Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek twijfels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoek twijfels

    Ik dacht dat ik zeker was dat ik de tokina 12-24 mm wilde gaan aanschaffen maar ben toch weer ernstig aan het twijfelen gebracht door de 10-17mm en de 11-16 mm 2.8, beide tokina. Ik wil vooral wijdse landschappen en architectuur gaan schieten, denk ik Van die 12-24 weet ik dat de kwaliteit goed is, hoe zit dat bij die andere 2 Graag hoor ik eens de mening van anderen hier.

  • #2
    Re: groothoek twijfels

    De Tokina 10-17 is volgens mij een fish-eye, maar kijk ook eens naar de Sigma 10-20, prima kwaliteit, ik heb niet of nauwelijks last van CA, en de 10mm is heel wat meer groothoek als 12.
    Voorbeeld op 10mm:
    Last edited by hjanssen; 1 februari 2008, 09:44.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: groothoek twijfels

      wacht anders eens op de tests van de tamron 10-24. Dan heb je de groothoek van de sigma 10-20 en de tele van de tokina 12-24. Hopelijk zijn de foto's even scherp als beide objectieven, want dan zal het een superlens worden.
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: groothoek twijfels

        Ik gebruik de Sigma haast nooit boven de 15mm, bijna altijd onder de 12mm, en de rest gaat met de 17-55 2.8. Ik gebruik die lens alleen als ik echt groothoek wil.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: groothoek twijfels

          Jullie moeten het makkelijker voor me maken, niet nog moeilijker

          Comment


          • #6
            Re: groothoek twijfels

            12mm op Canon:

            10mm op Nikon:

            Je wordt er dakloos mee op 10mm

            Of trek in een oester
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: groothoek twijfels

              Ik heb zelf de 10-20 van Sigma en ben er heel tevreden van. Lekker breed, heel handig als je in een stad rondloopt.
              De 10-17 van Tokina geeft wel een fisheye effect als ik me niet vergis.
              http://blackletterday.wordpress.com

              Comment


              • #8
                Re: groothoek twijfels

                Een vriendin vertelde me dat Tamron de 10-24 wil gaan uitbrengen, dat zou wel in 1 keer m'n "probleem" oplossen Mits de kwaliteit goed is natuurlijk. Kan iemand me wat tips geven over hoe je het beste een lens kunt testen op regelmatig voorkomende foutjes?

                Comment


                • #9
                  Re: groothoek twijfels

                  Het simpeltste : tests in tijdschriften (Focus, Chip Foto Video Digitaal e.a.).
                  Als je zelf wil testen : De krant volledig open, buiten bij voldoende licht, camera op statief, en beeldvullende opnames maken met verschillende diafragma's en verschillende zoom-standen. Op deze foto's kan je heel goed de scherpte beoordelen, eventueel onscherpe hoeken, vignettering (donkere hoeken), chromatische aberratie (kleurrandjes langs contrasterende lijnen, kom vooral voor in de hoeken), ton- of kussenvormige vertekening enz. En natuurlijk, maak ook een reeks landschappen en/of architectuur zoals je die graag maakt.
                  12 mm is mooi, 10 is mooier. Let wel op het verschil tussen fish-eye (geeft gebogen lijnen en lijkt mij ongeschikt voor architectuur) en groothoek met rechte lijnen. Hierboven staan mooie voorbeelden.
                  Succes en veel groothoek plezier.
                  Mil

                  Comment


                  • #10
                    Re: groothoek twijfels

                    ik heb zelf de sigma 10-20, en ben er ontzettend tevreden van. helemaal tot 10mm kunnen gaan is geweldig, vrienden fotografen van mijn hebben een 12mm en een 14mm prime, en er zijn toch shots waar 10mm beter is.
                    voorts stelt hij erg snel scherp, wat voor mij als sportfotograaf zeker een pluspunt is.
                    || Photography Blog ||

                    Comment

                    Working...
                    X