Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 100-300 F4 of toch de Bigma...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 100-300 F4 of toch de Bigma...

Hallo allen,

Ik ben al een behoorlijke tijd aan het zoeken naar een (redelijk betaalbare) telelens. Heb hier en op andere verschillende fora al het een en ander gelezen, maar kan op de een of andere manier maar niet de knoop doorhakken. Ik zal hem voornamelijk gaan gebruiken in dierentuinen en misschien wat 'wild' fotografie.

Nu ging mijn voorkeur al enige tijd uit naar de Bigma (vooral vanwege z'n bereik van 50-500 mm), maar de laatste tijd neig ik toch meer naar de Sigma 100-300, heeft toch een mooie F4 over het hele bereik, en met een 2x convertor haal je dus een 600mm bij F5.6 (terwijl je met de Bigma al vanaf zo'n 200mm op 6.3 zit geloof ik), niet verkeerd toch?
    En qua prijs is het ook niet zo'n verschil (Bigma of een 100-300 met converter).
    Had ook wel gekeken naar een 135-400 van Sigma, maar die schijnt kwalitatief toch iets minder te zijn, al had die wel een mooiere prijs .
    Zijn er hier misschien mensen die getwijfeld hebben tussen deze lenzen en nu een keuze gemaakt hebben en waarom bepaald die? Of juist toch een andere gekozen hebben?
    Ik zal hem overigens gaan gebruiken op m'n Pentax K10D.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
    PENTAX for your precious moments

Re: Sigma 100-300 F4 of toch de Bigma...

Oorspronkelijk geplaatst door -rik- Bekijk bericht
    Hallo allen,

Ik ben al een behoorlijke tijd aan het zoeken naar een (redelijk betaalbare) telelens. Heb hier en op andere verschillende fora al het een en ander gelezen, maar kan op de een of andere manier maar niet de knoop doorhakken. Ik zal hem voornamelijk gaan gebruiken in dierentuinen en misschien wat 'wild' fotografie.

Nu ging mijn voorkeur al enige tijd uit naar de Bigma (vooral vanwege z'n bereik van 50-500 mm), maar de laatste tijd neig ik toch meer naar de Sigma 100-300, heeft toch een mooie F4 over het hele bereik, en met een 2x convertor haal je dus een 600mm bij F5.6 (terwijl je met de Bigma al vanaf zo'n 200mm op 6.3 zit geloof ik), niet verkeerd toch?
    En qua prijs is het ook niet zo'n verschil (Bigma of een 100-300 met converter).
    Had ook wel gekeken naar een 135-400 van Sigma, maar die schijnt kwalitatief toch iets minder te zijn, al had die wel een mooiere prijs .
    Zijn er hier misschien mensen die getwijfeld hebben tussen deze lenzen en nu een keuze gemaakt hebben en waarom bepaald die? Of juist toch een andere gekozen hebben?

Ik zit met precies hetzelfde.....

Maar.. een 100-300 f4 komt met een 2x converter op f8 en niet f5.6. Een 2x converter kost 2 stops licht. Een 1.4x converter kost 1 stop, daarmee kom je dus op 140-420 f5.6.

Nu schijnt de Bigma niet daadwerkelijk tot 500mm maar meer tot 450mm, dus dat verschilt met de 100-300 + 1.4x converter maar weinig.

Ik wil dus eigenlijk ook een 100-300 f4 (o.a. om te werken met de 1.4x EX converter die ik al heb) maar hierbij is dus nóg een probleem namelijk beschikbaarheid.

De 100-300 EX wordt maar in kleine oplagen gemaakt met Pentax vatting (misschien 2 batches per jaar). De volgende batch komt op z'n vroegst pas over 2 maanden, en dat zou ook best nog wel eens kunnen veranderen (lees: langer kunnen duren ). Ik weet dit omdat ik gisteren hierover heb gebeld met de service desk van Sigma Benelux...

Intussen is de 100-300 EX in heel Nederland / België uitverkocht. (ik heb 'em tenminste nergens meer kunnen vinden. Dus mocht iemand nog een tip hebben dan hoor ik het heel graag...)
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Hoi MarkEL, bedankt voor je (snelle) reactie!

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      Ik zit met precies hetzelfde.....

Maar.. een 100-300 f4 komt met een 2x converter op f8 en niet f5.6. Een 2x converter kost 2 stops licht. Een 1.4x converter kost 1 stop, daarmee kom je dus op 140-420 f5.6.
      Ja, is ook zo, even een foutje

Nu schijnt de Bigma niet daadwerkelijk tot 500mm maar meer tot 450mm, dus dat verschilt met de 100-300 + 1.4x converter maar weinig.
      Inderdaad, en dan is de 100-300 met converter (1.4 dan ) alsnog lichtsterker dan de Bigma (die misschien wel een beetje meer mm heeft dan), vandaar dat ik de laatste tijd ook wat meer hiernaar toe neig...

Ik wil dus eigenlijk ook een 100-300 f4 (o.a. om te werken met de 1.4x EX converter die ik al heb) maar hierbij is dus nóg een probleem namelijk beschikbaarheid.

De 100-300 EX wordt maar in kleine oplagen gemaakt met Pentax vatting (misschien 2 batches per jaar). De volgende batch komt op z'n vroegst pas over 2 maanden, en dat zou ook best nog wel eens kunnen veranderen (lees: langer kunnen duren ). Ik weet dit omdat ik gisteren hierover heb gebeld met de service desk van Sigma Benelux...
      Oh... da's dan lekker
      Was met de Bigma eerst ook zo toch, al is die volgens mij nu wel redelijk verkrijgbaar.

Intussen is de 100-300 EX in heel Nederland / België uitverkocht. (ik heb 'em tenminste nergens meer kunnen vinden. Dus mocht iemand nog een tip hebben dan hoor ik het heel graag...)
      Hoop dat je hem te pakken kan krijgen dan... Ben erg benieuwd naar resultaten hiermee...

Al met al niet zo positief dus... Ben benieuwd of er nog anderen zijn die misschien iets meer kunnen vertellen...

Comment

Citaat:
        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL

BANG..........ROEFFF.....DINGDING.........WAAAAA.. ........KLOTS...MOT.....ZOEFFF..
        KRAKKEKRAK...HIJG....HIJG.

Heb juist m'n living gesloopt.

Zit ik hier al een maand of twee te vergelijken op het net kom ik eindelijk tot een besluit tussen de 50-500 of de 100-300 , en nu DIT.
        Maar de afstandsbediening heb ik nu toch , na 11 maand heb ik nu ineens 2 stuks, wat een luxe.

Comment

Hallo allen,

Hallo,

Misschien kan ik je een beetje helpen om de knoop door te hakken.
          Heb dezelfde twijfels gehad en ben uiteindelijk gegaan voor de 100-300 mm en heb er geen ogenblik spijt van gehad.
          Voordelen van deze lens zijn o.a.
          -Zoomen heeft geen invloed op de lengte van de lens en evenmin scherpstellen. Alles gebeurt intern en snel.
          -Scherpte is van alle lenzen die ik van mijn handelaar mocht uitproberen ( Bigma, 135-400, 170-500) het beste, een 9/10 zou ik durven zeggen.
          -Ze is iets lichter en handelbaarder dan de Bigma.
          -Lichtsterkte blijft contant op f4 en vol open is zeer goed bruikbaar, al geeft 5.6 een beter resultaat.

Ik gebruik ze zelf op een k10d en ben meer dan tevreden.
          Maar als je een converter zou nemen, zou ik toch blijven bij een 1.4 x, om alle reeds aangehaalde redenen, maar ook en niet in het minst omwille van de betere optische resultaten.

Hopelijk heb je er wat aan.
          Succes bij je keuze.
          Henri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HdL Bekijk bericht
            Hallo,

Misschien kan ik je een beetje helpen om de knoop door te hakken.
            Heb dezelfde twijfels gehad en ben uiteindelijk gegaan voor de 100-300 mm en heb er geen ogenblik spijt van gehad.
            Voordelen van deze lens zijn o.a.
            -Zoomen heeft geen invloed op de lengte van de lens en evenmin scherpstellen. Alles gebeurt intern en snel.
            -Scherpte is van alle lenzen die ik van mijn handelaar mocht uitproberen ( Bigma, 135-400, 170-500) het beste, een 9/10 zou ik durven zeggen.
            -Ze is iets lichter en handelbaarder dan de Bigma.
            -Lichtsterkte blijft contant op f4 en vol open is zeer goed bruikbaar, al geeft 5.6 een beter resultaat.

Ik gebruik ze zelf op een k10d en ben meer dan tevreden.
            Maar als je een converter zou nemen, zou ik toch blijven bij een 1.4 x, om alle reeds aangehaalde redenen, maar ook en niet in het minst omwille van de betere optische resultaten.

Hopelijk heb je er wat aan.
            Succes bij je keuze.
            Hallo HdL, bedankt voor je reactie! Zoals ik al aangaf, is dat ik ook al wat meer neigde naar de 100-300 de laatste tijd, vooral ook door de f4 over het gehele bereik. En dat hij intern 'focust' en zoomt is ook erg mooi meegenomen ja. Lijkt me een erg fijne lens.
            Heb je misschien ook resultaten met 1.4 converter? Of gebruik je hem alleen zonder converter wellicht.

Comment

50-500 revieuw's

Photographic lens specifications, guides, discussion and reviews

Is the Sigma 50-500mm f/4-6.3 EX DG HSM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

Samples 50-500

Sample photos with complete EXIF data and Lightroom edits. Click on any of them to view camera settings, edits and download them as Lightroom presets.

100-300 revieuws

Samples 100-300

Sample photos with complete EXIF data and Lightroom edits. Click on any of them to view camera settings, edits and download them as Lightroom presets.

Er staat een test op met een 1.4 converter met 100-300

En voor de Pentaxkes de eerste test van de K20

Have fun.

Comment

Hallo HdL, bedankt voor je reactie! Zoals ik al aangaf, is dat ik ook al wat meer neigde naar de 100-300 de laatste tijd, vooral ook door de f4 over het gehele bereik. En dat hij intern 'focust' en zoomt is ook erg mooi meegenomen ja. Lijkt me een erg fijne lens.
                Heb je misschien ook resultaten met 1.4 converter? Of gebruik je hem alleen zonder converter wellicht.
                Ik gebruik hem inderdaad zonder converter.
                Misschien nog even toelichten hoe ik getest heb:

1.Stevig statief
                2.SR afgezet
                3.Elke lens met volle opening en vervolgens op f8, f11, f16.
                4.Loodrecht op de "beruchte" bakstenen muur.
                5.Op scherm op 100% beoordeeld.

Dit maar om te zeggen dat ik niet altijd de "reviews en tests" blindelings vertrouw. Die zijn soms heel tegenstrijdig en gekleurd.
                Ik zie het liever zelf!
                Moet ik ook niemand iets verwijten achteraf!
                Henri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Achterna Bekijk bericht
                  50-500 revieuw's

Is the Sigma 50-500mm f/4-6.3 EX DG HSM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

Samples 50-500

100-300 revieuws

Samples 100-300

Er staat een test op met een 1.4 converter met 100-300

En voor de Pentaxkes de eerste test van de K20

Have fun.
                  Dank voor de links, weer wat leesvoer...

Oorspronkelijk geplaatst door HdL Bekijk bericht
                  Ik gebruik hem inderdaad zonder converter.
                  Misschien nog even toelichten hoe ik getest heb:

1.Stevig statief
                  2.SR afgezet
                  3.Elke lens met volle opening en vervolgens op f8, f11, f16.
                  4.Loodrecht op de "beruchte" bakstenen muur.
                  5.Op scherm op 100% beoordeeld.

Dit maar om te zeggen dat ik niet altijd de "reviews en tests" blindelings vertrouw. Die zijn soms heel tegenstrijdig en gekleurd.
                  Ik zie het liever zelf!
                  Moet ik ook niemand iets verwijten achteraf!
                  Inderdaad, dat is ook vaak het probleem met reviews, die tegenstrijdigheid. En niet alleen met 'professionele' reviews, ook met ervaringen van gebruikers op sommige sites, is af en toe zo tegenstrijdig dat je niet meer weet van hoe en wat. Vaak (altijd) is zelf testen de beste oplossing inderdaad.
                  Alleen het probleem met deze lenzen is dat ze nergens allemaal op voorraad hebben, in ieder geval niet waar ik ben geweest hier in de buurt...

Comment

KLIK
                    Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Je moet je eens afvragen waarom de Bigma's -ook op dit forum- veelvuldig van eigenaar wisselen, dat geld ook voor de ander Sigma's als de 135-400.
                      Houd het bij een kortere zoom met meer lichtsterkte: die zijn in iedergeval op 300mm nog bruikbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Je moet je eens afvragen waarom de Bigma's -ook op dit forum- veelvuldig van eigenaar wisselen, dat geld ook voor de ander Sigma's als de 135-400.
                        Houd het bij een kortere zoom met meer lichtsterkte: die zijn in iedergeval op 300mm nog bruikbaar.
                        Omdat niet iedereen geld liggen heeft voor een 500 mm prime

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          Je moet je eens afvragen waarom de Bigma's -ook op dit forum- veelvuldig van eigenaar wisselen, ....
                          Omdat ze er niet kunnen mee werken!...
                          Lange tele stilhouden zonder OS is niet iedereen gegeven...

Ondanks het feit dat ik ook de 120-300 f2.8 (met beide EX TC's) bezit, doe ik mijn 50-500 NIET weg!....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht

Ondanks het feit dat ik ook de 120-300 f2.8 (met beide EX TC's) bezit, doe ik mijn 50-500 NIET weg!....
                            zou wel eens de nagel op de kop kunnen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                              Inderdaad. Bovendien willen de meeste nooit een statief gebruiken, wat al gauw resulteert in onscherpe beelden. Met alle ontgoocheling van dien.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                              X