Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor candid portretten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lens voor candid portretten

Op reis neem ik o.a heel graag close-up foto's van de plaatselijke bevolking maar doe dat liever onopvallend want als ze het in de mot hebben gaan ze ofwel poseren, ofwel draaien ze zich om. De spontaanste portretten zijn degene waarbij het onderwerp er zich niet van bewust is gefotografeerd te worden. Tot nu toe deed ik dat mijn Nikkor 18-200 VR maar ik zoek meer kwaliteit (scherpte, mooier bokeh). Met de 70-200 f2.8 VR zou ik wel meer kwaliteit kunnen bereiken maar dan loop ik daar rond met zo'n kanjer van een lens zodat ze mij al van mijlenver zien aankomen, wat nu ook niet de bedoeling is (als je candid foto's wil trekken moet je niet opvallen met een grote lens me dunkt). De 85 mm f1.8 blijkt wel een mooie portretlens te zijn maar ik denk dat het bereik hiervan voor dit soort van portretten een beetje te weinig is.
    Zou ik de Nikkor 105 mm f2.8 VR micro (staat ook nog op mijn verlanglijstje), naast macro's, ook kunnen inzetten voor candid portretten of is dat nog niet genoeg van bereik ? Ik zit nu nogal dikwijls in het 200 mm bereik als ik dergelijke foto's trek. Of moet ik maar leren een voetje dichter zetten ?
    Ik weet dus niet goed door welke lens mijn 18-200 te vervangen voor dat soort van gebruik.
    Iemand suggesties ?
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Re: lens voor candid portretten

Als het wel iets mag kosten zou ik zeggen een nikkor 135 2.0 ?
    Niet te opvallen, lang genoeg maar niet TE lang en lichtsterk genoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
      Of moet ik maar leren een voetje dichter zetten ?
      Dat kan zeker, probeer eens de groothoek (de omgeving gaat dan natuurlijk sterk meespelen) en daarbij heel dicht naderen. Mijn ondervinding is dat mensen als je dicht in hun buurt met een groothoek een foto maakt, niet door hebben dat ze er bij opstaan.

Wat was het motto van Cappa alweer "Als je foto's niet goed genoeg zijn was je niet dicht genoeg"
      Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
        Wat was het motto van Cappa alweer "Als je foto's niet goed genoeg zijn was je niet dicht genoeg"
        Dat is het inderdaad

Besef wel even dat je met een groothoek niet zo snel die mooie bokeh gaat krijgen (omdat er bijna geen onscherpte gaat zijn).
        Maar natuurlijk als je de omgeving wil meenemen is dit ook niet nodig.

Comment

Voor candidfotografie is een 70-200/2.8 VR de max...
          De andere reeds aangehaalde lenzen zijn natuurlijk ook knap.
          Maar...voor wat hoort wat... als je knappe candids wil, moet je er maar wat voor over hebben...sleur maar gerust aan je kanjer...
          je resultaten zijn navenant...

kijk als voorbeeld:

Samen met enkele bevriende BD-ers, vrijdag naar de Marollen geweest, ondanks de (slechte) weersvoorspellingen. Het werd uiteindelijk een mooie dag met nogal wat straatfotografie in de Marollen, meer bepaald op het Vossenplein, Hoogstraat en het Justitiepaleis. Er liepen daan aardig wat attraktieve figuren en allerhande

mvg,

Roland

Comment

Working...
          X