Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Zoom AF Nikkor 80-200mm 1:2,8 ED valt tegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon Zoom AF Nikkor 80-200mm 1:2,8 ED valt tegen

Indien perfect in orde, glas,focus enz.. mag je rekenen tussen 600 en 700 €.
    Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Ik heb hetzelfde objectief op een D70 en D2X gebruikt, en op de D2x was het werkbaar, maar op de D70 was ik ook niet echt onder de indruk

Dit relativeert voor mij ook het gebrek aan focusmotor op de D40

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DamnSharp Bekijk bericht
        Tsja... dat is lastig dan. Want een AF-S 80-200 2e hands is rond EUR 1000 en da's me toch te veel. Maar je denkt dus dat zo´n 80/200 1:2.8D niet snel genoeg is?
        welke sporten zou je graag willen fotograferen?

Ik heb dus zelf de combinatie D50/Nikkor AF-D 80-200 draaizoom gebruikt. Ik vond de snelheid een beetje teleurstellend.

Maar zoals hier reeds gemeld: de focus limiter en prefocussen kunnen een heel deel goedmaken. Helaas is 't niet altijd mogelijk om dit te gebruiken.

Ik zou anders eens naar een winkel gaan, en vragen of je dat objectief eens mag testen.

Comment

Goedemorgen,
          Ik heb een maand geleden een 2e handse Nikon Zoom AF Nikkor 80-200mm 1:2,8 ED schuifzoom gekocht http://img156.imageshack.us/img156/1...0200mmfzn8.jpg maar hij voldoet niet aan mijn verwachtingen. Ik had me niet gerealiseerd dat voor op een statief ik een extra hulpstuk nodig heb en scherpstellen niet snel gaat als ik hoopte.

Nu wil ik hem verkopen en een andere lens kopen maar er is zoveel keuze. Bijv. een 2e handse Nikon Zoom AF Nikkor 80-200mm 1:2,8D ED die op een statief aan te sluiten is en wat nieuwer is. Maar... is deze qua auto-focus snel genoeg?

Ik zoek dus een zoomlens voor sportfotografie, daar is mijn Nikkor AF ED 70-300 mm f4-5,6 D goed voor maar een meer lichtsterkobjectief die ik dan ook kan gebruiken voor concertfotografie.

Misschien zijn er ook goede (2e handse) alternatieven (Tamron, Sigma oid)?
          Oh, het budget max. EUR 550.
          Doe je die ED lens weg? Ik heb er zo eentje gehad maar verkocht omdat ik ze te zwaar vond. Maar daar heb ik nu spijt van want optisch vond ik ze prima. En dat ze traag focust vind ik niet zo'n probleem...
          ...but I could be wrong...

Comment

Een goede sportfotolens voor 500 euro zal lastig zijn. Je hebt zeker een AF-S lens nodig en 2.8. VR is niet nodig/zinvol voor sport. Een 70-200 2.8 AF-S werkt goed op een D50 maar is een stuk duurder. Best nog even sparen dus
            Groetjes, KC
            www.sportbeelden.com

Comment

Ten eerste bedankt allemaal voor de reacties!
              @hjanssen: bedoel je met "Limiter goed zetten" de instelring? en pre-focussen is neem ik aan van te voren focussen? En dan neem ik aan snelle sluitersnelheid.
              @Bke: ik richt me op honkbal (buiten) maar wil ook in een zaal mooi foto's kunnen maken en ook wel eens van een concert (zonder flits). Daarnaast maak ik veel buiten natuurfoto's.
              @marcv: w.s. doe ik de lens weg maar twijfel nog.

Nog een paar vraagjes: ik heb nu een 2e handse Sigma 70-200mm f2.8 EX HSM APO gezien. December 2004 EUR 550. Voor die prijs zie ik ook Nikon Zoom AF Nikkor 80-200mm 1:2,8D ED lenzen.
              Welke lens is beter/sneller/fijner? De lens die ik nu heb is kwalitatief goed maar ik mis erg dat hij geen tripod aansluiting heeft en dus traag is in focussen.

Oh, nog een vraag, ik zie ergens staan bij een Sigma lens review: "Hou er wel rekening mee dat een lens die berekend is voor een APC size sensor, niet berekend is voor een full frame sensor." Wat betekend dit en heb ik daar mee te maken?
              Last edited by DamnSharp; 20 januari 2008, 06:25. Reden: nog een vraag
              Groetjes, Damiaan.
              Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Oh, nog een vraag, ik zie ergens staan bij een Sigma lens review: "Hou er wel rekening mee dat een lens die berekend is voor een APC size sensor, niet berekend is voor een full frame sensor." Wat betekend dit en heb ik daar mee te maken?
                de sigma 70-200 past wel op FF... dus je moet je geen zorgen maken daarover. Sommige sigma lenzen (DC lenzen) passen enkel op de crop toestellen. Ze zijn zowat te vergelijken met de Nikon DX lenzen. Maar daar moet je niet te veel over peinzen, tenzij je van plan bent ooit naar een D3 over te stappen of als je nog analoog wil werken
                5DmkIII en wat glas

Comment

Ik denk dat de sigma sneller gaat focussen wegens HSM (=equiv AF-S)
                  De Nikon lenzen (schuif en draai) gaan volgens mij kwalitatief beter zijn, maar niet sneller.
                  Wat scherpte betreft ga je je niet verbeteren, tenzij je al een slecht exemplaar had.
                  Er is natuurlijk wel de statiefring die op de Nikon draaizoom en de sigma wel aanwezig zijn. (alhoewel die op de nikon van slechte kwaliteit zou zijn.)

Met de focus limiter schakel je een deel van het focus bereik van de lens uit zodat bij focus hunt het scherpstel mechanisme niet zoveel afstand moet afleggen. Je kiest dan uit oneindig tot 2.8 meter of 2.8 meter tot de min focus afstand.

Jo.

Ten eerste bedankt allemaal voor de reacties!
                  @hjanssen: bedoel je met "Limiter goed zetten" de instelring? en pre-focussen is neem ik aan van te voren focussen? En dan neem ik aan snelle sluitersnelheid.
                  @Bke: ik richt me op honkbal (buiten) maar wil ook in een zaal mooi foto's kunnen maken en ook wel eens van een concert (zonder flits). Daarnaast maak ik veel buiten natuurfoto's.
                  @marcv: w.s. doe ik de lens weg maar twijfel nog.

Nog een paar vraagjes: ik heb nu een 2e handse Sigma 70-200mm f2.8 EX HSM APO gezien. December 2004 EUR 550. Voor die prijs zie ik ook Nikon Zoom AF Nikkor 80-200mm 1:2,8D ED lenzen.
                  Welke lens is beter/sneller/fijner? De lens die ik nu heb is kwalitatief goed maar ik mis erg dat hij geen tripod aansluiting heeft en dus traag is in focussen.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                  Nikon stuff

Comment

@hjanssen: bedoel je met "Limiter goed zetten" de instelring?
                    Op de foto hier ergens boven zie je links nast het afstandsvenster een schakelaar, die moet op Limit staan en dan moet afstand instelling boven het limitpunt staan(dacht 2,5m) hij focuset dan tussen 2,5m en oneindig, staat de afstand onder 2,5 dan focust de lens tussen 80cm ofzo en 2,5m en als de lens op full staat tussen 2,5 en oneindig.

2,5 zit ongeveer midden in de afstandschaal.

en pre-focussen is neem ik aan van te voren focussen?
                    Je gokt waar de aktie gaat plaats vinden en daar focus je op op hand of auto.

En dan neem ik aan snelle sluitersnelheid.
                    hangt vasn het licht en de sport af of de foto die je wil, misschien wil je de snelheid wel vast leggen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een 2ehands Sigma is rond de 550 te krijgen. Jammer dat deze lens niet bevalt qua AF snelheid. Dit is echter niet alleen de "schuld" van de lens, ook de camera heeft hier flinke invloed op. Ik heb zelf de 80-200 AF-S en op mijn D70 presteerde die heel goed, maar op de D200 presteert die nog veel beter. Ik verkoop hem niet, maar je mag deze lens wel testen als je dat wilt. Want zoiets zou ik wel doen, voordat je een nieuwe lens koopt.
                      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                      --------

Comment

Hartstikke bedankt voor alle reacties! Heeft me zeer geholpen.
                        Ik heb besloten de lens te houden. Kwaliteit is eigenlijk zo mooi dat het "niet op statief passen" en "wat trage auto-focus" met het prijsverschil met een andere lens niet opweegt.
                        En... hou ik meteen geld over zo gezegd en heb dat in een Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di LD Aspherical (IF) Macro gestoken.

Het "de focus limiter en prefocussen kunnen een heel deel goedmaken" helpt behoorlijk goed.
                        Wat wel nog een probleem is is de ruis die ik vooral binnen heb met hogere ISO waardes maar daar ga ik een nieuw draadje over beginnen.
                        Groetjes, Damiaan.

Comment

Wat wel nog een probleem is is de ruis die ik vooral binnen heb met hogere ISO waardes maar daar ga ik een nieuw draadje over beginnen.
                          In RAW schieten en dan verwerken met DxO 5, probeer eens een trial. Ik heb goede resultaten tot 2500 iso, mits goed belicht.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Deze (DxO 5) kende ik nog niet. Ik heb best goede ervaring met NoiseNinja maar toch... zonder ruis is beter dan laten bewerken lijkt mij.
                            Groetjes, Damiaan.

Comment

Working...
                            X