Mijn budjet is € 500.
Het is ook de bedoeling om de lens voor meerdere doeleinden te gebruiken.
Dus niet alleen voor portret en niet alleen voor landschap.
Ik zie dat mijn keuze beperkt is; 85mm of 50mm. Met 85mm beperk je je alleen tot portret veronderstel ik.
Iemand ervaring?
Canon EOS 350D met 18-55mm // ef 28-200mm f/3.5-5.6 USM // ef 100mm f/2.8 Macro USM // ef 70-200mm f4L IS USM // Speedlite 430EX // 17-55mm f2.8 IS
ik zou een 50 F1.4 aanraden.. klassieke lengte voor veel bruikbaar.. ideaal voor hoofd/schouder portretten op een 350D
Canon R | Leica Q EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes[/COLOR]
Mijn budjet is € 500.
Het is ook de bedoeling om de lens voor meerdere doeleinden te gebruiken.
...zou je in dat geval dan toch niet kijken voor een zoom? Vanzelfsprekend zijn
primes altijd wel wat beter, en bijvoorbeeld de Canon 50mm is voor veel
fotografen een must-have, maar soms ga je wat te weinig groothoek hebben, en
soms weer wat te weinig tele...
Ik heb destijd de Sigma 24-70mm EX DG Macro F: 2.8 aangeschaft.
Wordt tegenwoordig te koop aangeboden voor prijzen van 400 à 450 eur.
De lens is lichtgevoelig over haar hele bereik en het zoombereik zelf is acceptabel.
Gezien de minimum en maximum brandpuntsafstand is het zowel een goed
landschaps- als portret-objectief.
De goedkoopste is de 50mm f1,8 en die is volgens alle gebruikers heel goed.
Ik heb zelf pas de 50mm f1,4 gekocht, en die is ook heel goed, maar wel duurder.
De autofocus van de f1,4 is sneller, maar één van de grote voordelen bij die lens is ook dat je altijd handmatig kan focussen, ook al staat het schakelaartje op AF. Je stelt dan wel eerst automatisch scherp, maar terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt kan je zonder problemen corrigeren als dat nodig is. Dat gaat niet met de goedkopere f1,8. De onscherpe achtergrond is ook mooier bij de f1,4-versie.
De 50mm f1,2 is nog iets beter, maar die is ook heel erg duur, en in 95% (misschien is het zelfs wel 99%) van de foto's zal je het verschil toch niet zien. Maar zo'n grote 50mm f1,2 staat natuurlijk wel erg "professioneel" op je camera.
De 50mm f1,8 is dus de low-budget lens, die een heel goede prijs/kwaliteit verhouding heeft, de f1,4 is nog wat beter en ook wel duurder, en de f1,2 versie, dat moet je voor jezelf uitmaken of je echt zoveel geld wil uitgeven.
Voor 500 euro koop ook wel een 50mm f1,8 + 85mm f1,8 met de zonnekappen die erbij horen (ik koop bij elke lens een zonnekap als die er niet standaard bijgeleverd wordt).
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Voor 500 euro koop ook wel een 50mm f1,8 + 85mm f1,8 met de zonnekappen die erbij horen (ik koop bij elke lens een zonnekap als die er niet standaard bijgeleverd wordt).
bedoel je niet voor 500 € de 50mm 1.4 en 85 1.8?
De 50mm 1.8 heb je al voor 85 € en de 85 1.8 kost nieuw zo'n 350 €...
Als je tweedehands goed kijkt, heb je dus de 50mm 1.4 en 85 1.8 denk ik..
Als ik dit allemaal weeral lees dan stel ik mij weeral dezelfde vraag als altijd.
Iemand stelt een vraag en krijgt een aantal antwoorden, van die lens is goed en die is beter.
Gezien de topicstarter vermeld dat de lens voor vanalles moet dienen, zou ik zeggen een standaardlens dus 50mm of zelfs 35mm op een camera met cropfactor.
Vroeger was de 50mm een lens die bij de camera meegeleverd werd, maar omdat tegenwoorig de meeste mensen een zoomlens willen is het dus een standaard zoom maar minder lichtsterk. Iedereen weet dat Prime lenzen optisch beter presteren dan zoomlenzen maar toch kiezen vele voor het gemak van een zoom.
Realiseer wel dat als je bv straatportretten gaat maken met een 50mm, je knal op je onderwerp (meestal vreemde mensen) zit, dit is natuurlijk onder het motto "als je foto's niet goed genoeg zijn was je niet kort genoeg bij je onderwerp" (Capa) heel goed, maar niet iedereen kan dit.
Ik zou aanraden om eens te kijken naar wat het brandpunt is dat je zelf het meest gebruikt voor jou stijl van fotograferen en ga dan op zoek naar een goede Prime-lens met dat brandpunt en binnen het budget dat je er aan wil spenderen.
De 50mm 1.8 heb je al voor 85 € en de 85 1.8 kost nieuw zo'n 350 €...
Als je tweedehands goed kijkt, heb je dus de 50mm 1.4 en 85 1.8 denk ik..
50mm f1,4 + 85mm f1,8 + twee zonnekappen = 690 euro
50mm f1,8 + 85mm f1,8 + twee zonnekappen = 470 euro
(Omdat het voorste lenselement van de 50mm f1,8 vrij diep zit heb je daarvoor eigenlijk niet echt een zonnekap nodig, je spaart dan nog zo'n 20 euro uit.)
Tweedehands zal je de 50mm f1,4 + 85mm f1,8 wel kunnen vinden voor 500 euro, de nieuwprijs is hoger. Omdat het budget beperkt was tot 500 euro heb ik dus de goedkopere combinatie aangeraden.
Ik heb eerst ook rondgekeken voor een tweedehands 50mm f1,4 maar dan is het prijsverschil ten opzichte van een nieuwe gewoonlijk niet erg groot, daarom heb ik toch een nieuwe gekocht (ze behouden dus wel goed hun waarde).
Mijn persoonlijke voorkeur gaat nog steeds uit naar de 50mm f1,4.
Momenteel heb je objectieven die het bereik van 17-200 mm beslaan. Je zou het programmaatje Exposureplot los kunnen laten op de door jou gemaakte foto's en zien in welk bereik je de meeste platen hebt geschoten: dan weet je in ieder geval aan welk brandpunt je tot dusver het meest behoefte hebt gehad.
Comment