Op reis neem ik o.a heel graag close-up foto's van de plaatselijke bevolking maar doe dat liever onopvallend want als ze het in de mot hebben gaan ze ofwel poseren, ofwel draaien ze zich om. De spontaanste portretten zijn degene waarbij het onderwerp er zich niet van bewust is gefotografeerd te worden. Tot nu toe deed ik dat mijn Nikkor 18-200 VR maar ik zoek meer kwaliteit (scherpte, mooier bokeh). Met de 70-200 f2.8 VR zou ik wel meer kwaliteit kunnen bereiken maar dan loop ik daar rond met zo'n kanjer van een lens zodat ze mij al van mijlenver zien aankomen, wat nu ook niet de bedoeling is (als je candid foto's wil trekken moet je niet opvallen met een grote lens me dunkt). De 85 mm f1.8 blijkt wel een mooie portretlens te zijn maar ik denk dat het bereik hiervan voor dit soort van portretten een beetje te weinig is.
Zou ik de Nikkor 105 mm f2.8 VR micro (staat ook nog op mijn verlanglijstje), naast macro's, ook kunnen inzetten voor candid portretten of is dat nog niet genoeg van bereik ? Ik zit nu nogal dikwijls in het 200 mm bereik als ik dergelijke foto's trek. Of moet ik maar leren een voetje dichter zetten ?
Ik weet dus niet goed door welke lens mijn 18-200 te vervangen voor dat soort van gebruik.
Iemand suggesties ?
Zou ik de Nikkor 105 mm f2.8 VR micro (staat ook nog op mijn verlanglijstje), naast macro's, ook kunnen inzetten voor candid portretten of is dat nog niet genoeg van bereik ? Ik zit nu nogal dikwijls in het 200 mm bereik als ik dergelijke foto's trek. Of moet ik maar leren een voetje dichter zetten ?
Ik weet dus niet goed door welke lens mijn 18-200 te vervangen voor dat soort van gebruik.
Iemand suggesties ?
Comment