Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24l

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 24l

Ik overweeg om mijn 17-40L te verkopen en een ev. (bij voorkeur een betaalbare tweedehandse) 24L te kopen voor op mijn 5D. Ik ben verzot op mijn 35L en 85L en gebruik het Ee-s focusscreen. Ik mis de lichtsterkte bij de 17-40, niet alleen voor wat betreft de extra creatieve mogelijkheden die zo een lichtsterke lens biedt (DOF, low light), maar ook omdat de viewfinder met dat matglas wat donker voorkomt.

Heeft iemand ervaring met deze lens? Presteert ze goed bij alle openingen? Ik hoor dat ze wat soft is op F1.4, waar ik mee kan leven, maar bij nauwere openingen moet ze echt top zijn qua scherpte en contrast. Ik zou ze gebruiken voor low light en landschap.

NB ik denk ook aan de MF 21 mm Olympuslenzen maar twijfel toch om hierin te investeren gezien de (relatieve) gebruiksongemakken (vooral stop down metering, manuele focus minder)

Re: 24l

Oorspronkelijk geplaatst door PK Bekijk bericht
    Ik zou ze gebruiken voor low light en landschap.
    Voor low-light landschappen gebruik je toch een statief, en dan speelt het geen rol of de lens volledig open al lichtsterk is, want dan zet je het diafragma toch meestal verder dicht.
    Landschapsfoto's worden volgens mij zelden op f1,4 gemaakt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

De lens zou zowel voor low light als landschappen (F8 tot F16) moeten dienen.

Comment

Ik heb naast de 35L en 85L ook nog de 24L , deze lenzen gebruik ik het meeste op m’n 5D. Je leest nogal eens dat de 24 een stuk minder goed is dan de 35 ( die héél erg goed is wel ) maar mijn ervaring is dat ze slechts minimaal minder goed is dan de 35. Die 24 is het enige alternatief als je een lichtsterke breedhoek wilt in deze kwaliteit dan toch, een lens waarmee je op breedhoek toch heerlijk kunt spelen met een kleine dof. Eerlijk gezegd gebruik ik ze tegenwoordig meer dan mijn 35mm.
        Vanaf F1.8 echt vlijmscherp maar vol open zeker meer dan bruikbaar. Een lensje dat ik absoluut niet meer zou willen missen !
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Working...
        X