Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

Twee puntjes die intss bleken (o.a. uit feedback en vragen die ik op dpreview op deze post kreeg):

- DA*50-135/2.8 op de Tamron 1.4x TC. Deze combo heeft het lastig om focus lock te bereiken. Het objectief glijdt wel in focus (visueel klopt de focus), maar de focus lock activeert niet. Is dit omdat de combo voorbij het ideale punt glijdt of omdat de meting gebeurt voordat het glijden tot stilstand komt of zo? 't Is me niet echt duidelijk. Ik gebruik zelf de K10D met de AF knop, dus is m'n ontspanner onafhankelijk van AF en kan ik ook zonder AF lock fotograferen. Ik zal eens testen of het gebrek aan focus lock echt een probleem bij de scherpstelling is of dat het een fout in de camera is die de focus niet correct registreert.

- Vgl tss de DA*50-135/2.8 en de Sigma EX70-200/2.8 (laatste pre-DG). De DA* is 3/4 van de Sigma, maar met de zonnekap scheelt het nog maar 2cm. Dat wijst erop dat de zonnekap van de DA* op APS-C formaat getuned is en dus efficiënter zal blijken. De Sigma lijkt op 't eerste zicht sneller scherp te stellen want als ik ze tussen de extremen van het scherpstelbereik laat over en weer gaan (AF met deksel erop) gaat dat haast tweemaal zo snel als de DA*. Nader onderzoek wijst uit dat de DA* bij de helft van z'n rotatie in het bereik tss 1m en 1.8m zit, een bereik dat de Sigma niet heeft. In praktijk zal de AF dus ongeveer even snel zijn zolang onderwerpen verder dan 1.8m worden gefotografeerd. De Sigma is natuurlijk een stuk luidruchtiger dan de DA* met SDM.

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

vollenbak open?

Wat mij vooral nteresseert is: hoe presteren beide zooms op 2.8? (vollenbak open)
      Dan vooral qua contrast, kleuren en magic?
      2.8 is “meestal” het magisch getal (voor mij)
      Lastige klant, hé

agzz
      I Love Leica

Comment

Re: vollenbak open?

Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
        Wat mij vooral nteresseert is: hoe presteren beide zooms op 2.8? (vollenbak open)
        Dan vooral qua contrast, kleuren en magic?
        2.8 is “meestal” het magisch getal (voor mij)
        Lastige klant, hé

agzz
        Bekijk deze eens:
        Resolution/Contrast of the DA* lenses - a comparison

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Sorry,
          Naar zoiets kijk ik nooit!
          Hetzelfde met muren bakstenen enz...
          Reden: ik zet nooit zoiets in beeld!
          De magie is ver zoek!

Meestal word je daar alleen maar crazy van

Toch bedankt

agzz
          I Love Leica

Comment

Sorry,
            Naar zoiets kijk ik nooit!
            Hetzelfde met muren bakstenen enz...
            Reden: ik zet nooit zoiets in beeld!
            De magie is ver zoek!

Meestal word je daar alleen maar crazy van

Toch bedankt

agzz
            I know... ik ook niet, vandaar dat ik link...

Ik ga morgen in elk geval wel wat foto's nemen als het weer het toelaat. Ik zal ze dan wel één van de volgende dagen posten. Ten vroegste zaterdag vrees ik. Maar mss zal het niet zo veel nut meer hebben, want ik las net dat de eerste leveringen in België en Nederland in de winkels moeten gaan toekomen of al toegekomen zijn. Met een beetje geluk kan je zelf nog vóór het WE je eigen conclusies trekken...

Wim

Comment

I know... ik ook niet, vandaar dat ik link...

Met een beetje geluk kan je zelf nog vóór het WE je eigen conclusies trekken...

Wim
              I hope so!
              DB beloofde ze me, tussen 14 >>** 08-2007!
              Je bent redelijk verschoten van de DA*’s omvang, zo te lezen?
              Is’t zo erg ???

agzz
              I Love Leica

Comment

Groot

Je bent redelijk verschoten van de DA*’s omvang, zo te lezen?
                Is’t zo erg ???
                Als je zoals ik gewoon bent met vaste brandpunten te werken wel ja... De FA limiteds en de DA21 zijn relatief klein, en ze hebben bovendien allemaal een zo klein mogelijk gehouden zonnekap. Niks van die mega tulpetoeters. De DA16-45/4 is wel groot, maar ondanks het kleine absolute verschil voelt de DA*16-50 toch groter aan... Voor de rest gebruik ik wel af en toe een FA*300/4.5, maar met dat bereik verwacht je nu eenmaal een toeter. Ik moet nog even wennen aan 't feit dat ik een stuk minder discreet zal zijn op reis... Tenzij ik toch één kleine vaste meeneem, maar dewelke... de DA21 of de FA43 denk ik...

Wim

Comment

Ik kan ze zelf niet zien (want geblokkeerd op 't werk), maar deze zullen allicht een mooi beeld geven van de DA*50-135/2.8. Mark is een erg begenadigd actiefotograaf.
                  a few action shots with the DA* 50-135

Wim

Comment

Ik kan ze zelf niet zien (want geblokkeerd op 't werk), maar deze zullen allicht een mooi beeld geven van de DA*50-135/2.8. Mark is een erg begenadigd actiefotograaf.
                    a few action shots with the DA* 50-135

Wim
                    Intimizette.....
                    Aan zijn shots te zien heeft hij er nog een (natural) eenbeensstatief bij, ook nog!!

Sadly I do not like Frozen pictures of moving things, but that's me

agzz
                    I Love Leica

Comment

Re: Groot

Als je zoals ik gewoon bent met vaste brandpunten te werken wel ja... De FA limiteds en de DA21 zijn relatief klein, en ze hebben bovendien allemaal een zo klein mogelijk gehouden zonnekap. Niks van die mega tulpetoeters. De DA16-45/4 is wel groot, maar ondanks het kleine absolute verschil voelt de DA*16-50 toch groter aan... Voor de rest gebruik ik wel af en toe een FA*300/4.5, maar met dat bereik verwacht je nu eenmaal een toeter. Ik moet nog even wennen aan 't feit dat ik een stuk minder discreet zal zijn op reis... Tenzij ik toch één kleine vaste meeneem, maar dewelke... de DA21 of de FA43 denk ik...

Wim
                      Dit gaat mss. raar klinken, maar Candid, straat, enz… fotografeer ik al jaren ‘nog enkel’ met SW In dit geval zal dat de 14mm 2.8 worden! (2dehands gekocht)
                      Ik ga de shots als’t ware opzoeken (close en waist-high) toch hebben de meeste mensen er geen weet van, of erg in!
                      Vandaar ook die vraag over de K10D zijn spiegel-klapgeluid!
                      Die DA14 f/2.8 is overigens ook geen mini, maar wel (kif-kif) Leica Q'ty

agzz
                      I Love Leica

Comment

Ik heb juist een reeks DA* 50-135 1:2.8 shots bekeken!
                        Shoot’n at max app > F/2.8!!
                        IMpressIVE is the word

morgen telefoon zeker >> UW kitjes & Co zijn gearriveerd.....enz

agzz
                        Last edited by Dagzz; 15 augustus 2007, 21:30.
                        I Love Leica

Comment

Wel zijn ze nogal naar de grote kant, maar dat kon eigenlijk ook niet anders. Ik zal dus effectief een Slingshot 200 moeten aanschaffen en m'n Slingshot 100 voor m'n vaste brandpunten houden.
                          Wat zijn eigenlijk de afmetingen van die DA*50-135/2.8 ?
                          Heb pas een nieuwe backpack gekocht, en hoop dat deze erin past

Heeft ook iemand een idee van de prestaties bij weinig licht ?
                          Ik ben eigenlijk op zoek naar een objectief voor het fotograferen van optredens in clubs, café's en open air. (of iemand beter voorstel? pm me plz)

Alvast bedankt!
                          ===== ALPHA 2 OMEGA =====

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevin83 Bekijk bericht
                            Wat zijn eigenlijk de afmetingen van die DA*50-135/2.8 ?
                            Heb pas een nieuwe backpack gekocht, en hoop dat deze erin past
                            76,5x136 mm zonder zonnekap.
                            765 g.

Ik gebruik de Tamron 28-75 2.8. Zeer degelijke lens en goedkoop. Daarnaast heb ik de DA 50-200 en ik stel vast dat ik de meeste foto's met deze lens maak op 150-200 mm. Dus aan mij zijn de twee huidige DA* lenzen niet echt besteed. Voorlopig plan ik geen nieuwe aankopen meer (Sigma 50-500 heb ik in bestelling)
                            Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Zoals vermeld op de site van Pentax.co.uk zijn de afmetingen als volgt:

Filter size: 67mm
                              Dimensions (diameter x length): 76.5 x 136mm Weight: 320g

Dat gewicht klopt volgens mij niet. Volgens dpreview.com weegt deze lens zonder zonnekap 685 gram en met zonnekap 765 gram.

Edit: 'k zie dat ik aan de kant was met deze reactie
                              Last edited by MarkEL; 16 augustus 2007, 23:12. Reden: 'k was te laat
                              www.indetailfotografie.nl

Comment

bedankt voor jullie snelle reacties !

En wat denken jullie van de prestaties bij weinig licht ? Veel hangt natuurlijk van de fotograaf af Maar ik twijfel tussen dit objectief, of eerder een objectief met vast brandpunt (105mm of 135mm), maar meer lichtsterkte (f1.8 bv)
                                ===== ALPHA 2 OMEGA =====

Comment

Working...
                                X