Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens 12-24 & 27-70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lens 12-24 & 27-70

Beste iedereen,

De zoomlens Nikon 80-400 VR is net nog niet binnen en ben al aan het denken aan een volgende

Het is de bedoeling een goede vervanging te hebben voor mijn kitlens de 18-135 die samenkomt met de D80. Ik denk dat een lens 24-70 een goede all round lens is en die andere 12of14 - ideaal is voor architectuur en landschappen. Ik dacht aan volgende lenzen.

Deze staan op het mijn verlanglijstje (wie weet leest sinterklaas mee)

Nikon AF-S 14-24mm F:2.8 G IF ED
    of
    Nikon AF-S DX 12-24mm F:4.0 G IF ED (bestaat die 2.8?)

en
    Nikon AF-S 24-70mm F:2.8 G IF ED
    of
    Nikon AF-S 28-70mm F:2.8 D IF ED

Wat betekend juis die D of G en die IF. Ik begreep dat die ED staat extra dispersion wat de vervorming tegen gaat.

Bedankt voor jullie advies!

Groeten,
    Pieter

Re: lens 12-24 & 27-70

G = zonder diafragma ring
    D = lens geeft afstands(D) info aan camera
    IF = internal focus, er beweegt binnen in het objectief een lensje, zonder dat je dat buiten af kunt zien bewegen.

Ik neem aan dat je een DX camera hebt, omdat er een DX lens bestaat, dan zou een 17-55 2.8 ook een goede keuze zijn ipv de 24-70. Deze heeft een beter bereik aan de groothoek kant, voor normaal gebruik goed, en het verschil met de 80mm is niet zoveel. Een 70(80)-200 2.8 zou ook nog mooi in het rijtje passen. En eventueel een Sigma 10-20, als extreme groothoek.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter_ Bekijk bericht
      Beste iedereen,

De zoomlens Nikon 80-400 VR is net nog niet binnen en ben al aan het denken aan een volgende

Het is de bedoeling een goede vervanging te hebben voor mijn kitlens de 18-135 die samenkomt met de D80. Ik denk dat een lens 24-70 een goede all round lens is en die andere 12of14 - ideaal is voor architectuur en landschappen. Ik dacht aan volgende lenzen.

Deze staan op het mijn verlanglijstje (wie weet leest sinterklaas mee)

Nikon AF-S 14-24mm F:2.8 G IF ED
      of
      Nikon AF-S DX 12-24mm F:4.0 G IF ED (bestaat die 2.8?)

en
      Nikon AF-S 24-70mm F:2.8 G IF ED
      of
      Nikon AF-S 28-70mm F:2.8 D IF ED

Wat betekend juis die D of G en die IF. Ik begreep dat die ED staat extra dispersion wat de vervorming tegen gaat.

Bedankt voor jullie advies!

Groeten,
      Pieter
      Eerst en vooral 12-24 bestaat niet in f2.8 daarom hebben ze de nieuwe 14-24 uitgebracht, prima objectief trouwens.
      D staat voor de communicatie over de afstand tussen objectief en camera-flits.
      G staat voor objectieven zonder diafragmaring, dus in te stellen op je camera.
      IF staat voor internal focus, dat wil zeggen dat er tijdens het scherpstellen met AF niets beweegt aan de buitenkant van de lens, alles gebeurd binnenin.

Comment

Oei hjanssen kan blijkbaar sneller typen dan ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          G = zonder diafragma ring
          D = lens geeft afstands(D) info aan camera
          IF = internal focus, er beweegt binnen in het objectief een lensje, zonder dat je dat buiten af kunt zien bewegen.

Ik neem aan dat je een DX camera hebt, omdat er een DX lens bestaat, dan zou een 17-55 2.8 ook een goede keuze zijn ipv de 24-70. Deze heeft een beter bereik aan de groothoek kant, voor normaal gebruik goed, en het verschil met de 80mm is niet zoveel. Een 70(80)-200 2.8 zou ook nog mooi in het rijtje passen. En eventueel een Sigma 10-20, als extreme groothoek.
          Ik heb een D80. Ik dacht dat ik met die 12/14-24 en die 24-70 bijna het ganse bereik ging hebben tot 400mm. Als ik die 17-55 zou nemen dan moet er nog iets voor nog meer groothoek en een voor 55-80. Is die 17-55 beter?

Comment

Ik heb een D80. Ik dacht dat ik met die 12/14-24 en die 24-70 bijna het ganse bereik ging hebben tot 400mm. Als ik die 17-55 zou nemen dan moet er nog iets voor nog meer groothoek en een voor 55-80. Is die 17-55 beter?
            De 25mm in dat bereik zul je niet echt missen, ik en ieder geval niet tussen mijn 80-200 en 17-55, maar ik kom wel wat groothoek te kort bij de 28-70(en de 4mm voor 24 maken ook weinig verschil). Daar moet ik steeds wisselen tussen de 10-20 en 28-70 en bij de 17-55 heb ik daar geen last van. Ik vind ook dat de 17-55 minder last heeft van CA als de 28-70.Ik denk niet dat de kwaliteit van beide lenzen veel zal schelen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Minder last van CA?

Comment

Als je toch nog nieuwe objectieven wil aanschaffen, dan zou ik gaan voor objectieven met Full-Frame mogelijkheden, want ooit brengt Nikon betaalbare Full-Frame boddy's op de markt, de concurrentie dwingt hen daartoe

Comment

Hoe weet je welke die mogelijkheden hebben? Heeft mijn 80-400VR dat?

Comment

Hoe weet je welke die mogelijkheden hebben? Heeft mijn 80-400VR dat?
                    Alle NIET DX objectieven hebben een beeldcirkel van ongeveer 50mm, en zijn geschikt voor Full-Frame
                    18-70 AFS/ 12-24 AFS/ 17-55 AFS/ 18/200 AFS/ 18/135 AFS/ 10,5mm fisheye en nog enkele zijn allemaal DX objectieven.
                    Hier staan ze allemaal http://www.europe-nikon.com/family/n.../broad/20.html

80-400 VR is een FX objectief en dus geschikt voor Full-Frame.

Comment

Dit gezegd zijnde lijkt de 24-70 F2.8 de betere optie als de full frame binnenkort idd goedkoper gaat zijn.

Staat die aanduiding meestal in de benaming van een lens?

Comment

Dit gezegd zijnde lijkt de 24-70 F2.8 de betere optie als de full frame binnenkort idd goedkoper gaat zijn.

Staat die aanduiding meestal in de benaming van een lens?
                        Bij DX lenzen staat het er steeds op, bij FX lenzen staat het er niet op alleen op de Boddy van de F3 staat FX, maar vroeger was alles Full-Frame, analoog was immers 24 X 36

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Bij DX lenzen staat het er steeds op, bij FX lenzen staat het er niet op alleen op de Boddy van de F3 staat FX, maar vroeger was alles Full-Frame, analoog was immers 24 X 36
                          D3 zal je bedoelen waarschijnlijk

Comment

Minder last van CA?
                            Soms heb ik bij sterke kontraten last van Chromatische Aberratie(paarse randjes) met de 28-70 en niet met de 17-55,maar dit is onder extreme omstandigheden.

Comment

Pfff tis weer niet makkelijk kiezen dus. Het kan blijkbaar nooit een makkelijke keuze zijn ;-)

Mocht er nu eens een 14-80 f2.8 bestaan in uitstekende kwaliteit. Ik neem aan dat je voor een landschap best die 14mm hebt en dan voor mensen en andere zaken tussen die 24en70?

Hopelijk valt dat wisselen van lenzen goed mee

Comment

Working...
                              X