Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 f4 voor Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 70-200 f4 voor Nikon

Bij Canon gebruikers is de 70-200 f4 L met IS een objectief dat zeer veel lovende kritieken krijgt. Bestaat er een gelijkaardig (verhouding prijs/kwaliteit en lichtsterkte) objectief voor Nikon in dit tele gebied?
    Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

Re: 70-200 f4 voor Nikon

neen.
    dit is één van de grootste negatieve punten bij Nikon: ze hebben geen 'discount-superlenzen'-reeks zoals Canon zijn L IS F4 reeks heeft, waarbij alles van topkwaliteit is behalve de lichtsterkte. Ze hebben naturlijk de superlenzen (met bijbehorende prijs), de kitlenzen, en daartussen zit een reeks zeer goeie lenzen zonder de super-uitrusting, maar die moet je geval per geval identifiëren. De 300F4 is bijvoorbeeld een bangelijk goeie lens, maar dan zonder VR. Een 300 F4 mét VR aan een kompetitive prijs zou bijvoorbeeld een absolute kaskraker zijn.
    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joseph_noelmans Bekijk bericht
      Bij Canon gebruikers is de 70-200 f4 L met IS een objectief dat zeer veel lovende kritieken krijgt. Bestaat er een gelijkaardig (verhouding prijs/kwaliteit en lichtsterkte) objectief voor Nikon in dit tele gebied?
      Neen. Als je superkwaliteit wil bij Nikon ben je sowieso aangewezen op de AFS VR 70-200mm f/2.8, maar dat wist je waarschijnlijk al Op het gebrek aan f/4 zooms in het nikon aanbod wordt wel eens meer gewezen, maar dan meestal door de Canon fanaten met minder goede bedoelingen

MVG,

Comment

Zoals gezegd is er dus niet echt een alternatief voor dit objectief van Canon. Het is doodjammer dat Nikon gestopt is met de 80-200 F2.8 AF-S versie. Dit was een mooi compromis geweest tussen de 80-200 F2.8 AF-D en de 70-200 F2.8 AF-S VR. Ik vermoed dat ze dit eruit moesten halen om de 70-200 verkocht te krijgen

Als de snelheid en VR van minder belang voor je zijn dan kan je eventueel gaan voor een nieuwe AF-D 80-200. Beeldkwaliteit en bouwkwaliteit zijn top. De focus snelheid is iets minder, en zal mede bepaald worden door je body (sterkte van de AF-motor). Wil je snelheid, dan is een tweedehands AF-S 80-200 vinden de beste oplossing! Ze zijn er, maar ze zijn schaars.

Comment

De sigma 70-200 2.8 HSM is ook een optie - kost slechts 870 euro.
          Zeer snel en scherp!
          Met HSM - een pluspunt tov de Nikon 80-200 2.8 AF-D.
          Nikon D7000 - Nikon D200 - Nikkor 28-85 F/3.5-4.5 - Nikkor 50mm F/1.4 - Sigma 70-200 F/2.8 II HSM - Sigma 10-20 mm - SB 800 - 3x YN 460 - SB20 - 3x Jinbei DP600Ws - 2x 200Ws - setje pocketwizards

Comment

In de jaren 1986-1987 heeft nikon wel een draaizoom uitgebracht, de nikon 70-210 F4 lens. Of hij kan tippen aan de canon weet ik niet, VR heeft hij in ieder geval niet. Toch vind ik dit een heerlijke lens voor als ik licht wil reizen. Hij focust lekker close, is een draaizoom en op F4 al heel bruikbaar.
            Hier een voorbeeldje van deze lens op 210mm F4 op een D70

Groetjes Edwin
            Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
              In de jaren 1986-1987 heeft nikon wel een draaizoom uitgebracht, de nikon 70-210 F4 lens. Of hij kan tippen aan de canon weet ik niet, VR heeft hij in ieder geval niet. Toch vind ik dit een heerlijke lens voor als ik licht wil reizen. Hij focust lekker close, is een draaizoom en op F4 al heel bruikbaar.

Groetjes Edwin
              Bezit deze lens ook, is iets trager dan de 70-200VR 2.8 (bezit deze ook) maar zoals je op de foto van smarpics zie is de kwaliteit zeer goed. Als je wat rond zoekt kun je die lens voor een prijsje tweedehands vinden
              Nikon body's plus wat Nikkor glas.
              Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

Comment

Sigma 70-200 F2.8 HSM is een goed alternatief, heb deze zelf en ben er best tevreden over. Er staan hier regelmatig 2e hands exemplaren te koop voor +-500€. Kan misschien niet tippen aan de Nikon AFS VR 70-200 F2.8 maar die kost dan ook een pak meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht

Groetjes Edwin
                  Dit kan ik als zeer tevreden gebruiker van die 70-210 f4 alleen maar bevestigen. Die VR dingen interesseren me sowieso niet. En dit ouder glas levert me haarscherpe platen op, ook op F4, mooi contrast en een schitterende bokeh.
                  En dat op de D200 die toch snel mindere foto's geeft met glas van mindere kwaliteit.
                  Meer foto's op mijn website

Comment

Heb deze ook eens bekijken op de 2dehands markt en die zijn te vinden voor 150 euro'kes. Ziet er niet slecht uit en als die al goed presteerd op de nikon d200 zal ik die ook maar eens in de gaten houden.
                    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Enkele voorbeelden van foto's gemaakt met de Nikkor 70-210 f4

Meer foto's op mijn website

Comment

mooie foto's heb meteen ook eens een bod gedaan op 1. Wie weet. Ze zijn wel schaars. maar is de 70-300VR niet beter?
                        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Hier een test van die lens: http://www.kenrockwell.com/nikon/70210f4.htm

Zoals Ken Rockwell aangeeft zijn er goede en slechte exemplaren van deze lens.
                          Ik heb er 2 gehad (1 verkocht en paar jaar geleden aan een collega) en die waren (zijn) alle 2 goed.
                          Nikon body's plus wat Nikkor glas.
                          Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

Comment

Bjorn Rorslett is er echter veel minder enthousiast over: "but unfortunately its optical performance is nothing to write home about"
                            zie http://www.naturfotograf.com/index2.html

Ik zou ook kiezen voor de 70-300 VR.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Bjorn Rorslett is er echter veel minder enthousiast over: "but unfortunately its optical performance is nothing to write home about"
                              zie http://www.naturfotograf.com/index2.html

Ik zou ook kiezen voor de 70-300 VR.
                              De test van photozone.de doet je tot exact dezelfde conclusie komen. Op alle lengtes is de nieuwe VR duidelijk scherper. Het enige waar de oudere zoom mee kan uitpakken is dus het vaste diafragma van f/4 op 210mm waar de zoom maar tot f/5.3 gaat.

MVG,

Comment

Working...
                              X