Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Dus als ik het nu goed bergrijp:
Groot/breedhoek is meer voor binnenshuis (om een bredere foto te maken)
En een Telelens is om het een beetje dichterbij te halen.
zie hier een korte uitleg met beelden om het verschil in aantal mm's voor te stellen. Lees al deze pagina's maar eens door, er staat een schat aan informatie in voor beginners.
Oorspronkelijk geplaatst door fotoamateurvragenBekijk bericht
Dus als ik het nu goed bergrijp:
Groot/breedhoek is meer voor binnenshuis (om een bredere foto te maken)
En een Telelens is om het een beetje dichterbij te halen.
Heb je ook een site waarop je een vergelijking tussen 36-108 en 38-114 kunt zien?
Je kan elke lens eender waar gebruiken, breedhoek is zeker ook geschikt voor landschapsfotografie. Met een telelens lijkt het dat je kortbij staat.
als je spreekt van kortbij, of veraf tenopzichte van wat onze ogen waarnemen, dan is 50 mm op een 35mm film hetgeen met onze ogen overeenkomt. dus op een crop van 1.6 is dit een lens van 31.25 mm.(bestaat niet).
Maarja, ik ga meer binnenshuis foto's maken, dan buiten.
En de telelens die ik bedoelde, heeft maar een verschil van 4mm, dus dat is nou niet echt alsof je ineens 3meter dichterbij je object staat.
Als je dan toch meestal binnenshuis gaat fotograferen, dan zou ik toch lager gaan dan een 36 of je komt wel eens met je rug tegen de muur terecht, letterlijk dan. Een lens startend op brandpuntsafstand 17 of 18 met een lichtsterk diafragma (ergens rond 2.8 á 3.5) lijkt me dan toch beter aangewezen.
Als je dan toch meestal binnenshuis gaat fotograferen, dan zou ik toch lager gaan dan een 36 of je komt wel eens met je rug tegen de muur terecht, letterlijk dan. Een lens startend op brandpuntsafstand 17 of 18 met een lichtsterk diafragma (ergens rond 2.8 á 3.5) lijkt me dan toch beter aangewezen.
aangezien het hier hoogstwaarschijnlijk om een compact toestelletje gaat, is 17 of 18 mm ondenkbaar...
28mm is breedhoek maar niet zo veel voorkomend, 24mm is nog breder, maar nog minder voorkomend
aangezien het hier hoogstwaarschijnlijk om een compact toestelletje gaat, is 17 of 18 mm ondenkbaar...
28mm is breedhoek maar niet zo veel voorkomend, 24mm is nog breder, maar nog minder voorkomend
Ah ok, mijne eurocent poeft nu ook de grond op.
Die 28mm, dat bestaat! Ik weet dat oa Panasonic die heeft! 10x optische zoom, equivalent 28-280. En dat voor minder dan 350 euro.
Comment