Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jupiter-9 fabels en waarheden.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Jupiter-9 fabels en waarheden.

Preset lenzen zijn er van veel merken. Op de DSLR vindt ik ze uiterst handig. Ik stel het diafragma altijd op volledig gesloten in en dan sluit ik het met de presetring totdat ik het gewenste effect/de gewenste sluitertijd heb. Je hebt pas een andere instelling nodig als je gaat flitsen.
    Willempieke, je hebt de vuistregel juist gebruikt.

Comment

Nu lees ik ergens het volgende citaat:

you can’t convert M39 to M42 without tremendous loss of infinity focus.

The M39 mount was designed for the Leica rangefinders, so the film-to-flange register distance is very very short. mounting an M39 lens on any type of SLR is like having a “built in extension tube” called the camera body.

So you completely lose infinity focus. nice for macro, not so nice otherwise."

Klopt dit? Kan je dan niet meer focussen op oneindig?

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
      https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Er zijn twee soorten M39 Jupiters. De M39 voor meetzoekers en de M39 voor reflexcamera's. De eerste werkt niet samen met een eenvoudige adapter, de tweede wel. Ik heb een exemplaar van de tweede variant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
          Preset lenzen zijn er van veel merken. Op de DSLR vindt ik ze uiterst handig. Ik stel het diafragma altijd op volledig gesloten in en dan sluit ik het met de presetring totdat ik het gewenste effect/de gewenste sluitertijd heb. Je hebt pas een andere instelling nodig als je gaat flitsen.
          Handig ! Je doet dus een soort Tv op de M stand.

à Willem :je kan die "verkeerde" m39 herkennen aan de aanduiding "for rangefinder" of aan de modelnamen. Ik denk bvb aan biogon ed. En ze zijn ook goedkoper om het toepassingsbereik vandaag klein is.

Paul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Qua flare en contrast doen de oude Russische lenzen intussen behoorlijk onder voor de nieuwste ontwerpen, maar het blijft leuk speelgoed.
            Het heeft een tijdje geduurd, maar nu heb ik er een!

Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Proficiat met de aanwinst veel plezier ermee!

Ben ook al een tijdje op zoek naar deze lens, of eerder de helios 40-2 (85 f1,5). Ben grote fan van die russische lenzen omwille van hun heel 'caractervolle' rendering.
              FLICKR PHOTOSTREAM
              Just try to comprehend that which you'll never comprehend

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
                Nu lees ik ergens het volgende citaat:

you can’t convert M39 to M42 without tremendous loss of infinity focus.

The M39 mount was designed for the Leica rangefinders, so the film-to-flange register distance is very very short. mounting an M39 lens on any type of SLR is like having a “built in extension tube” called the camera body.

So you completely lose infinity focus. nice for macro, not so nice otherwise."

Klopt dit? Kan je dan niet meer focussen op oneindig?
                M39 had je in Rusland in 2 uitvoeringen: passend op de Zorki (en die gaan op een M42 natuurlijk nooit op oneindig focussen) en voor de Zenit.
                Met een simpel ringetje van 1 dollar maak je die laatstgenoemde perfect bruikbaar op een M42 body of adapter, ook op oneindig.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Working...