Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens voor?

Hallo ,

Ik ben een Busfreak(klinkt mss raar ) , en maak er ook vele foto's van.Heb sinds enige tijd de Pentax K10D en daarmee leer ik nu elke week nog een heel deel bij.Ik heb er de 2 kitlenzen van (18-55 en 50-200) Waar ik van beide zeer tevreden ben.Dan heb ik ook nog de 16-45mm erbij , maar heb ze nog niet echt gebruikt (dringend eens doen)Ik ben al door vele standen van de pentax gelopen , nu zelfs bezig in de manuele stand en tot nu toe loopt alles goed.Eens je de brandpuntafstand , diafragma en sluitertijd begrippen kent niet zo moeilijk

Maar nu heb ik eens een vraag.Onlangs was er een beurs in krotrijk (volledig gewijd aan bussen en touringcars , maar deze staan binnen in de Xpo hallen.Ok er is kunstlicht , maar in vele bussen heb je gewone simpele verlichting en daar had m'n 18-55mm lens soms toch wat moeite en werd de sluitertijd iets langer.(Het ging goed , maar soms kwam ik net iets te kort)Dus uit de hand had ik wat last van geshakete foto's , dus de vele zetels deden dan maar dienst als statief.Maar,nu had ik eens de vraag gesteld , welke lens zou voor m'n hobby het beste passen?Waarin ik in iets of wat schemersituaties (niet volledig donker uiteraard) toch uit de hand , de beste foto kan halen?En misschien dezelfde lens ook kan gebruiken voor moeilijk belichtte situaties?Budget speelt geen rol , maar ik houd het liefst vast aan lenzen van pentax zelf!Ideeën?

Alvast bedankt,
    Jos

Re: Welke lens voor?

Met welk diafragma fotografeer je nu, of beter; welk diafragma heb je nodig?

Bovendien is de pentax gestabiliseerd, waardoor je al enkele stops wint.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Hallo,

Ik ben geen Pentax kenner, maar als je over een 16-45mm beschikt mag dit toch voldoen voor binnen in expo gebouwen! Is dit niet een vaste 4?
      Mijn zoon is een andere wielen-(freak) zie: http://www.tractorsteven.be/
      en ging onlangs nog naar Agribex......met mijn 17-50 mm 2.8 van Tamron.
      Resultaat: http://picasaweb.google.be/Petronix2/Agribex2007

Ooit gewerkt met flits? Omnibounce in combinatie........ zeker eens uittesten als je de interieurs van deze vtg. gaat fotograferen......
      Last edited by Petronix; 1 januari 2008, 22:08.

Comment

Wil je/ kan je geen gebruik maken van flitsers, en wil je een zoomlens dan is de DA* 16-50 den ik de beste optie, zeker wanneer je alleen Pentax lenzen wilt. Die heeft een vast diafragma van f2.8 en is vol open ook goed te gebruiken. Zou je ook andere merken overwegen, dan zou je ook kunnen kiezen voor de Sigma EX 18-50 f2.8. Die's namelijk wel een stuk goedkoper dan de DA* 16-50. De Sigma kost rond de 400,- en de Pentax rond de 700,- De Pentax heeft wel 't voordeel van een scherpstellens in de lens en is volledig weathersealed. Maar of je dat nodig hebt in een Xpo hal?

Hoeft het geen zoomlens te zijn, dan kun je natuurlijk ook een lichtsterke lens met vaste brandpuntafstand overwegen. Nu heeft Pentax héle goeie lichtsterke lenzen in haar assortiment. De volledige lijst met beschikbare lenzen vind je hier.
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Ok dan eerst eens rustig bekijken hoe het verder afloopt met de 16-45 met 4.0 .Als dit niet zo lijkt , kan ik deze beter verkopen en gaan voor de 16-50 2.8 , deze moet dan normaal zeker voldoende zijn.

Het word dus testen en bekijken hoe het looptBedankt in ieder geval, andere meningen doen ideeën openen

Flitser heb ik er ook van , maar ik ben beter zonder flitstoestanden.Ik heb de AF360 , maar zolang ik dat ding niet goed onder de knie krijg , behelp ik me zo wel verder.Ik heb op die beurs deze flits een paar keer gebruikt , maar echt veel heb ik er niet anagehad.Maar dat is voor later , eerst wil ik verder kunnen zonder flits en de objectieven beter leren kennen en mogelijkheden.Anders sla ik straks helemaal tilt

Comment

Als je foto's wil maken van stilstaande objecten, en er is niet veel licht, dan is een goed statief een veel betere keuze dan een lichtsterke lens.
            Dan maak je de foto's gewoon met je huidige lenzen.

Met een lichtsterke lens heb je soms ook te weinig scherptediepte als je ze volledig open moet gebruiken.
            Als je een statief gebruikt, dan kies je zelf de gewenste scherptediepte zonder dat je problemen krijgt met bewegingsonscherpte.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Zolang je breedhoek blijft fotograferen en niet vlak op je onderwerp gaat, zal de scherptediepte volopen nog wel meevallen, zeker op f/4.

Voor jouw vereisten lijkt me de DA12-24/4 een ideale keuze. Die geeft je het perfecte bereik om op een beurs foto's te maken me dunkt. Combineer daar een compact portretobjectief bij voor enkele close-ups van toeschouwers/modellen en dergelijke en je bent gesteld. Voor die laatste zou ik de DA70 aanraden.

Wel niet zo goedkoop allemaal...

Wat betreft flitsen. Het Pentax flits-systeem werkt me dunkt het beste als je onrechtstreeks flitst (met wat positieve correctie, meestal +1 Ev). Op beurzen ga je echter niet zo makkelijk een plafond hebben via hetwelke je je flitslicht zal kunnen kaatsen. Dan is een oplossing als de Gary Fong Lightsphere II (of z'n nieuwe Whale Tail) een aanrader. Niet echt een compacte oplossing (die wat handigheid vergt), maar wel erg goede resultaten.

hth, Wim
              Last edited by ishpuini; 3 januari 2008, 08:54.
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
              X