Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotos bij weinig licht met groothoeklenzen vb Sigma 10-20mm F4-5.6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotos bij weinig licht met groothoeklenzen vb Sigma 10-20mm F4-5.6

Hallo,

Had een vraagje ivm groothoekfotos bij weinig licht.

Zou de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM kopen wegens de lage 10mm groothoek (met EOS400D cropfactor toch nog 16mm over )

De meeste groothoeklenzen zijn weinig lichtsnel, betekent dit dat zulke fotos altijd met statief moeten gemaakt worden?

De Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM is bijna €200 duurder, zie ik niet direct zitten voor zo'n klein f-verschilletje, een 2.8 zal wel niet bestaan voor een 10mm. Deze Canon heeft zelfs geen IS.

vb foto zoals hier http://photos6.flickr.com/7486633_74b2e42788.jpg

Zou je dit kunnen uit de hand trekken met hoge iso en zo'n Sigma F4-5.6 lens, of altijd een statief nodig met zo'n f-waarde, of zou dit toch met IS lukken?

Schroef er niet graag statieven op, liever op een muurtje zetten als deze er is...

Thanks,
    Innovator

Re: Fotos bij weinig licht met groothoeklenzen vb Sigma 10-20mm F4-5.6

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
    Hallo,

Zou de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM kopen wegens de lage 10mm groothoek (met EOS400D cropfactor toch nog 16mm over )

De meeste groothoeklenzen zijn weinig lichtsnel, betekent dit dat zulke fotos altijd met statief moeten gemaakt worden?

De Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM is bijna €200 duurder, zie ik niet direct zitten voor zo'n klein f-verschilletje, een 2.8 zal wel niet bestaan voor een 10mm. Deze Canon heeft zelfs geen IS.

Zou je dit kunnen uit de hand trekken met hoge iso en zo'n Sigma F4-5.6 lens, of altijd een statief nodig met zo'n f-waarde, of zou dit toch met IS lukken?

Schroef er niet graag statieven op, liever op een muurtje zetten als deze er is...

Thanks,
    Innovator

voor die foto heb je zeker en vast een statief nodig, zelf al heb je IS... deze foto is genomen op minstens een paar seconden, dus met een lichtsterke en IS lens kom je er nog niet hoor...

ik heb zowel de sigma 10-20 als de canon 10-22 gehad en de canon is een heeel pak beter.
    Scherper, contrastrijker, sneller... al die dingen maken zijn meerprijs absoluut gerechtvaardigd

maarrr, misschien is het de moeite om te wachten op de tokina 11-16 2.8... die is wel al een pak lichtsterker
    5DmkIII en wat glas

Comment

Die vb foto kan je wel met hand trekken, maar doe het eens... je zal direct dé verschillen zien. Statief is gewoon noodzakelijk bij deze dingen (nachtfotografie) of rijstzak, muur....
      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
        Hallo,

Zolang de bekomen sluitertijd (in Av mode) kort genoeg is, kan je gerust zonder statief werken. Maar bij het nachtshot uit je voorbeeld zal wel een statief gebruikt zijn .
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

foto maken met sluitertijd voorkeuze op 1/10 sec voor de 10mm,
          en 1/20 voor 20mm, dan zien of het overeengekomen diafragmagetal niet knippert, of rood is, en dan kan de foto genomen worden uit de hand.
          Anders heb je statief nodig om bewegingsontscherpte te voorkomen,en geen langere sluitertijd te bekomen.
          Of als je een hoger diafragmagetal wilt hanteren voor de scherptediepte.
          Hanteer voor opnames met weinig licht ook een hogere iso-waarde.

Waarom de extreem groothoeken geen IS hebben is omdat dit niet nodig is. Bij brandpunt 10mm een milimeter naar links valt minder op dan bij 600mm.
          Last edited by powerkiller; 4 januari 2008, 08:48.

Comment

In de voorbeeldfoto zitten geen exif gegevens, dus het is moeilijk te zeggen. Ik ga er vanuit dat veel nightshots met een lichtsterke lens en iso 1600 best mooi worden, maar een minder lichtsterke groothoek zoals een 10-20mm moet je voor scherpe hoeken ook nog eens een beetje knijpen.
            Langere tijden dan 1/10 seconde kun je ook bij extreme groothoeklenzen vergeten.
            Behalve grote statieven zijn er ook "tafel"-statieven die het ook op een muurtje prima kunnen doen. Ook het befaamde rijstzakje kan wonderen doen.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Een hele reeks foto's gemaakt met de Sigma 10-20 : http://www.fotokine.be/BD/waterschei/
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Deze is ook met de losse hand genomen

Mvg
                Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

Comment

Is wel te zien.
                  Hij mist een hoop scherpte.

Gr Kees
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                    Is wel te zien.
                    Hij mist een hoop scherpte.

Gr Kees
                    Heb ik dan gezegd dat deze scherp is?, het is gewoon een voorbeeld zodat de vrager weet wat hij kan verwachten.
                    Last edited by Gleeke; 4 januari 2008, 21:39.
                    Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

Comment

Op de foto van die fabriek aan het water, of wat het ook is, zie je links een lichtspoor van een vliegtuig of een satteliet. Ik schat dat de belichtingstijd iets van een 10s of langer moet geweest zijn. Dus statief. Wellicht ook nog een paar stops gediafragmeerd...

Ik heb zelf de sigma 12-24 en ben er wel tevreden van, maar die doorstaat niet de vergelijking met mijn 35L

En een statief moet wel stabiel zijn want anders lukt het ook niet.
                      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Een statief hoeft niet groot te zijn. Ik heb zelf een stevig tafelstatiefje met een balhoofd erop, en als de camera met objectief in balans zijn kun je er prima mee werken. Met deze constructie heb ik wel met mijn oude minolta X-700 en een 300 mm minolta lens prima foto's gemaakt.
                        Wel door de knieën om de compositie te beoordelen.
                        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Het is best mogelijk om met de Sigma 10-20 foto's te maken zonder statief, maar bij mij ligt de limiet toch op ongeveer 1/10 sec als ik scherpe foto's wil (op 10mm).

Een voorbeeldje op 10mm, 1/13sec, f4 (volledig open), iso 800, 20D:

Voor langere sluitertijden dan 1/10 sec gebruik ik wel altijd een statief, vorige zaterdag heb ik de 10-20 nog gebruikt in Bokrijk.
                          Als je een statief gebruikt, dan kan de iso lager, en het diafragma wat verder dicht, als de onderwerpen niet bewegen, dan zal daardoor de foto wel scherper worden.

Bij de voorbeeldfoto had ik geen statief bij, maar zelfs met een statief had ik daar toch geprobeerd om de sluitertijd kort te houden, anders was er teveel beweging in de voorgrond...
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Op de link die ik hierboven al vermeld heb ( http://www.fotokine.be/BD/waterschei/ ) zijn op één na alle foto's zonder statief genomen, kijk eens naar de sluitertijden . . .
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                            X