Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

    Oorspronkelijk geplaatst door SKurt Bekijk bericht
    Niet mee akkoord
    steeds 1/brandpuntsafstand

    De cropfactor, zoals het woord zegt, is een crop van een fullframe beeld, de brandpuntsafstand blijft hetzelfde. De "verlengingsfactor" (1,6) is trouwens misleidend (zie artikel in Focus) eigenlijk moet men spreken van beeldhoek.

    Dus als je de lens op 300mm instelt dan moet je minimum 1/300e hebben.

    Ik heb hier nu al 100x geschreven.
    Geef me een camera met cropfactor 10.
    Geef me een 100 mm lens.
    Dan neem ik op 1/100 foto's met een 1000mm, uit de hand.

    Moet kunnen toch.

    Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #17
      Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Heeft er al iemand een patent aangevraagd voor een draadontspanner met voetbediening?
      Lach daar maar mee ! Ik heb een kameraad die bij weinig licht zelf de camera vasthoudt en zijn vrouw laat afdrukken met een draadontspanner!

      Comment


      • #18
        Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

        Oorspronkelijk geplaatst door SKurt Bekijk bericht
        Niet mee akkoord
        steeds 1/brandpuntsafstand

        De cropfactor, zoals het woord zegt, is een crop van een fullframe beeld, de brandpuntsafstand blijft hetzelfde. De "verlengingsfactor" (1,6) is trouwens misleidend (zie artikel in Focus) eigenlijk moet men spreken van beeldhoek.

        Dus als je de lens op 300mm instelt dan moet je minimum 1/300e hebben.
        akkord voor het begrip "brandpuntsafstand" ipv "lengte van de lens"
        ... maar niet akkoord voor wat betreft het weglaten van de verlengingsfactor. De vuistregel werd indertijd voorgesteld voor FF aka 35mm formaat het is dus logisch dat je die referentie dus ook aanhoudt voor niet FF cameras ttz met inbegrip van de "crop factor"
        JMHO & FWIW

        Comment


        • #19
          Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

          Als je de cropfactor meeneemt, zou je ook de vergoting mee moeten nemen. Dus als je op 20 bij 30 af wilt drukken factor 3 bij op, en dat is dus niet zo.
          Dan zou je met een 500 mm nooit op posterformaat kunnen werken!
          De vuistregel houdt in dat er geen bewegingsonscherpte ontstaat op je sensor (en vroeger het negatief). En of je daar nu het hele beeld van gebruikt of een stuikje maakt niet zoveel uit.
          Dus 1/brandpunt is een redelijk houvast. En als je 't niet vertrouwt met je armen of rug ergens tegenaan steunen.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #20
            Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

            Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
            Als je de cropfactor meeneemt, zou je ook de vergoting mee moeten nemen.
            Dat is wel degelijk heel zeker zo! Daarom dat een webplaatje veel minder kritisch is dan een A3 of A2 printout.
            Last edited by hvr_oosterzele; 20 september 2007, 13:59.

            Comment


            • #21
              Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

              Dan even een rekensommetje:
              500 mm, cropfactor 1.5, vergroting naar 50 bij 70.
              wordt dan een sluitertijd van 500 * 1.5 * 5 = 1/4000 (kleine afronding)
              Op je 17 inch monitor kijk je ook al naar een 2 * vergroting t.o.v. een basis 10 * 15 printje. Hou je daar dan ook al rekening mee?
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #22
                Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

                Uit http://www.enginova.com/Minimum%20Shutter%20Speed.htm

                "The basis of this rule of thumb is seldom discussed, inviting the question whether it is, in fact, correct. I have conducted experiments that indicate that although the reciprocal-of-focal-length rule may be adequate for small enlargements, sharpness can be increased with significantly faster shutter speeds. Indeed, buried within one of Ansel Adams' books, he suggests that with a normal lens and a handheld camera, a shutter speed of anything less than 1/250th second may produce less than a completely sharp image."

                Uit http://www.dudak.baka.com/spcalc.html"

                The amount of blur you see in a print is determined by the speed of the subject, shutter speed, lens focal length, focusing distance, and degree of enlargement of the film."

                en zo kan ik nog een poosje doorgaan.

                Vergeet ook de link hierboven naar Wikipedia niet.

                Maar vooral, 't is en blijft een vuistregel, geen wetenschappelijk vaststaande regel, en de éne mens is al veel kritischer dan de andere.

                Nog dit : hoe dikwijls denk je niet dat het een scherpe foto is op je camera display omdan nadien vast te stellen dat het toch niet goed is.
                Last edited by hvr_oosterzele; 20 september 2007, 14:27. Reden: Nog dit : ...

                Comment


                • #23
                  Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

                  Klopt. 't Is een vuistregel, en geen harde natuurwet. 't Enige wat ik met het rekensommetje wil aangeven is dat je moet uitkijken met zaken als vergrotingen, cropfactoren en zo. Display op de camera is inderdaad geen goede maatstaf.
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                  Comment


                  • #24
                    Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

                    Hou er ook rekening mee dat je veel meer doortekening in je foto krijgt naargelang je sluitertijden langer worden.

                    Dus enerzijds moet je lange sluitertijden hebben voor de details en anderzijds moet je kortere sluitertijden hebben om de bewegings onscherpte tegen te gaan.

                    Het zal een combinatie van de twee worden vrees ik.

                    Ik heb foto's die genomen zijn met 1/50 sec bij 610 mm.Perfect scherp en uit de hand.

                    Maar ik heb ook foto's die genomen zijn met 1/2000 sec bij 300mm die onscherp zijn.

                    Ongeveer 600 mm is en blijft een grens waar je zonder hulpmiddelen niet overheen komt.

                    Dus tot 600 mm zou ik me van die tijden weinig aantrekken. Een goede techniek voorkomt meer onscherpe foto's dan IS.
                    Groetjes
                    ----JO

                    Comment


                    • #25
                      Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

                      Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                      Hou er ook rekening mee dat je veel meer doortekening in je foto krijgt naargelang je sluitertijden langer worden.
                      Ik kan me niet voorstellen dat dat het resultaat is van een langere sluitertijd. Misschien dat je je diafragma in dezelfde omstandigheden kleiner wordt, zodat je meer scherptediepte krijgt? Of dat je je ISO snelheid kunt verlagen?

                      Wat bedoel je trouwens met "doortekening"?

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #26
                        Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

                        Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                        Ik heb foto's die genomen zijn met 1/50 sec bij 610 mm.Perfect scherp en uit de hand.

                        ...
                        Graag een voorbeeldje.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #27
                          Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

                          <cough>

                          10.5mm - 3 seconds - handheld







                          Sooo many parameters to say what can be done without IS / VR
                          One thing VR won't do is make the subject stand still.


                          Rob.

                          Comment


                          • #28
                            Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

                            cough cough ... but you tricked this one, didn't you?

                            mm
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"
                            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                            Comment


                            • #29
                              Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

                              Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                              <cough>

                              10.5mm - 3 seconds - handheld







                              Sooo many parameters to say what can be done without IS / VR
                              One thing VR won't do is make the subject stand still.


                              Rob.
                              Knappe foto. Hoe heb je zijn gezicht zo goed belicht? Is er nog een flitser bij te pas gekomen?

                              Mvg
                              "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                              Comment


                              • #30
                                Re: welke minimum sluitertijd zonder 'IS'

                                die drie seconde geloofde toch zelf ni

                                Comment

                                Working...
                                X