Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens 60 of 100 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens 60 of 100 mm

Omdat ik mij meer op het macro pad wil begeven: insecten, bloemen, paddestoelen,enz. ben ik aan het uitkijken naar een macro lens voor mijn 400D.
    Met een tele van 300 mm geraak ik al vrij dicht, maar dat is niet echt macro hé.
    Links en rechts lees ik veel goed over de 60mm 2.8 van Canon, maar ook over de 100mm 2.8. Natuurlijk zit ik nu te twijfelen of 60 mm bvb wel genoeg is?
    Zo lijkt me de 100mm met zijn IF wel de moeite, ik kan me voorstellen dat er wat egschrokken wordt als zo'n lens begint scherp te stellen zoals een Tamron en Sigma, of zie ik dat verkeerd ?

Re: Macro lens 60 of 100 mm

de 100 mm van canon heeft mijn voorkeur. Je bent ongeveer een 32 cm verwijderd van het onderwerp om een macro (1:1) opname te hebben.
    Deze is ongelooflijk scherp. en is tevens als portretlens met prima bokeh te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
      de 100 mm van canon heeft mijn voorkeur. Je bent ongeveer een 32 cm verwijderd van het onderwerp om een macro (1:1) opname te hebben.
      32 cm tussen onderwerp en sensor he. De lens zelf is 12 cm lang.
      In praktijk zit je dus met de frontlens op hooguit 20 cm van je onderwerp bij 1:1.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Macro is een discipline op zich en vraagt veel tijd en toewijding (die aan mij niet besteed is)

Om een bloem of insect vast te leggen is een 100mm (=160 op een crop) handig omdat je er (in de zomer in volle zon) nog uit de hand kan mee werken
        (min 1/160 sluitertijd, doorgaans min f:8 voor scherptediepte)

Als je dan toch een statief gebruikt heeft een 150 of 180mm een grotere afstand tot het onderwerp (zonder het af te schrikken) en door de kleinere DOF heb je een betere scheiding met de onscherpe achtergrond

De EF100 2.8 Macro hoort bij de beste lenzen van Canon en is ook een haarscherpe tele (met redelijk snelle focus, ik heb er meeuwen in de vlucht mee gefotografeerd), voor wandelingen in de natuur een aanrader (maar weeral 650g bij in je tas)

Voor vlinders en bloemen heb ik nu ook een tussenring op de 100-400 maar ik haal niet de scherpte van de macro
        Als je niet dichter dan 1:3 wil gaan zou ik toch eens een tussenring op je 300mm prime proberen

Comment

Working...
        X