Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe een lens testen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe een lens testen ?

    Ik ga morgen een Tamron 28-75 f2,8 afhalen. Nu vraag ik mij af welke testen moet je uitvoeren om te zien of je een "goed" of beter gezegd geen slecht exemplaar hebt?
    Op het schermpje van de camera is scherpte moeilijk te beoordelen. Hoe ga je deze dan na? Neem je statief mee en een testblad om front en back focus te checken?
    Welke dingen kijk je zo nog na en hoe?


    Alvast bedankt
    ... see the ART not the TOOL ...

  • #2
    Re: Hoe een lens testen ?

    Lees dit eens even door. Hier staan zeker dingen tussen die van pas kunnen komen.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe een lens testen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
      Lees dit eens even door. Hier staan zeker dingen tussen die van pas kunnen komen.
      "Hmm... hoe vindt ik dat topic terug" - "O ja, iemand zei "vroeg of laat", ff daarop searchen"
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: Hoe een lens testen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
        "Hmm... hoe vindt ik dat topic terug" - "O ja, iemand zei "vroeg of laat", ff daarop searchen"
        Ik heb op het forum gezocht.

        Ik heb dingen gevonden, maar ander ook niet vandaar dat ik deze vraag post.
        In het tweedehands topic staat interessante info over eventuele problemen met diafragma lamellen,... maar voor alle duidelijkheid het gaat om een nieuw exemplaar. Maar over de Tamron wordt vaak gezegd dat er goede en slechte exemplaren zijn, dus vraag ik mij of hoe kan ik testen of ik een goed exemplaar heb?
        ... see the ART not the TOOL ...

        Comment


        • #5
          Re: Hoe een lens testen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
          Ik heb op het forum gezocht.

          Ik heb dingen gevonden, maar ander ook niet vandaar dat ik deze vraag post.
          In het tweedehands topic staat interessante info over eventuele problemen met diafragma lamellen,... maar voor alle duidelijkheid het gaat om een nieuw exemplaar. Maar over de Tamron wordt vaak gezegd dat er goede en slechte exemplaren zijn, dus vraag ik mij of hoe kan ik testen of ik een goed exemplaar heb?
          Neenee ik verwijt je niets
          Als je iemand "quote" dan reageer specifiek op zijn reactie.
          Ik heb niets gezegd
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Hoe een lens testen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
            Ik ga morgen een Tamron 28-75 f2,8 afhalen. Nu vraag ik mij af welke testen moet je uitvoeren om te zien of je een "goed" of beter gezegd geen slecht exemplaar hebt?
            Op het schermpje van de camera is scherpte moeilijk te beoordelen. Hoe ga je deze dan na? Neem je statief mee en een testblad om front en back focus te checken?
            Welke dingen kijk je zo nog na en hoe?


            Alvast bedankt
            hier staat hoe je dat serieus moet doen



            vergelijk met je referentielens, dwz een lens die als scherp bekend staat en waar je zelf tevreden van bent
            hoeft niet duur te zijn, bv voor Canon de EF50 1.8, EF100 2.8 macro

            Comment


            • #7
              Re: Hoe een lens testen ?

              Ik neem een Front Back focus chart mee, statief en een laptop.
              Daarnaast kan je ook in het buitenlicht enkele foto's nemen van sterk contrasterende onderwerpen om CA enzo te controleren.

              Tenslotte is een zaklampje ontbreekbaar om krasjes/stof in de glasdelen op te sporen!

              Michiel
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

              Comment

              Working...
              X