Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoge lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• analoge lenzen

hallo,

weet niet of ik het hier goed plaats, maar heb een vraagje.
    Ik heb namelijk 2 analoge lenzen van canon destijds van mijn vaders analoog toestel liggen, een 50mm 1:8 en een 135mm 1:4, mijn vraagje nu is, kan ik daar nog iets mee aanvangen op mijn canon 400d ? Kun je die nog gebruiken eventueel met tussenstuk of zo? Zullen de lenzen dan normaal nog goed werken?
    Ook zit er n flitser canon speedlite 133d bij, die werkt nog, kan het kwaad als je die gebruikt samen met je digitaal toestel?
    Dank bij voorbaat
    mvg
    charlene
    smile ! ...it confuses people ...

Re: analoge lenzen

halloooo
    zijn het ef lenzen
    zo ja kan u deze gebruiken
    groetjes peter -wendy -flosch

Comment

Over de lenzen gaf Durpie al het juiste antwoord, EF-lenzen zouden moeten werken.

Maar de flitser is helemaal niet compatibel met het E-TTL II flits-systeem in de nieuwe Canon's. Het is ook mogelijk dat er tijdens het flitsen een te hoge spanning over de kontaktjes komt, en dat de camerabody daar niet goed tegen kan, opletten dus met oude flitsers op een nieuwe camera.

Na een beetje zoekwerk (Google) weet ik dat de flitser in 1973 op de markt is gekomen, en dat het richtgetal 16m bij iso 100 is.
      Het richtgetal van de ingebouwde flitser van een 400D is 13m bij iso 100, de oude flitser doet het dus niet veel beter dan de ingebouwde, en je kan die ook niet richten om bijvoorbeeld te bouncen op het plafond. Er is dus geen goede reden om die oude flitser te gebruiken.
      Het enige voordeel is dat de kans op rode oogjes iets kleiner wordt, maar je moet wel alles volledig manueel instellen, en dat maakt het nog moeilijker.
      Bovendien heb je de rode oogjes ook heel snel wegegwerkt met een fotobewerkingsprogramma.
      Last edited by Black B@ndit; 2 februari 2008, 19:11.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

hmm, even gekeken het zijn fd lenzen dus vrees ik dat het niets zal zijn zeker ?
        Tnx ivm info over de flits, zo doen we ook geen onnodige schade aan ons toestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mightycat Bekijk bericht
          hmm, even gekeken het zijn fd lenzen dus vrees ik dat het niets zal zijn zeker ?
          Tnx ivm info over de flits, zo doen we ook geen onnodige schade aan ons toestel
          Niet wanhopen. Er bestaan 2 soorten converters van FD naar EF. Met en zonder glas.

Neem nu die 135mm , een portretlens. Die gaat nooit naar oneindig om portretten te nemen. Dus kan een converter zonder glas. Kost peanuts, maar je hebt dan wel een bruikbare 135mm prime.

DPaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Niet wanhopen. Er bestaan 2 soorten converters van FD naar EF. Met en zonder glas.

Neem nu die 135mm , een portretlens. Die gaat nooit naar oneindig om portretten te nemen. Dus kan een converter zonder glas. Kost peanuts, maar je hebt dan wel een bruikbare 135mm prime.

DPaul.
            hmm, wat zijn peanuts , is het de moeite om daar voor een converter te gaan zoeken, geen idee wat de prijzen daarvan zij of waar ik ze moet gaan zoeken. Even op het net gekeken en ik geraak er niet wijs uit
            Last edited by Mightycat; 3 februari 2008, 14:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mightycat Bekijk bericht
              hmm, wat zijn peanuts , is het de moeite om daar voor een converter te gaan zoeken, geen idee wat de prijzen daarvan zij of waar ik ze moet gaan zoeken. Even op het net gekeken en ik geraak er niet wijs uit
              Ongeveer 25 euro in Hongkong met glas. Minder zonder glas.
              Desnoods haal je de kleine lens er uit om zelf een glasloze te maken.

25 euro voor een 135mm prime = peanuts.

DPaul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

Comment

Helaas wel zonder autofocus, en manueel focussen zonder matglas is niet gemakkelijk. Je kan die oudere manuele lenzen wel prima gebruiken voor macro (bij studio-opstellingen toch), ik doe het zelf met oude M42 lenzen, en convertor naar eos ,en een macrobalg...

Comment

Working...
                X