Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lens?

hello
    ik ben van plan om een canon eos 400D te kopen als eerste 'echt' fototoestel. (daar kan ik niet echt veel mis mee doen denk ik?)
    ik surf en skimboard regelmatig dus zou ik graag foto's van onze kunsten nemen maar mijn vraag is nu: welke lens zou ik daar best voor gebruiken?
    het gaat hier dus over bewegende voorwerpen op enkele tientallen meter afstand waarbij licht en beweging een moeilijke factor kunnen spelen (weerkaatsing op het water etc)
    het is als beginnend amateur natuurlijk niet de bedoeling dat ik een zoomlens van enkele duizenden euro's koop, maar toch een kwalitatief betere foto krijg dan met de standaard 18-55 die bij het toestel zit.
    ik ben ook vervent concertganger maar doorvoor moet ik dan weer een geheel andere lens hebben niet?
    dus naar welke kenmerken moet ik kijken? toch beter een andere camera? mensen die hier meer ervaring mee hebben? alle tips zijn welkom merci
    Last edited by surfergirl; 8 januari 2008, 16:29.

Re: welke lens?

Hoi,

Bij Canon heb je als je niet voor de dure pro lenzen wilt gaan dan 2 opties die ook geschikt zijn voor concertfotografie.
    De 70-200 F4 USM IS (kleine 1000 euro) of de 70-200 F4 USM zonder IS (dikke 500 euro). Of dit genoeg is voor beeldvullende foto's durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het zal zeker al ver in die richting zijn. Evt nog een 1.4 extender gebruiken, maar hier verlies je een stop bij , de lens wordt dan een 70-200 f5.6.
    Alternatief is dan de sigma 70-200 f2.8 HSM.

Grtz

Bryan
    Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

voor skimboarden is een 70-200 wel ok, maar voor (kite)surfen zal je zeker tekort komen hoor (de actie gebeurd meestal veel te veraf)
      dat heb ik aan der lijve ondervonden in spanje de laatste twee jaar waar ik ben meegeweest als fotograaf met surforganisatie Add Edge (Flowtrack). Vandaar dat ik me nu ook een 100-400 heb gekocht en ik kan niet wachten tot de zomer om ze uit te testen.

aangezien je niet een lichtsterke lens nodig hebt (meestal is er wel veel licht bij surfen) kan je daar al een heel pak geld uitsparen. (tenzij je natuurlijk ook concerten wil doen, dan heb je een dure lichtsterke tele nodig)
      ik denk dat om te beginnen je al een heel eind zal komen met een simpele 70-300 lens. Deze focust niet zo snel, maar zo essentieel is dat niet bij het surfen, zolang je de surfer goed kan volgen. (de afstand fotograaf-surfer verandert niet zo heel snel dus AF moet niet als de bliksem gaan)
      5DmkIII en wat glas

Comment

maar voor ik nog iets verder kan zeggen, Wat is je budget? (voor de lens)

als je meer dan een paar honderd euro budget hebt, zou ik ook wel voor een duurdere lens gaan
        Last edited by Matthias; 8 januari 2008, 16:54.
        5DmkIII en wat glas

Comment

dank je wel voor de info
          ik denk dat ik misschien beter men vraag in 2 delen kan opsplitsen: surf/skimboard en concerten.

ookal zou ik ook graag surffoto's nemen, de nadruk zou toch vooral op het skimboarden liggen. daar valt de afstand zeer goed mee (kan varieren van 2m tot 20-30m) dus zo'n sterke lens zou het niet moeten zijn, daarom dacht ik aan een 4.0-5.6/70-300 IS USM (?). ik denk dat de IS in mijn geval geen overbodige luxe zou zijn? de tragere sluitingstijd is dan wel een minpuntje aangezien de acties bij skimboarden meestal iets korter zijn dan bij het surfen maar daar kan ik nog wel mee leven denk ik.
          ik zou toch wel niet veel meer dan 800€ willen geven aan zo'n lens aangezien ik maar een arme student ben en daarvoor moet ik toch al iets deftigs hebben denk ik. een goeie lens hebben maar ze dan niet kunnen gebruiken omdat je geen geld meer hebt op te skimboarden is ook geen oplossing he
          geheel offtopic matthias maar zou het kunnen dat gij al meegeweest bent op billabongkamp? ik meen me je foto's te herinneren vanop hun site...

wel jammer dat die lens dan minder goed zou zijn voor concerten want direct een canon en 2 lenzen bijkopen gaat men budget zonder de lotto te winnen niet toelaten, dus kzal moeten kiezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door surfergirl Bekijk bericht
            matthias maar zou het kunnen dat gij al meegeweest bent op billabongkamp? ik meen me je foto's te herinneren vanop hun site...
            jep, da was ik (foto's op de vouwfolder van San Vicente billabong kamp vorig jaar waren van mij)
            deze zomer zit ik mogelijks de hele maand juli daar in San Vicente dus als ge u geroepen voelt om mee te gaan dan zorg ik wel voor goeie foto's skimboarden gaat daar ook trouwens goed met de heel uitgestrekte ondiepe waterplassen

wel nu, als het vooral voor het skimboarden zou zijn, en je vindt concertfotografie ook belangrijk, dan raad ik je de canon 70-200 2.8 (non IS) aan. Deze vind je rond de 800 euro afhankelijk van de staat. Een sigma 70-200 2.8 zou ook kunnen, deze vind je al voor 500-600 euro (alle prijzen wel tweedehands)
            met zulke lens ben je wel even gesteld voor foto's van skimboarden én concert (en ook wel surfen hoor, zolang de actie niet te ver op zee is)
            5DmkIII en wat glas

Comment

daarom dacht ik aan een 4.0-5.6/70-300 IS USM (?). ik denk dat de IS in mijn geval geen overbodige luxe zou zijn?
              Ik heb sinds kort zelf die lens op mijn 400D en ben dit weekend even gaan spotten op het vliegveld in Ursel. Wat een heerlijke lens! Snelle focus en scherpe beelden. Ik heb nog nooit zo veel foto's kunnen behouden.

De IS is handig als de sluitertijden wat langer worden, bijvoorbeeld naar de avond toe. Overdag en bij zonnig weer heb je de IS eigenlijk niet nodig, maar als het wat minder is is het toch behoorlijk handig.
              Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Voor concerten ga je met de 70-200 L F4 niet toekomen, ook niet met de IS versie. Voor buitensport zijn beide exemplaren wel zeer geschikt. Brandpuntkeuze is natuurlijk afhankelijk van hoe dicht je bij de actie kan komen.

Voor concerten zou ik opteren voor een lichtsterke prime (85mm 1.8 bijvoorbeeld). Tweedehands zijn die goed te vinden voor minder dan 300 euro.

Voor een budget van 800 euro kan je gaan voor een 70-200 L 4.0 en een tweedehands 85mm 1.8. Of omgekeerd. Ikzelf heb de 70-200 L 4.0 en ben daar uiterst tevreden over, het is enkel voor indoorsport dat ik binnenkort ga upgraden naar de dure 2.8 versie (1150 euro) en mijn F4 versie dus te koop zal zetten in de komende weken/maanden.

Ook de Sigma 70-300 is voor zijn geld een goede lens, minder in kwaliteit en snelheid dan de 70-200 van Canon maar wel 100mm meer...

Good luck
                Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

Comment

ik denk dat ik een 70-200 4.0 of 70-200 2.8 ga nemen. zit er eigenlijk veel reëel verschil op?
                  en voor de concerten ga ik dan opteren voor een 85mm 1.8. ik ga ze tweedehands proberen vinden want het zou eigenlijk stom zijn om maar 1 nieuwe lens te kopen terwijl ik voor hetzelfde geld ik er 2 kan hebben (als ze in goede staat zijn natuurlijk). dus meneer peeters als je je lens zou verkopen mag je me altijd iets laten weten
                  iedereen nen dikke merci voor de hulp en de informatie, twas een grote hulp
                  @ matthias: ik ga dit jaar wsl mee dus ik hou je aan je belofte

Comment

@ matthias: ik ga dit jaar wsl mee dus ik hou je aan je belofte
                    geen probleem
                    ik ga één vd volgende weken op gesprek bij Flowtrack om te bespreken wanneer ik naar San Vicente zou gaan (aangezien de kans er in zit dat ze mij ook in Empuriabrava nodig hebben) en ik zal iets laten weten wanneer ik er zal zitten

als je beslist om voor de 85mm 1.8 te gaan voor concerten, en de 70-200 op concerten thuis te laten, zou ik steevast voor de 70-200 f4 (non IS) gaan.
                    Je gaat absoluut geen verschil merken met de 70-200 f4 en de f2.8 voor skimboardfoto's op een mooie zonnige dag (behalve dan het gewicht)

totale prijs die je er dan aan zal hangen is 300 (85mm) + 450 (70-200) = 750 euro (tweedehandsprijzen wel) voor een mooi setje (vergeet bij je 400d dan ook niet de kitlens bij te kopen hé, want anders heb je niets onder de 85mm)
                    5DmkIII en wat glas

Comment

ik denk dat ik een 70-200 4.0 of 70-200 2.8 ga nemen. zit er eigenlijk veel reëel verschil op?
                      en voor de concerten ga ik dan opteren voor een 85mm 1.8. ik ga ze tweedehands proberen vinden want het zou eigenlijk stom zijn om maar 1 nieuwe lens te kopen terwijl ik voor hetzelfde geld ik er 2 kan hebben (als ze in goede staat zijn natuurlijk). dus meneer peeters als je je lens zou verkopen mag je me altijd iets laten weten
                      Optisch zit er tussen de 4.0 en 2.8 geen verschil (Canon versies), het enige voordeel van de 2.8 is uiteraard de extra stop. Ik heb nog maar een keer foto's genomen op een concert met de 4.0, en ik vrees dat je in sommige omstandigheden met de 2.8 daar ook zou tekort komen. Dus zeker gaan voor die 85mm 1.8 voor de concerten.

Op mijn 70-200 L F4 zit nog tot december garantie, en er zit een uv filter op die er nooit af is geweest. Ik zou hem niet graag verkopen als ik niet van plan was verder te gaan met indoor-sportfotografie. Als het zover is hoor je het wel (tenzij je een uiterste datum hebt voor je aankoop

Comment

ik zou begin juli gaan dus je moet maar iets laten weten e

ok dan staat het vast: ik ga voor de tweedehands 70-200 f4 en de 85mm 1.8

ok super er staat niet echt een datum op, in dit miezerige weer vries ik men tenen toch of dus als ik het zou hebben tegen de eerste warme zonnestralen (eind maart zoiets) zou ik al heel blij zijn. tis natuurlijk wel zo'n beetje als sinterklaas voor de kindjes: hoe rapper hoe liever
                        maar dat geeft me nog wat tijd om ervaring op te doen met men nieuw toestel en de kitlens voordat ik aan het 'zwaardere werk' begin. ik hoor het wel
                        nog een bedankt

Comment

als ik ook nog even mijn nederige inbreng mag doen

ik heb zelf ook een 400D en heb sinds kort de Sigma 70-200 2.8 voor 450 € tweedehands gekocht... supergoede lens voor goede prijs : lichtsterk, scherp vanaf 2.8 en snelle AF. --> OK, de Canon's zijn qua AF misschien iets sneller.

Ik heb daar dan nog een Sigma 1.4x extender voor het buitenwerk gekocht als ik met 200mm niet toekom. Totaalprijs Sigma 70-200 2.8 + 1.4x EX extender : 570 € tweedehands... Stel in het slechte geval nog dat je 650 € kwijt bent aan deze combo maar zelfs met de extender doet de Sigma het nog uitstekend.

Wat de 85mm 1.8 betreft, is zeker een hele goeie lens maar ik vind deze op een 1.6 crop zoals de 400D net iets te lang en heb zelf daarom voor de Canon 50mm 1.8 gekozen : 85 € NIEUW en ook lekker scherp en geschikt voor concerten. OK, je zal op sommige concerten wensen dat je de 85mm gekocht had maar andersom is dat hetzelfde he.

Afin, met de Canon 70-200 f/4 en de 85 f/1.8 koop je geen slechte lenzen hoor, dat hoor je me niet zeggen.

Bovenstaande is echter gewoon mijn ervaring...
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

Comment

Inderdaad hswolfs, ik heb voor aankoop van mijn Canon 70-200 F4 ook getwijfeld tussen deze en de Sigma 2.8. Maar er waren nogal veel reacties dat de Sigma pas echt scherp zou zijn vanaf F4, en met een snellere autofocus op de Canon was de keuze dus vrij snel gemaakt.

De 50mm is zeker een koopje, maar zonder USM niet zo snel bij het autofocussen als de 85mm.

Comment

Ik denk ook aan een D400, maar dacht aan een
                              Canon EF 24-105 mm F4.0 L IS USM.
                              T'is wel voor bewegende beelden op afstand.(voetbal ed.)

Comment

Working...
                              X