zoomen ... misschien dat daarom de AF accurater kan zijn? Ik heb er geen flauw idee van eerlijk gezegd. De 24-70 is bij wijze van spreken de kitlens van de D3. En ergens heb ik ook een voorgevoel dat die lens er voor geoptimaliseerd is (in hoeverre je dat kan doen met een lens), met alle gevolgen van dien.

Nu ja het is eigen aan het internet als iemand een probleem post, dat iedereen spoken begint te zien. Ik wist ook niet dat er problemen waren met de 24-70, en ook al zagen m'n foto's er op het eerste zicht goed uit, ben ik ook gaan testen. Niet dat ik met gesofisticeerde charts en rasters ben gaan testen, maar gewoon op alledaagse dingen en ik zie niet zo direct een probleem. Voor de rest ga ik me geen zorgen maken met m'n andere lenzen zoals de 14-24 en de 70-200. Als ze last hebben van FF & BF zal ik het wel "spelenderwijs" ontdekken. Dit wil ook weer niet zeggen, als mensen problemen hebben dat ik oogkleppen draag.

ben dan gisteren ook nog maar eens gaan testen ,

op een testkaart , op afstansbediening van de tv , en op nog wat spullen ...

24-70 op D3 .

af fine tune terug op nul... , vannaf 35 tot en met 70 geen enkel probleem ..
    Op 24 tot +- 28 mm dook idd het probleem op , alhoewel probleem is veel gezegd ,
    daar op die brandpuntafstanden dit ook veel minder zichtbaar word, tenzij bij closeups .

Dan toch maar terug eens gespeeld met AF tune , en +20 is nu op alle brandpuntafstanden knal derop .

Even later de 70-200 derop gezet , en toen ik zag dat die bij felle closeups (knopjes van de afstandbediening)
    ook beetje back ging , heb ik camera gewoon opgeborgen en maakte ik mij geen zorgen meer
    vermits ik dit objectief al twee jaar intensief gebruik en hier nog geen enkele keer een probleem van heb gemerkt "in the field".

dus ik denk dat we der nog heel lang kunne over doorgaan,
    sommige kunnen er mee leven , andere weer niet ,

maar het gaat tenslotte over wat je met uw materiaal doet ,
    en niet hoe het op de mm af nauwkeurig gaat werken (jaja ook al kost het veel centen )

ik zie nu plots niet iedereen terug gaan met al hun lenzen omdat ze ineens na meerdere jaren nikon klant te zijn dit gaan opmerken

kweet niet hoe het zit met D3 want die is nog fonkelnieuw , maar vorige nikon bodys hadden allemaal the "loose the rubber " ziekte ,
    en daarvoor ben ik ook nooit naar de winkel gestapt vermits het materiaal pas terug komt na lange tijd.

Imho is de enige lens waar ook maar een kleine afwijking al een probleem kan vormen een macro lens vermits het daar allemaal wat precieser word.
    www.kemizz.com
    Brand new Blog
    kemizzdotcomonflickr

Comment

Ik heb het gisteren nog eens met mijn 70-200 getest (oa ook op afstandsbediening tv), en wat ik merk is dat je verschil kan hebben naargelang de hoek waaronder je schiet. Logisch ook, maar het toont ook wel aan dat we wellicht allemaal teveel naar de details zitten te kijken.
      als ik een close portret schiet op f4 en 200mm, ligt de focus niet altijd op de ogen. Maar wie doet dat nu? Je wil toch heel het gezicht scherp hebben? Dan zijn de ogen ook scherp. Dus als je héél detaillistisch gaat kijken, dan zal er wel eens wat schelen, maar in de praktijk komt dat bij mij niet voor.
      ______
      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        als ik een close portret schiet op f4 en 200mm, ligt de focus niet altijd op de ogen. Maar wie doet dat nu? Je wil toch heel het gezicht scherp hebben? Dan zijn de ogen ook scherp. Dus als je héél detaillistisch gaat kijken, dan zal er wel eens wat schelen, maar in de praktijk komt dat bij mij niet voor.
        Er zijn hierover wel meningen. Sommigen stellen scherp op de ogen anderen doen dan weer op een ander gedeelte. Maar ik vind toch dat je met een f/2.8 lens toch 2.8 tenvolle moet kunnen benutten. Wat het resultaat op volledig open zal zijn hangt dus van de gekende factoren af, almede van de lenskwaliteit.

Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
          Met iemand anders beetje lachen als hij problemen heeft met zijn materiaal, maar ondertussen wel degelijk hetzelfde doen.
          Goed bezig
          ik heb met focussen geen problemen hoor. Maar het is zo dat met een beperkte diepte het sneller gebeurd dat, als je de camera in de hand houd, er wel wat bewegingsproblemen opzitten die resulteren in back en front focus problemen. Als ik de test doe met dezelfde lens, maar zonder statief en ontspanknop, of met statief en indrukken op de camera er problemen waarneembaar zijn. Maar met kabelontspanner op statief zijn er geen problemen. Het is evenwel spijtig dat er mensen zijn die problemen hebben met dit fenomeen, maar enkel een labo met meetapparatuur kan uitsluitsel geven over dit onderwerp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
            Maar ik vind toch dat je met een f/2.8 lens toch 2.8 tenvolle moet kunnen benutten. Wat het resultaat op volledig open zal zijn hangt dus van de gekende factoren af, almede van de lenskwaliteit.

Groetjes,
            Pol.
            ...vind ik ook...waarom zouden we anders een f2.8 kopen

mvg,

Roland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
              ...vind ik ook...waarom zouden we anders een f2.8 kopen

mvg,

Roland
              Inderdaad, daarom heb ik ook een f4 IS :-).
              Het feit is gewoon dat je op die diafragma's een ontzettend kleine scherptediepte hebt. Het is al genoeg van scherp te stellen en dan opnieuw je compositie te maken om de focus totaal anders te leggen. In de praktijk ga je die 2.8 dus alleen op grotere afstanden kunnen gebruiken.

Ik heb gisteren de test gedaan, door ook gewoon eens volledig op automatisch een foto te maken, waarbij dus het diafragma bepaald wordt door de camera, en waarbij alle focuspunten gebruikt worden: perfecte foto. Het is dus zaak om als je bijvoorbeeld zo'n portret maakt, OF het diafragma meer dicht te draaien (al mag je op 200mm en drie meter afstand al gauw naar f11 gaan dan), OF je selecteert een ander focuspunt dan het middelste, zodat je je compositie niet opnieuw moet doen na het scherpstellen. En dan heb je een perfect scherp oog.
              Het ligt dus meer aan de fotograaf dan aan de lens in mijn geval. Wellicht het verschil tussen consumerlenzen en professionele lenzen: je moet ermee leren werken.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Bij de grotere camerazaken is het geen probleem om de lens te testen, bij front- of backfocus vraag je gewoon een andere. Een voorbeeld: bij zowel een Canon 50 mm 1.4 als 85 mm 1.8 bleken twee van de drie exemplaren front- of backfocus te hebben. Gemakkelijk te ontdekken: neem een opname met open diafragma in het dichtbijgebied van een vlak met teksten dat 45 graden achterover helt. Zet de camera op één scherpstelpunt en onthoudt de tekstregel waarop je hebt scherpgesteld. Is de regel ervoor of erachter scherp, vraag dan een andere lens. Eenvoudiger kan het niet. Ervaring met Nikon objectieven heb ik nog niet, zal ik morgen toch eens nazien...
                Henk
                Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                (BD1383NL)

Comment

Ben ook een beetje gaan spelen met lenzen: mijn Nikkor 50 mm f1.4 is precies 'in the focus'. De Nikkor macro 105 mm 2.8 was op de korte afstand een beetje back-focus, maar vanaf ong 1 meter heel precies.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                    Ben ook een beetje gaan spelen met lenzen: mijn Nikkor 50 mm f1.4 is precies 'in the focus'. De Nikkor macro 105 mm 2.8 was op de korte afstand een beetje back-focus, maar vanaf ong 1 meter heel precies.
                    Da's dus voor mij een indicatie dat er niet echt iets mis is, maar dat het met langere brandpunten op korte afstand focussen met dan nog een open diafragmagewoonweg ontzetten precies moet zijn. Bij mij is er met mijn 50mm ook geen probleem: kort brandpunt, dus makkelijker op één punt de focus te houden, ook minder gevoelig als je je compositie opnieuw doet. Maar met mijn 70-200 op 200mm met open diafragma en drie meter afstand scherpstellen op een oog: niet simpel, want ontzettend kleine DOF en de minste beweging verlegt het gebied dat in focus zal zijn. Mijn bewijs daarvoor: selecteer een focuspunt waarbij je niet je compositie moet maken NA scherpstellen (of doe gewoon geen hercompositie maar druk af), en dan was het oog waarop ik scherpstelde wél scherp. Met mijn 50mm is altijd alles scherp wat ik scherp wil hebben, en met de 70-200 op 70mm ook.
                    Ik denk niet dat het simpel is om back/frontfocus zomaar vast te stellen.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Inderdaad, daarom heb ik ook een f4 IS :-).
                      Het is al genoeg van scherp te stellen en dan opnieuw je compositie te maken om de focus totaal anders te leggen. In de praktijk ga je die 2.8 dus alleen op grotere afstanden kunnen gebruiken.
                      Het voordeel van een 51 punten AF te hebben.
                      Je kan ook nog altijd manueel focussen. Hoe deed men het dan vroeger.

Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                        Het voordeel van een 51 punten AF te hebben.
                        Je kan ook nog altijd manueel focussen. Hoe deed men het dan vroeger.

Groetjes,
                        Pol.
                        Ten eerste zijn we inderdaad luier geworden, gewoon omdat dat nu mogelijk is, en ten tweede wordt er nu veel meer pietluttig gedaan over vanalles. Vroeger hoorde korrel er gewoon bij en nu is het bij het minste korreltje al niet goed meer. Vroeger kon je je resultaat niet eens meteen zien en was men sneller tevreden, uit noodzaak, alhoewel de foto's toen echt niet slechter waren dan nu. Toen kon je op 2.8 en 200mm en manuele focus ook niet met zekerheid zeggen of de oogjes wel scherp waren, dus als dat per sé moest, dan ging het diafragma gewoon meer dicht, klaar. Front/backfocus kon je toen ook niet gaan controleren door effe snel een foto te maken en die op je scherm te toveren.
                        Fotograferen en leren leven met eventuele foutjes en die door ervaring weten te omzeilen, daar gaat het om!
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

I'm going to get flamed now.. but I don't mind, it's cold here and I could do with warming up

I've yet to see, with my own eyes a camera or a lens that has serious focus issues. I've been asked to check a few by my dealer and still not seen any issues. The only issues I've seen are when the AF points are tricked into focusing somewhere else.

Maybe all my lenses do suffer from back or front focus too? I have no idea because in the real situations that i use them, they all seem to focus where I want

Maybe I'm just a lucky one, but I've owned 5 DSLR bodies and there are a couple more in the studio, probably about 12 lens have passed by or are owned and not one... has made me scratch my head and wonder if it's a few MM out of focus.

Even the Tamron is 'sharp'

So to answer the topic starter's question..

No.

Comment

Da's dus voor mij een indicatie dat er niet echt iets mis is, maar dat het met langere brandpunten op korte afstand focussen met dan nog een open diafragmagewoonweg ontzetten precies moet zijn. Bij mij is er met mijn 50mm ook geen probleem: kort brandpunt, dus makkelijker op één punt de focus te houden, ook minder gevoelig als je je compositie opnieuw doet. Maar met mijn 70-200 op 200mm met open diafragma en drie meter afstand scherpstellen op een oog: niet simpel, want ontzettend kleine DOF en de minste beweging verlegt het gebied dat in focus zal zijn. Mijn bewijs daarvoor: selecteer een focuspunt waarbij je niet je compositie moet maken NA scherpstellen (of doe gewoon geen hercompositie maar druk af), en dan was het oog waarop ik scherpstelde wél scherp. Met mijn 50mm is altijd alles scherp wat ik scherp wil hebben, en met de 70-200 op 70mm ook.
                            Ik denk niet dat het simpel is om back/frontfocus zomaar vast te stellen.
                            Ik gebruik een AFS VR 200mm f/2, en zowel op de D300 als de D2X ligt de focus telkens weer netjes op de ogen, zelfs aan f/2 Bij de D2X kost het wel iets meer moeite omdat ik het focus punt mooi op het gezicht moet houden, maar de D300 daarentegen zoekt het gezicht in 51pt3D zelf op

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                              I'm going to get flamed now.. but I don't mind, it's cold here and I could do with warming up

I've yet to see, with my own eyes a camera or a lens that has serious focus issues. I've been asked to check a few by my dealer and still not seen any issues. The only issues I've seen are when the AF points are tricked into focusing somewhere else.

Maybe all my lenses do suffer from back or front focus too? I have no idea because in the real situations that i use them, they all seem to focus where I want

Maybe I'm just a lucky one, but I've owned 5 DSLR bodies and there are a couple more in the studio, probably about 12 lens have passed by or are owned and not one... has made me scratch my head and wonder if it's a few MM out of focus.

Even the Tamron is 'sharp'

So to answer the topic starter's question..

No.
                              Ik heb een D70 gehad met focusproblemen, een D2X, en dan de AFS VR 200mm f/2 van de post hierboven. De D70 heb ik zelf bijgesteld, D2X en 200/2VR zijn door Nikon service point NL gejusteerd (hun eigen term ) en nu is alles wat ik van Nikon heb eindelijk super Alleen mijn Sigma 150mm f2.8 HSM macro heeft op mijn D300 een +10 nodig voor kortbij tot en met oneindig

MVG,

Comment

Als eigenaar van een Nikkor 24-70 volg ik ook dit topic op de voet.

Ik kan de 2 vorige reacties (trebs & frank207be) enkel maar bijtreden : het enige wat ik tot nu toe leerde van het fotograferen van "test-targets" is een bewustwording van de toleranties die er bestaan: toleranties in bodies, in de gebruikte lens doch ook in het mannetje achter het toestel.

Door consequent te testen met uitsluiting van zoveel mogelijk variabelen kan je deze wel zichtbaar maken doch helemaal tenietdoen zal nooit lukken.

Anderzijds is het best mogelijk dat er mensen een maandaglens kochten, doch poneringen als "Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?" en het "feit" dat "alle 24-70 zooms defect zouden zijn" neem ik vooralsnog met een grove korrel zout , gemengd met een snuifje "internet-hysterie".

Comment

Working...
                                X