Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens 12-24 & 27-70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lens 12-24 & 27-70

Persoonlijk denk ik, indien je nog niet met een FF werkt maar er toch al rekening wil mee houdt dat wij wellicht allemaal in die richting gaan, best af bent met nu bvb al een 14-24mm 2.8 te kopen, aangevuld met een 17-55mm 2.8. Deze laatste is dan wel een DX lens, maar ze is zó goed en past beter dan de 28-70mm 2.8 als all-rounder. Ik spreek uit ervaring want bij mij is de 28-70mm meestal werkloos en ik mis meestal het gat 55-70 niet, terwijl 17mm daarentegen al breed kan genoemd worden. Die 28-70 blijft nietemin een dijk van een objectief. Retescherp en supersnel en moeite om die in huis te hebben. En volgens mij is er wel een licht verschil in het voordeel van de laatste.
    Ik heb ondertussen mijn Nikkor 12-24mm verkocht en zal die vervangen door de 14-24mm 2.8. Die 2mm (3mm) minder maken bij mij echt niet zoveel uit (een beetje benenwerk kan dit wel aan), en ik heb dan wel een f2.8 ipv een f4. Licht nadeel : bolle voorkant lens en onmogelijkheid om er filters op te plaatsen. Een beetje zorgzaamheid kan dit dan wel opvangen.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
      Die 2mm (3mm) minder maken bij mij echt niet zoveel uit (een beetje benenwerk kan dit wel aan),
      Maar als je met je rug al tegen de muur staat, ga je ze toch missen, denk ik zo. Ik zou niet graag mijn 10mm missen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb ondertussen mijn Nikkor 12-24mm verkocht en zal die vervangen door de 14-24mm 2.8. Die 2mm (3mm) minder maken bij mij echt niet zoveel uit (een beetje benenwerk kan dit wel aan), en ik heb dan wel een f2.8 ipv een f4.
        Groetjes,
        Pol.
        Pol,

soms raak ik de kluts kwijt: een DX 12-24 tov een FF 14-24 -ik neem aan op een DX camera- 3 mm verschil? Ik zie er veel meer maar ik kijk vast verkeerd!

hg,
        Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
          Pol,

soms raak ik de kluts kwijt: een DX 12-24 tov een FF 14-24 -ik neem aan op een DX camera- 3 mm verschil? Ik zie er veel meer maar ik kijk vast verkeerd!

hg,
          Karel
          Karel,

Met een DX camera worden die 2mm verschil tussen 12mm en 14mm dus 3mm (2x1.5=3) of hoe 2 ineens 3 wordt.

Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Karel,

Met een DX camera wordt die 2mm verschil tussen 12mm en 14mm dus 3mm (2x1.5=3)

Groetjes,
            Pol.
            Bedankt Pol,

en ik dacht voor DX: de DX 12-24 blijft 12-24 en de FF 14-24 als 21-36 door het leven zal gaan.
            Dus 9 mm aan de korte kant.

hg,

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Maar als je met je rug al tegen de muur staat, ga je ze toch missen, denk ik zo. Ik zou niet graag mijn 10mm missen.
              Je hebt gelijk want tussen een 10 en 14 is inderdaad 6mm verschil op DX, en dat is al heel wat aan de breedhoekkant. Dé reden waarom ik mijn 12-24 heb weggedaan is de aanzienlijke vervorming op 12. Oké, PT lens en dergelijke zijn hiervoor, maar dat vraag weeral meer postprocesssing. Ik hou nogal van een foto zo uit de camera. Voor snapshots bespaart mij dat heel wat tijd.

Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                Bedankt Pol,

en ik dacht voor DX: de DX 12-24 blijft 12-24 en de FF 14-24 als 21-36 door het leven zal gaan.
                Dus 9 mm aan de korte kant.

hg,

Karel
                Je mag inderdaad geen appelen met peren vergelijken Karel.

Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Je mag inderdaad geen appelen met peren vergelijken Karel.

Groetjes,
                  Pol.
                  Nee, dat lijkt me ook, maar het vergeten van een cropfactor van 1.5 is me toch iets te gemakkelijk.

HG,
                  Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
                    D3 zal je bedoelen waarschijnlijk
                    Tikfoutje

Comment

Working...
                    X