Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek maar de welke ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• groothoek maar de welke ?

Als uitbreiding op mijn glaswerk ben ik op zoek naar een groothoek, na enkele reviews te hebben doorgenomen, bleven er een 6 tal over, o.a.: canon ef 17-40/sigma 10-20/sigma 12-24/tokina 10-17 fish eye/tokina 11-16 en de tokina 12-24.(criteria brandpuntafstand)
    vervolgens vielen af:
    de tokina 10-17 viel af omdat dit duidelijk puur fish eye is, de canon niettegenstaande een L glas iets te weinig groothoek zeker op een aps c censor,de tokina 12-24 enkel voor aps c censor.
    blijven dus over de:

sigma 10-20mm f4-5.6
    sigma 12-24mm f4.5-5.6
    tokina 11-16mm f2.8.(komt binnenkort uit)
    met enkele vragen, kwaliteit v/d lens , scherpte en kan de tokina ook gebruikt worden op een ff body of moet ik mijn visie herzien t.o.v. de canon 17-40mm.
    In gedachten houden dat ik deze lens waarschijnlijk minder op de body zal hebben dan mijn andere lenzen, maar soms mis ik deze aanvulling toch.
    Dus alle gebruikers info is welkom.
    Met vriendelijke groeten
    Luc.
    BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Re: groothoek maar de welke ?

en waarom de Canon EF-S 10-22mm niet?
    equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

En het antwoord is.... de enige die je (vreemd genoeg) over het hoofd ziet, nl de Canon 10-22!
      Ik heb geen ervaring met de andere, maar ik ben zo tevreden met de canon 10-22 dat ik mij moeilijk kan voorstellen dat dit niet de beste keuze is.
      En die 10-22 is trouwens beter dan de 17-40 (op een 30D).

Comment

Als je later wil overgaan naar fullframe zijn zowel de Canon 10-22 en ook de Sigma 10-20 niet geschikt .Beide zijn bedoeld voor aps-c.
        Wil je ze enkel op een aps-c sensor gebruiken dan is de Canon Efs 10-22 minstens zo goed als de 17-40L....en met heel wat meer breedhoek
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Ik gebruik met zeer grote tevredenheid de Sigma 10-20mm. Prijs/kwaliteit is gunstig. Komt ook prima uit de testen. In een van de laatste zoom.nl magazines staat trouwens een vergelijkende test van groothoek-lenzen.
          Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

ik heb ook een sigma 10-20 en dit is een lens voor zijn prijs
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
              En het antwoord is.... de enige die je (vreemd genoeg) over het hoofd ziet, nl de Canon 10-22!
              Ik heb geen ervaring met de andere, maar ik ben zo tevreden met de canon 10-22 dat ik mij moeilijk kan voorstellen dat dit niet de beste keuze is.
              En die 10-22 is trouwens beter dan de 17-40 (op een 30D).
              Neen, niet over het hoofd gezien zoals Rupselkopke aanhaalt op een FF sensor (ef-s Lens Mount) - (ook de sigma 10-20 ) aldus niet haalbaar dus blijft er nog over de Sigma 12-24 en de canon 17-40 beiden in de prijsklasse die ik er voor over heb, daar ik momenteel nog een 300D body gebruik die dit jaar zal vervangen worden wil ik de optie open houden voor eventueel voor de 5 D te kiezen of toch nog voor de 40D dan juist ten voordele van de aps c censor ( telebereik), indien ik zeker zou kiezen voor de 5D zou ik sterk de canon overwegen, maar dit blijft dus nog een open vraag, ondertussen eens het forum doorzocht op de sigma 12-24 en lijkt op het eerste zicht zeer goed mee te vallen, maar nieuwe gebruiksinfo is steeds welkom
              groeten Luc.

Comment

Het lijkt mij dat je toch beter eerst kiest of je naar FF gaat, niet?
                Als je naar FF gaat ben je beter af met de 17-40, anders de 10-22. Welke lens je ook kiest - ze heeft een heel ander bereik afhankelijk van de sensor. Nu een lens proberen kiezen die 'voor allebei goed is' klopt niet echt.

Ik heb zowel de 10-22 als 17-40 gekocht met de idee 'als ik overstap naar FF verkoop ik de 10-22 weer en vervangt de 17-40 de 10-22'.
                Ik ging ervan uit dat de 17-40 beter zou zijn en ik de 10-22 dus alleen zou gebruiken wanneer ik breder wil gaan dan 17mm.
                Maar: de 10-22 blijkt zowaar beter te zijn dan de 17-40, zowel qua scherpte als vervorming. Aangezien ik vooral groothoek gebruik is het resultaat dus dat ik die 17-40 al 2(!) keer gebruikt heb...

En aangezien ik dermate tevreden ben van die 10-22 is mijn drang naar FF al serieus geminderd moet ik zeggen..

Comment

ik heb eerst een sigma 10-20 gehad, dan een 17-40, dan een 10-22 en dan terug een 17-40 omdat ik naar de 1D reeks overschakelde...

maar als er één ding is waar ik géén spijt van heb, dan is het de aankoop van mijn 10-22. Ook al ben ik reeds enkele maanden na die aankoop naar 1D overgestapt en moest ik de 10-22 ruilen voor een 17-40.
                  De 10-22 is gewoon zo een magnifieke lens op echt elk vlak, beter dan de 17-40, en veel beter dan de sigma 10-20
                  ik heb dan ook wel niet veel voor de 10-22 betaald, 475 euro voor een 2ehands exemplaar dat nooit gebruikt was en dus nagelnieuw was mét zonnekap

als ik nu ooit nog zou terugschakelen naar crop toestellen (lees:Nooit!) dan is de eerste lens die ik koop een canon efs 10-22
                  of als ik heel veel geld heb, koop ik hem ook voor mn 400D, maar dat zal ook nog even duren

maw. als je weet dat je de eerste 6maand niet gaat overschakelen naar FF, koop je dan maar meteen de canon 10-22. Je zal er geen spijt van hebben. Aangezien het een zeer gewilde lens is, geraak je hem op 1 dag zeker kwijt hier op BD aan een mooie prijs indien je toch naar FF omschakelt.
                  5DmkIII en wat glas

Comment

Bedankt voor de reakties
                    Als ik alles in overweging neem is het mischien zo geen slecht gedacht eerst men body te vervangen, (had me wel voorgenomen deze te gebruiken tot de 300D het liet afweten) maar er zijn grenzen en heb een beetje het gevoel dat ik deze bereikt heb, of het nu de 5D wordt of de 40D hou ik nog in het midden daar ik voornamelijk macro fotografeer wil ik beide toestellen wel eens uitproberen en dan zal de keus welke groothoek het wordt een stuk eenvoudiger zijn.
                    In elk geval was het verhelderend en had ik waarschijnlijk bij de 10-22 niet stilgestaan.
                    mvg Luc.

Comment

Sinds Canon de EF-S 10-22 heeft uitgebracht was er voor mij als amateur natuurfotograaf geen reden meer om geen cropcamera te kopen

Je hebt hiermee dezelfde beeldhoek en kwaliteit als op een FF, terwijl je tegelijk profiteert van de extra reikwijdte van de teles (en daar gaat FF je geld kosten)

De details in landschappen met deze lens zijn echt wel goed

Voor enkel landschap zou ik sterk aan bv een 5D denken, omdat een FF meer haalt uit een lens, en er is een ruime keuze in normaal en groothoeklenzen

Comment

Sigma 12-24 op 5D is prima breed. En Canon heeft dat niet.
                        Heel goede build kwaliteit, prima scherp. Lichtsterkte is m.i. minder belangrijk bij extreme objectieven.
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Working...
                        X