Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

    Ja sorry hoor, maar mij lijkt het ook geen crop...
    Bij een crop snij je toch een aantal pixels weg ???
    dat doet een APS sensor niet... die snijdt geen pixels weg..
    Het objectief blijft inderdaad wel een 70-200mm of een 55-250, maar op een APS formaat gedragen deze objectieven zich tot een factor 1.6

    Net zoals jij het zegt, de FF heeft een grotere beeldhoek, DUS..... gedraagd deze zich als een kleiner aantal mm.....
    Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

    Comment


    • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

      Oorspronkelijk geplaatst door mauske Bekijk bericht
      Ja sorry hoor, maar mij lijkt het ook geen crop...
      Bij een crop snij je toch een aantal pixels weg ???
      dat doet een APS sensor niet... die snijdt geen pixels weg..
      Het objectief blijft inderdaad wel een 70-200mm of een 55-250, maar op een APS formaat gedragen deze objectieven zich tot een factor 1.6

      Net zoals jij het zegt, de FF heeft een grotere beeldhoek, DUS..... gedraagd deze zich als een kleiner aantal mm.....

      Een APS sensor snijdt wél pixels weg, maar dan nog voor ze op de sensor zitten, virtueel dus eigenlijk. Een deel van het beeld dat door de lens komt, valt naast de sensor in plaats van erop, terwijl op een FF sensor het hele beeld er wél op valt. Dat is het hele verschil net.

      Kijk eens hier:



      Het gaat om dezelfde lens. Alles binnen de blauwe lijn is wat op een FF sensor valt, en alles binnen de rode lijn is wat op een 1.5 cropsensor valt. Al de rest valt ernaast en dus is de afbeelding letterlijk gecropped. En nu zeg ik er écht niks meer over.
      Last edited by Vue.photo; 15 maart 2008, 21:59.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        je zou het van de volledige foto's niet zeggen, maar op 100% is het verschil hemelsbreed:
        totale foto (op 900 px):



        en twee 100% crops:





        Geen verscherping, op geen enkel moment. Ook totaal geen andere bewerking (ik zou ze wel bewerken om ze nog meer uit het beeld te doen spatten, maar hier dus niet gedaan).

        Mijn conclusie:
        Ik zou die 50-250 zonder aarzelen gebruiken voor familiekiekjes en dergelijke, want als je niet hoeft te croppen is deze lens zijn geld absoluut meer dan waard.
        Maar: voor grotere prints zou ze voor mijn eisen te kort schieten en blijft mijn 70-200 toch onverslaanbaar. En aangezien de f4 IS niet zo zwaar en omvangrijk is, zullen ook de familiekiekjes daarmee genomen worden.
        Dit is totaal geen vergelijking met de 55-250....
        Een echte vergelijking kun je alleen maken onder dezelfde omstandigheden,
        hoeveelheid licht, brandpunt, diafragma ed.... niet zo in het wilde weg een foto maken en die tot 100% vergroten... dat zegt helemaal niets...
        Kijk maar naar mijn foto van mijn dochter, die is op 250MM gemaakt en een stuk scherper dan de crop van de gans.... Maar daar had je weer ander licht..
        Die poes van jou is op misschien maar 70mm gemaakt waardoor je minder beweging hebt.. En bij een felle lamp zo te zien.. dus dat zegt eigenlijk zo goed als niets in vergelijking met de 55-250...
        Tuurlijk is de 70-200 een rete scherpe lens....
        Ik zal van de week als ik tijd heb en het is nog licht buiten eens een testje doen... Ik heb de 70-200 en de 55=250 hier liggen en kan dus een eerlijk vergelijk maken als het me lukt dezelfde brandpuntafstand ed in te stellen...
        Ik verwacht in ieder geval een veel kleiner verschil tussen die 2 foto;s dan tussen de foto van jou poes en de foto van de gans.
        Het verschil met mijn foto van mijn dochter en die van jou poes is namelijk ook al een heel stuk kleiner.
        Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

        Comment


        • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

          Oorspronkelijk geplaatst door mauske Bekijk bericht
          Dit is totaal geen vergelijking met de 55-250....
          Een echte vergelijking kun je alleen maken onder dezelfde omstandigheden,
          hoeveelheid licht, brandpunt, diafragma ed.... niet zo in het wilde weg een foto maken en die tot 100% vergroten... dat zegt helemaal niets...
          Kijk maar naar mijn foto van mijn dochter, die is op 250MM gemaakt en een stuk scherper dan de crop van de gans.... Maar daar had je weer ander licht..
          Die poes van jou is op misschien maar 70mm gemaakt waardoor je minder beweging hebt.. En bij een felle lamp zo te zien.. dus dat zegt eigenlijk zo goed als niets in vergelijking met de 55-250...
          Tuurlijk is de 70-200 een rete scherpe lens....
          Ik zal van de week als ik tijd heb en het is nog licht buiten eens een testje doen... Ik heb de 70-200 en de 55=250 hier liggen en kan dus een eerlijk vergelijk maken als het me lukt dezelfde brandpuntafstand ed in te stellen...
          Ik verwacht in ieder geval een veel kleiner verschil tussen die 2 foto;s dan tussen de foto van jou poes en de foto van de gans.
          Het verschil met mijn foto van mijn dochter en die van jou poes is namelijk ook al een heel stuk kleiner.
          Uiteraard heb je gelijk, maar dit was het beste dat we tot nu toe hadden.
          't Zou schitterend zijn als je ze beiden eens wilde testen en ons de resultaten laten zien. Dan is 't echt objectief.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

            Oorspronkelijk geplaatst door mauske Bekijk bericht
            Ja sorry hoor, maar mij lijkt het ook geen crop...
            Bij een crop snij je toch een aantal pixels weg ???
            dat doet een APS sensor niet... die snijdt geen pixels weg..
            ...blabla...
            Als je even naar deze afbeelding kijkt:
            http://www.luminous-landscape.com/images4/scaly4.jpg
            Stel dat we hier afspreken dat we een één zelfde pixel dichtheid gebruiken, dan zal een FF (blauwe rechthoek) meer pixels bevatten dan de APS (rode rechthoek). Waardoor het beeld van dit beestje op beide sensoren even veel pixels inneemt.
            Maar bij de APS zal er meer beeld naast de sensor vallen. En dit is het "croppen" tov een FF, het is dus net alsof je een FF foto neemt en er dus de randen afsnijd (coppen).

            Ik vermoed dat je dat wel doorhad?
            (dit even om Simplephotography een inzinking te besparen )
            Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

            Comment


            • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              Een APS sensor snijdt wél pixels weg. Een deel van het beeld dat door de lens komt, valt naast de sensor in plaats van erop, terwijl op een FF sensor het hele beeld er wél op valt. Dat is het hele verschil net.

              Kijk eens hier:



              Het gaat om dezelfde lens. Alles binnen de blauwe lijn is wat op een FF sensor valt, en alles binnen de rode lijn is wat op een 1.5 cropsensor valt. Al de rest valt ernaast en dus is de afbeelding letterlijk gecropped. En nu zeg ik er écht niks meer over.
              Nee inderdaad kun je maar beter over dit onderwerp niets zeggen...
              Als ik een 10 MP camera heb met een APS formaat sensor en ik maak een foto dan snijdt hij echt geen pixels weg hoor.. mijn foto's zijn netjes 10mp.

              Maak ik met dezelfde lens een foto met een Full Frame sensor, ook 10MP, dan is mijn foto ook 10MP hoor...
              Als ik dan een afdruk maak op a4 dan lijkt die van de APS toch 1.6 keer verder ingezoomd......
              En nee, ik weet dat hij niet verder is ingezoomd, maar de APS sensor reageert nou eenmaal zo en daarom is de cropfaktor hé..
              Als je de vergelijking maakt met dezelfde pixeldichtheid, ja oke, dan klopt je verhaal, maar dat lijkt me niet de eerlijke vergelijking.
              Ik denk dat je moet vergelijken met het totaal aantal pixels.. dat moet gelijk zijn... Dus een 10MP APS tegen een 10MP FF.
              En ik ontken niet dat de FF misschien wat mooiere plaatjes geeft, maar voor de meeste mensen is dat te verwaarlozen omdat ze afdrukken op a4 of zelfs alleen maar de foto's bekijken op het scherm...

              Ik heb bewust voor een 1.6 crop gekozen en niet voor een FF omdat ik dan op het circuit wat meer dichterbij kom !

              Ik zal van de week als het weer een beetje meezit, dat moet dan op woensdag zijn.. of misschien morgen middag, ff de 70-200 tegen de 55-250 vergelijken.
              Morgenvroeg schijnt het hondeweer te worden !
              Last edited by mauske; 15 maart 2008, 22:15.
              Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

              Comment


              • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                Oorspronkelijk geplaatst door mauske Bekijk bericht
                Nee inderdaad kun je maar beter over dit onderwerp niets zeggen...
                Als ik een 10 MP camera heb met een APS formaat sensor en ik maak een foto dan snijdt hij echt geen pixels weg hoor.. mijn foto's zijn netjes 10mp.

                Maak ik met dezelfde lens een foto met een Full Frame sensor, ook 10MP, dan is mijn foto ook 10MP hoor...
                Als ik dan een afdruk maak op a4 dan lijkt die van de APS toch 1.6 keer verder ingezoomd......
                En nee, ik weet dat hij niet verder is ingezoomd, maar de APS sensor reageert nou eenmaal zo en daarom is de cropfaktor hé..
                Als je de vergelijking maakt met dezelfde pixeldichtheid, ja oke, dan klopt je verhaal, maar dat lijkt me niet de eerlijke vergelijking.
                Ik denk dat je moet vergelijken met het totaal aantal pixels.. dat moet gelijk zijn... Dus een 10MP APS tegen een 10MP FF.
                En ik ontken niet dat de FF misschien wat mooiere plaatjes geeft, maar voor de meeste mensen is dat te verwaarlozen omdat ze afdrukken op a4 of zelfs alleen maar de foto's bekijken op het scherm...

                Ik heb bewust voor een 1.6 crop gekozen en niet voor een FF omdat ik dan op het circuit wat meer dichterbij kom !

                Ik zal van de week als het weer een beetje meezit, dat moet dan op woensdag zijn.. of misschien morgen middag, ff de 70-200 tegen de 55-250 vergelijken.
                Morgenvroeg schijnt het hondeweer te worden !
                Nee, je moet de pixeldensiteit op de sensor vergelijken. Dus als bijvoorbeeld een 1.5 cropfactor hebt, en je APS heeft 10 Mpx, en je full frame heeft er 15, dan krijg je dezelfde foto als je die 5 mpix eraf cropt. En inderdaad, da's een theoretische vergelijking, die in 't echt niet opgaat. een 1Ds zou zeker in 't voordeel zijn omdat die in verhouding nog meer pixeldichtheid heeft, terwijl een 5D er dan weer minder heeft, maar daardoor is het beeld dan weer mooier omdat iedere pixel zoveel meer detail opneemt. 't Is allemaal niet zo zwart-wit als de theorie erachter doet vermoeden, maar da's met alles zo.
                Dus ja, in de praktijk kies je beter voor APS als je veel tele gebruikt, en kies je beter voor FF als je landschappen doet, of portretten en zo.
                Alleen waren er hierboven zo verdomd eigenwijs en grof, dat ik me voor de dood niet zou laten kennen.

                Ik kijk uit naar je test!
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                  Zal waarschijnlijk pas woensdag worden als ik zo eens naar buiten kijk.... Het regent hier al de gehele dag... Het is buiten net zo donker als binnen !
                  Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

                  Comment


                  • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                    Nog eentje, genomen op ongeveer 5 meter van het object en uit de hand.



                    Model = Canon EOS 350D DIGITAL
                    Exposure Time = 1/200"
                    F Number = F6.3
                    Exposure Program = Portrait Mode
                    ISO Speed Ratings = 400
                    Focal Length = 250mm

                    Filter = HQ Digital UV(0)

                    Met vriendelijke groet,
                    Dimitri
                    Last edited by Dimitri1974; 18 maart 2008, 10:23.
                    Canon & Tamron

                    Comment


                    • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri1974 Bekijk bericht
                      Nog eentje, genomen op ongeveer 5 meter van het object en uit de hand.



                      Model = Canon EOS 350D DIGITAL
                      Exposure Time = 1/200"
                      F Number = F6.3
                      Exposure Program = Portrait Mode
                      ISO Speed Ratings = 400
                      Focal Length = 250mm

                      Filter = HQ Digital UV(0)

                      Met vriendelijke groet,
                      Dimitri
                      Haal die UV er eens af en maak die foto dan nog eens...
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                        Is dit binnen of buiten, Dimi?
                        Ook benieuwd naar het resultaat zonder UV-filter, want ik heb ondertussen ook nog wat geoefend "met", maar krijg toch niet die scherpte van Duindistel.
                        Ik kan natuurlijk van statief schieten, maar daarmee is de hele "IS" discussie zinloos, niet?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                          Lesc, is binnen, ga eentje schieten zonder zie...
                          Canon & Tamron

                          Comment


                          • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                            deze is zonder filter en zonder flits...



                            Model = Canon EOS 350D DIGITAL
                            Exposure Time = 1/500"
                            F Number = F8
                            Exposure Program = Normal
                            ISO Speed Ratings = 400
                            Focal Length = 250mm

                            Filter = None


                            Met vriendelijke groeten,
                            Dimitri
                            Canon & Tamron

                            Comment


                            • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri1974 Bekijk bericht
                              deze is zonder filter en zonder flits...


                              Model = Canon EOS 350D DIGITAL
                              Exposure Time = 1/500"
                              F Number = F8
                              Exposure Program = Normal
                              ISO Speed Ratings = 400
                              Focal Length = 250mm

                              Filter = None


                              Met vriendelijke groeten,
                              Dimitri
                              jamaar nee hé. Zet je ISO op 100, want op deze manier haal je er zéker niet uit wat erin zit.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment


                              • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                                En dan zal de shutterspeed ook wel omlaag moeten, zeker?
                                Ik zie voorlopig niet veel verschil tussen de twee opnames, maar wie ben ik?
                                Is "het blote" oog echt de enige manier om scherpte te meten?
                                Wat ik tegenwoordig doe is de foto openen in Photoshop (nu nog v. 7.0) en inzoomen tot 100% en dan echt goed bestuderen, maar misschien zijn er andere manieren?
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X