Ik heb een vraagje i.v.m. macrofotografie onder water. Ik heb momenteel een Canon EF-S 60mm en een EF 100mm. Beiden hebben een vergrotingsfactor van 1/1, maar met de EF-S 60mm kan ik een onderwerp dichter benaderen (wat enkel een voordeel is in troebel water). Om de vergrotingsfactor op te voeren meende ik dat enkel een tussenring bruikbaar was aangezien die de minimum scherpstelafstand verkleint. Omdat eenzelfde tussenring meer vergroting geeft bij een kleinere focale lengte (toename vergroting = lengte tussenring/focale lengte) zal bvb een 25mm tussenring mij een grotere 'winst' bezorgen op de 60mm dan op de 100mm. Omdat ik nu echter al een onderwerp tot op 20 cm en minder kan benaderen met de 60mm vrees ik dat nog korterbij komen niet echt realistisch zal zijn om de dieren niet te verontrusten.
Echter, dezelfde tussenring zal op mijn 100mm 'slechts' de helft van de vergroting bewerkstelligen dan op de 60mm. Wie heeft er ervaring met het gebruik van de Canon (of Kenko) tussenring van 25mm en hoeveel dichter kun je effectief een onderwerp benaderen met bvb een 60mm?
Er werd mij ook verteld dat een verdubbelaar ook de vergrotingsfactor zou verdubbelen, alhoewel ik daar mijn twijfels bij heb. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Grts,
Fenzy
Echter, dezelfde tussenring zal op mijn 100mm 'slechts' de helft van de vergroting bewerkstelligen dan op de 60mm. Wie heeft er ervaring met het gebruik van de Canon (of Kenko) tussenring van 25mm en hoeveel dichter kun je effectief een onderwerp benaderen met bvb een 60mm?
Er werd mij ook verteld dat een verdubbelaar ook de vergrotingsfactor zou verdubbelen, alhoewel ik daar mijn twijfels bij heb. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Grts,
Fenzy
Comment