Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoveel keus in het Land van de Hoek!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zoveel keus in het Land van de Hoek!

Goeiedag BD'ers,

Ik ben nog een beginneling op het vlak van fotografie.
    Mijn huidige opstelling is: Nikon D80, Nikkor 18-200VR, Nikkor 50mm 1.8, Tamron 100mm 2.8 Macro.

Nu is het probleem het volgende: Ik zou mijn Nikkor 18-200VR verkopen (omdat ik niet veel boven de 100mm ga en de andere 2 lezen lichtsterk zijn en dit nu al wel "gewoon" ben). Nu ben ik opzoek naar een lens om deze te vervangen.
    Budget ong. 500euro. Ik denk dat ik graag breed wil gaan maar toch ook zo "ver" mogelijk. Mijn oog is gevallen op:

- Sigma 10-20mm (op 10mm F2.8, heel breed maar mss té)
    - Tokina 12-24mm (heel bereik F4, sluit mss beter aan op een latere 28mm-...mm)
    - Tokina 16-50mm (hele bereik F2.8, toch nog breed en sluit makkelijk aan op 50mm-...mm)
    - Tamron 17-50 (hele bereik 2.8, mits klein verschil met 16mm, beter kwa prijs)
    - Sigma 17-70 (op 17mm F2.8, "groot" bereik, goede aansluiting 50mm-...mm)

Voila, geen gemakkelijke keus dus. Kunnen ervaren BD'ers mij hierin assisteren. Misschien ligt de keuze voor de hand, misschien zie ik een lens(zen) over het hoofd?
    Laat maar komen!
    > F U J I F I L M <

Re: Zoveel keus in het Land van de Hoek!

Hallo

hoe gaat het er nog mee?

In uw opstelling staan 2 verschillende lenzen.
    groothoeklenzen en standaardlenzen.

Ik heb een sigma 10-20 en dit is een super lens. Zeer scherp en de 10mm is super handig maar gebruik die niet zoveel. Die is meer voor de specifieke opdrachten.
    uitzichten voor op reis
    opdrachten voor kamers of tentoonstellingen in krappe ruimtes.

Ik raad u een tamron 17-50 aan. Groothoek en ietsje tele. Zéér mooit bereik om stad mee in te trekken.

Ik heb gekozen voor een sigma 10-20 en tamron 28-75 f2.8 Want alleen met de 17-50mm zou ik zeker groothoek te kort komen maar met de sigma 10-20 heb je totaal geen tele.

mijn keuze zou zijn koop een tamron 28-75 f2.8 en later een sigma 10-20 erbij. zoniet neem dan de tamron 17-50.

Groeten Davy
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Thnx voor de snelle reactie!

Indd nu ik men post terug lees kan je er 2 soorten lenzen uithalen.
      Ik zou toch mss meer voor Breedhoek gaan omdat ik wel hou van mooie uitzichten en dan is het hoe breder hoe beter (denk ik).
      Met mijn huidige 18-200VR heb ik veeeel getrokken op 18. Dus die tele gebruik ik niet veel.
      Dan moet ik de keus maken tussen Sigma 10-20 en Tokina 12-24 en die keus is verdonderd moeilijk heb ik al gelezen.
      Later kan ik dan beginnen vanaf 28mm naar tele. Zou ik het gat van 20mm (in geval sigma) naar 28mm missen?

Is er iets mis met de Tokina 16-50? Omdat je er niets over zegt... Is het verschil tussen 16mm en 17mm groot?

In het andere opzicht wil ik de Tamron 17-50 wel omdat dit meer "Allround" is... Pff ik kan er ff niet meer aan uit!
      > F U J I F I L M <

Comment

Wat je kunt doen als je budget het je toelaat is je nikon 18-200Vr houden en de sigma 10-20 erbij kopen. Ik mis de ruimte tussen de 20 en 28 niet. Je kan altijd een stapje vooruit met je 10-20.

De tokina 16-50 is een lens met veel wisselvallige reacties. Ik heb eens ergens een test van gelezen en die is niet super. Komt nog eens bij dat die zéér duur is.

De 17-50 is een zeer handige lens maar in jou geval ga je in beide gevallen te kort komen. Je hebt geen tele EN maar 1 mm meer groothoek dan je 18-200.
        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Om het nog wat moeilijker te maken tokina heeft een 11-16 F2.8 aangekondigd
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Hey,
            Ik heb ongeveer dezelfde weg afgelegd als jij nu, enkel had ik eerst voor een groothoek gekozen en dan pas de 100 macro, mijn 18-200 (een Tamron versie) staat nu ook te koop,

Mijn stem gaat dan ook uit naar een Tokina 12-24, zeer scherpe groothoek, het bereik dat die je verliest aan groothoek tov de sigma krijg je er aan het 'tele'-eind bij, waardoor het 'beter' (nog niet goed) aansluit bij je 50mm,

Je maakt veel foto's OP 18mm, hieruit kan ik opmaken dat je - moes het mogelijk zijn - waarschijnlijk veel gebruik zou maken van iets meer groothoek, daarop zal een 17-50 je nog wat beperken (16-50 misschien ook nog),

Ook is de Tokina beter gebouwd dan de mid-range objectieven die je oplijst, ik vindt het zelfs ietsje beter dan de 100mm macro die je hebt,

Later kan je dan nog 24/28-70/80 overwegen om de gaten wat op te vullen, daar ben ik nu naar op zoek,

Nog veel succes met je zoektocht

Groeten
            Tim

Comment

Ik zou zeggen de Sigma 10-20, maar niet de custombuildversie van 2.8, maar de gewone 4-5.6. De 10mm is werkelijk fenominaal kwa groothoek en zou ook niet willen ruilen met een 12-24(zelf niet de Nikkor). Ik gebruik de lens vaker aan de 10mm kant dan aan de 20mm kant, ik geloof niet dat de lens weleens boven de 15mm is geweest.

Ook wat er met 12 mm niet op kan kun je er niet bij croppen, wat er met een 20mm teveel opstaat, kun je wel wegcroppen.

Voor stadsfotografie is het een leuke lens.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

@ ducaudi: Spijtig genoeg staat men budget het niet toe want ik ga een huis kopen daarom wilk van lens "wisselen" en toch iets nieuws maar geen geld kwijt

@ Jdude: indd "aangekondigd". Geduldig ben ik niet .. wil em zo snel mogelijk

@ timvdb: naar die Tokina 12-24 wask al lang aant kijken en zag er echt wel goed uit. En je hebt gelijk, er bestaan heel wat lenzen vanaf 24mm om bij aan te sluiten. Bedankt! Ik ben al een stap verder...

@hjanssen: naar die Sigma 10-20 hebk ook gekeken en maar vergelijken en twijfelen met de Tokina 12-24... pff niet gemakkelijk De één zegt Sigma, de ander Tokina

Bedankt allemaal voor de fijne reacties!! Ik weet het mss toch al wat ik ga nemen maar wacht nog even af op meer reactie... mss doet dat het tij nog keren
                > F U J I F I L M <

Comment

Working...
                X