Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor partyfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke lens voor partyfotografie?

    Dit is inderdaad een goede lens...mooi bereik voor parties en lichtsterk. Ik heb ze juist niet genomen voor AF snelheid, gebrek aan IS enz... Want ik ga mijn 17-55 ook nog gebruiken voor andere zaken buiten partyfotografie!

    Maar voor te beginnen is dit ideaal!

    Als je het geld hebt ga dan voor Nikkor 17-55 f/2.8...zalige lens...enkel spijtig van de prijs! Ik ken iemand die ermee foto's neemt in discotheken!
    Last edited by Corneel; 18 juli 2007, 10:38.
    Huur mijn fotostudio
    Jan Cornelis Photography

    Comment


    • #17
      Re: Welke lens voor partyfotografie?

      Vandaag komt mij 17-55 toe...hoop ik...ik kan amper wachten!
      Huur mijn fotostudio
      Jan Cornelis Photography

      Comment


      • #18
        Re: Welke lens voor partyfotografie?

        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
        maar om de 2.8... in discotheken ga je die vaak wel echt nodig hebben
        flauwekul. Ik heb zelf de Sigma 18-50 EX 2.8 en op 2.8 moet je geen foto's gaan trekken van dansende mensen, want vaak zit je niet scherp. Het grote gevaar is indien het 'model' beweegt terwijl je de foto trekt op 2.8, de kans reëel is dat de foto niet volledig scherp is. Ik ken enkele partyfotografen die op 3.2 en hoger trekken waarvan het resultaat zeer goed is.


        2.8 ... goed wegens grote diafragma, negatief wegens beperkt scherptebereik eens gefocused.


        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
        heb in de Delite in Halen een fotografe beziggezien met een Nikon (denk D70s) en die kwam vaak in de problemen... vermoedelijk door de lens niet lichtsterk genoeg... die moest constant flitsen.
        niet mee eens. ik nodig je uit om eens naar de websites van discotheken te surfen en dan te gaan kijken bij Partypics. De voorgrond (=partypeople) wordt geflitst hoor.

        een partyfotograaf zal bijna altijd moeten flitsen om een goed resultaat te krijgen. Indien het flitsen goed wordt gecombineerd met de manual settings van de camera en de flitser op Rear Curtain, bekomt men foto's waarbij de achtergrond kleurrijk is en de voorgrond (partymensen dus) scherp en goed belicht.

        De goede mix imo is een vrij grote diafragma (hoeft niet per sé 2.8) + rear curtain flash + langere sluitersstijd + iso hoog.



        aan topicstarter: ik ben niet op de hoogte van alle beschikbare lenzen, maar de mijne 'Sigma 18-50 EX 2.8' doet het zeer goed. Ben er echt tevreden van!
        Last edited by poochy; 26 juli 2007, 13:44.

        Comment


        • #19
          Re: Welke lens voor partyfotografie?

          Oorspronkelijk geplaatst door poochy Bekijk bericht
          flauwekul. Ik heb zelf de Sigma 18-50 EX 2.8 en op 2.8 moet je geen foto's gaan trekken van dansende mensen, want vaak zit je niet scherp. Het grote gevaar is indien het 'model' beweegt terwijl je de foto trekt op 2.8, de kans reëel is dat de foto niet volledig scherp is. Ik ken enkele partyfotografen die op 3.2 en hoger trekken waarvan het resultaat zeer goed is.


          2.8 ... goed wegens grote diafragma, negatief wegens beperkt scherptebereik eens gefocused.




          niet mee eens. ik nodig je uit om eens naar de websites van discotheken te surfen en dan te gaan kijken bij Partypics. De voorgrond (=partypeople) wordt geflitst hoor.

          een partyfotograaf zal bijna altijd moeten flitsen om een goed resultaat te krijgen. Indien het flitsen goed wordt gecombineerd met de manual settings van de camera en de flitser op Rear Curtain, bekomt men foto's waarbij de achtergrond kleurrijk is en de voorgrond (partymensen dus) scherp en goed belicht.

          De goede mix imo is een vrij grote diafragma (hoeft niet per sé 2.8) + rear curtain flash + langere sluitersstijd + iso hoog.



          aan topicstarter: ik ben niet op de hoogte van alle beschikbare lenzen, maar de mijne 'Sigma 18-50 EX 2.8' doet het zeer goed. Ben er echt tevreden van!
          Waarom hoge ISO? Lijkt me niet logisch met flits. Of is dat enkel voor de achtergrond?
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #20
            Re: Welke lens voor partyfotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Waarom hoge ISO? Lijkt me niet logisch met flits. Of is dat enkel voor de achtergrond?
            hoge ISO.. ik bedoel hiermee 400-600... geen 3200 hé bij nikon vind ik 600 al hoog

            bedoeling is om genoeg licht te hebben voor achtergrond kleurrijk te maken.


            hieronder een klein voorbeeldje om het wat duidelijker te maken;




            sluiterstijd niet superkort, zodat op de achtergrond beweging kan ontstaan en het kleurenpalet tot zijn recht kan komen. anderzijds, door de flits op achterste gordijn te zetten, ga je de mensen die in de flits verschijnen 'freezen'.


            ik heb het hier wel enkel en alleen over de typische partyshots. Er zijn vele verschillende combinaties van instellingen mogelijk. Belangrijkste is geen sfeerloze foto's te maken waarbij de huid onnatuurlijk wit is (platgeflitst) en de achtergrond heel donker.

            niet:


            maar eerder:




            sorry voor dit offtopic berichtje..
            Last edited by poochy; 26 juli 2007, 15:39.

            Comment


            • #21
              Re: Welke lens voor partyfotografie?

              Ik maak ook al een tijdje partypics en gebruik hiervoor:
              Canon 400d - 17-85 F4-5,6 IS - 15 F2,8 Fish - 50 F1,8 - 430 Ex Speedlite
              Bij overzichtshots helpt de IS wel heb ik de indruk…
              www.denief.be kan je wat materiaal terugvinden.
              Denief.be… Showcase l Gallery's l Blog

              Comment


              • #22
                Re: Welke lens voor partyfotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door Denief Bekijk bericht
                Ik maak ook al een tijdje partypics en gebruik hiervoor:
                Canon 400d - 17-85F4-5,6 IS - 15 F2,8 Fish - 50 F1,8 - 430 Ex Speedlite
                Bij overzichtshots helpt de IS wel heb ik de indruk…
                www.denief.be kan je wat materiaal terugvinden.

                grreattt shots!


                mmmm fish...

                Comment


                • #23
                  Re: Welke lens voor partyfotografie?

                  Ah, nu ben ik mee. Merci
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke lens voor partyfotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door poochy Bekijk bericht
                    mmmm fish...
                    Fish?
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke lens voor partyfotografie?

                      Ik heb zojuist een Canon Eos 400 D gekocht en zou ook graag foto's kunnen maken zoals Corneel, poochy, Denief, ...

                      Ik ben totaal nieuw op dit gebied, hopelijk jullie begrip hiervoor.

                      Dankzij dit topic heb ik al wat instellingen bijgeleerd maar nu had ik nog enkele vragen. Wanneer je partypics maakt, zet je de camera in M, of is P ook goed? En plaats je de AF dan ook op servo, of is dit helemaal niet nodig?

                      Dank u

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke lens voor partyfotografie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Maxell Bekijk bericht
                        Ik heb zojuist een Canon Eos 400 D gekocht en zou ook graag foto's kunnen maken zoals Corneel, poochy, Denief, ...

                        Ik ben totaal nieuw op dit gebied, hopelijk jullie begrip hiervoor.

                        Dankzij dit topic heb ik al wat instellingen bijgeleerd maar nu had ik nog enkele vragen. Wanneer je partypics maakt, zet je de camera in M, of is P ook goed? En plaats je de AF dan ook op servo, of is dit helemaal niet nodig?

                        Dank u

                        Perfecte keuze voor Canon... beter dan Nikon qua ruis. Maar belangrijkste voor partypics is te investeren in een goede lens en een goede flitser. Deze 2 onderdelen bepalen voornamelijk het resultaat. Geen idee welke flitsers er bij Canon allemaal zijn, maar zet hem zeker op REAR CURTAIN (2e gordijn; zie google).

                        in januari is hier een topic gestart door mij waar heel veel fotografen uitleg hebben gegeven. 'Dé partycamera- en lens' ofzo is de titel. Daar heb ik veel uit geleerd.

                        camera in M omdat bij partypics de camera nog altijd te dom is om zelf uit te maken welke instellingen het beste is (door de constante wisseling van licht)

                        lichtsensor zeker NIET op matrix zetten.

                        en ook omnibounce kopen voor flits



                        Fijn dat je in partyfotografie geďnteresseerd bent, maar hier op BD zal je teleurgesteld zijn... Het bestuur wil deze vorm van fotografie namelijk niet aanvaarden, terwijl er duidelijk veel vraag naar is. Dat is heel spijtig, want doordat er geen aparte categorie is, zullen de fotografen veel minder snel hun partypics posten. Vele fotografen op dit forum vinden partypics dan ook maar 'kiekjes' en niets meer. Terwijl er wél een categorie is voor 'Transport' (met alle respect voor deze fotografen, maar Transport kan perfect geďntegreerd worden in een algemenere categorie)


                        Echter, goede partyfotografie heeft veel te maken met de juiste keuzes van een aantal factoren. Ikzelf heb dit belange nog niet onder de knie, maar probeer telkens opnieuw wat bij te leren.
                        Last edited by poochy; 28 juli 2007, 21:17.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke lens voor partyfotografie?

                          Dank je voor de positieve feedback!

                          Onlangs zei je (poochy) dit : "...sluitertijd niet te kort..." Is 0,4 en 1/15 sec een goede sluitertijd? Merk je veel verschil tussen beide? (foto mislukt, ...)

                          Ik heb ook gelezen dat je met de kitlens van Canon en de inwendige flitser toch al redelijk goede partypics kunt maken.

                          Nogmaals bedankt

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke lens voor partyfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Maxell Bekijk bericht
                            Dank je voor de positieve feedback!

                            Onlangs zei je (poochy) dit : "...sluitertijd niet te kort..." Is 0,4 en 1/15 sec een goede sluitertijd? Merk je veel verschil tussen beide? (foto mislukt, ...)

                            Ik heb ook gelezen dat je met de kitlens van Canon en de inwendige flitser toch al redelijk goede partypics kunt maken.

                            Nogmaals bedankt

                            ik kom nét terug van een evenement, morgen zal ik eens kijken welke sluitersnelheden ik gebruikt heb

                            bijna altijd hou ik diafragma constant op f 3.2 en ik pas mijn sluiterstijd aan en mijn flitser. Bv als ik grote groep trek, moet ik flitser iets feller instellen omdat ik verder van de groep moet staan. +0.3 of +0.7


                            kitlens canon.. hmm kitlens nikon oké, maar canon.. je kan proberen... zorg gewoon dat je een externe flitser hebt, das prioriteit


                            slaapwel

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke lens voor partyfotografie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door poochy Bekijk bericht

                              Fijn dat je in partyfotografie geďnteresseerd bent, maar hier op BD zal je teleurgesteld zijn... Het bestuur wil deze vorm van fotografie namelijk niet aanvaarden, terwijl er duidelijk veel vraag naar is. Dat is heel spijtig, want doordat er geen aparte categorie is, zullen de fotografen veel minder snel hun partypics posten. Vele fotografen op dit forum vinden partypics dan ook maar 'kiekjes' en niets meer. Terwijl er wél een categorie is voor 'Transport' (met alle respect voor deze fotografen, maar Transport kan perfect geďntegreerd worden in een algemenere categorie)
                              Ik heb ook het gevoel dat partypics als een minderwaardige vorm van fotografie wordt beschouwd, en ik zal ook minder snel partyfoto's posten in Showcase tenzij er eentje zo nogal .. uitschiet. Misschien omdat het nogal moeilijk thuis te brengen waar het hoort? Mensen en modellen? Evenementen?

                              Anderszijds kan ik me ook voorstellen dat er nog een heleboel categorieen moeten bijkomen, maar dat sommigen dat onnodig ingewikkeld vinden.

                              In ieder geval vind ik het leuk om te doen, en de positieve feedback van de mensen op het terrein vind ik veel belangrijker dan de goedkeuring van enkele snobs op een forum.

                              On topic: een zoombereik tussen 35mm en 70mm (FF equiv.) vind ik het interessantst. Da's iets tussen de 20 en 40 op een cropbody, ongeveer. Ga je breder, dan worden de gezichten in de hoeken nogal uitgerekt. Ik wissel nogal tussen F/2.8 of F/3.5, afhankelijk van de positie van het onderwerp (allemaal netjes op een rij?) en qua sluitertijd bengel ik altijd rond de 1/25ste op ISO1600, maar ik gebruik spotmeting in M stand om erop te letten dat het omgevingslicht niet te fel is.

                              Ik gebruik een externe flitser met een softboxje erop, en soms een tweede flitser draadloos als slave in de hand, alhoewel veel minder de laatste tijd. Ik vraag ook geregeld aan de mensen om te herpositioneren zodat er wat licht op de achtergrond te zien is. Sommigen zitten tegen de muur of in een donkere hoek van de zaal en vragen dan een foto, dan mogen ze van mij even rechtstaan.

                              En soms mislukt een foto, ja. Omgevingslicht verandert snel, en een strobo is sneller dan je schaduw. Dan maak ik er ook geen probleem van om te herbeginnen. Maar ik verwijder de foto niet. Je weet nooit wat je in RAW er nog kan uithalen.

                              Dave
                              pixelpusher

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke lens voor partyfotografie?

                                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                                In ieder geval vind ik het leuk om te doen, en de positieve feedback van de mensen op het terrein vind ik veel belangrijker dan de goedkeuring van enkele snobs op een forum.

                                Sommigen zitten tegen de muur of in een donkere hoek van de zaal en vragen dan een foto, dan mogen ze van mij even rechtstaan.

                                En soms mislukt een foto, ja. Omgevingslicht verandert snel, en een strobo is sneller dan je schaduw. Dan maak ik er ook geen probleem van om te herbeginnen. Maar ik verwijder de foto niet. Je weet nooit wat je in RAW er nog kan uithalen.

                                Dave

                                Ik herken mijn situaties hier volledig in ik herpositioneer de mensen, als het kan, altijd met hun rug naar een laser of kleurlampen, zodat ik met de flitser de voorgrond (gezicht) belicht en met een indrukwekkend kleurenpaneel op de achtergrond. Mensen die foto willen terwijl ze ergens in een donkere plaats zijn, stel ik voor om even naar de dansvloer te gaan, ik leg hen dan int kort uit dat de foto dan mooier zal zijn.

                                Ik neem altijd 2 of 3 foto's na elkaar. Om die manier verzeker ik mezelf dat de gezichtsuidrukkingen goed zijn (ook voor hen want vooral meisjes zijn kieskeurig en zeer kritisch over zichzelf ) en anderzijds zit er tussen die 3 bijna altijd wel 'de juiste' tussen.

                                Enige enorm ambetante vind ik de lampen die constant een bepaald gloed geven, bv. rood of blauw. Als ik dan foto maak, dan is de persoon in kwestie fel rood/blauw hoewel ik geflitst heb. Geen idee hoe te verhelpen, weet jij dat mss groovbird?

                                Goedkeurig van de mensen op het terrein en het 'respect' motiveren je echt, zeker als ze achter je aan komen rennen met de vraag waar ze de foto's kunnen vinden Als tip dus ook kaartjes laten maken die je kan uitdelen.


                                ps: dat is mijn handicap met Nikon... Ga ik boven ISO800, dan begint ruis fel op te vallen

                                Comment

                                Working...
                                X