Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor D40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: welke lens voor D40

    Je geeft in het begin van het topic aan dat je graag wat natuur (dieren) zou willen fotograferen. Wel ik denk dat de 135mm van de Nikkor 18-135 dan wat nipt zal uitvallen. Die 18-135 is een leuk lensje voor een uitstap waarbij je niet te veel wil meenemen, maar specifiek voor natuurfotografie zijn er andere opties. Voor beestjes (een hond, een paard of andere vrij tamme dieren) waar je dichtbij kan raken zal 135mm wel voldoende zijn, maar voor wat schuwere beestjes denk ik dat je al snel 200mm of meer nodig hebt. Als er een merel (wat nog niet eens de schuwste vogel is) in mijn tuin zit kan ik met mijn Nikkor 18-135 vrijwel niks aanvangen, ik neem in dat geval al meteen de Nikkor 70-300.
    Kortom indien je een bijkomende lens wil, specifiek voor natuurfotografie, dan zou ik de 18-135 links laten liggen en meteen gaan voor de 55-200 VR, ofwel als het budget dat toelaat de 70-300 VR. De 18-200 VR is eventueel ook te overwegen, maar dan louter en alleen omwille van het gebruiksgemak.

    Comment


    • #32
      Re: welke lens voor D40

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Ook als je lenzen niet verwisselt komt er stof op. laat je maar niks wijsmaken. Alleen al de condens in de body als je van een koude naar een warme opgeving gaat zorgt voor vlekjes. Je gaat je toestel toch niet binnen laten liggen hoop ik? Je sensor kuisen hoort erbij, en 't is absoluut niets om je zorgen over te maken. Zo simpel als wat en niet moeilijker dan het kuisen van je ramen thuis. Makkelijker zelfs, want methanol laat geen strepen na
      Voel ik mij aangesproken ehmm

      Je hoorde mij niet zeggen dat er anders geen stof opkomt. Maar als je regelmatig lenzen verwisseld komt er wel sneller meer stof op. Jij maakt mij niet wijs dat dit niet zo is

      Maar ik geef toe eigenlijk zou dit geen afweging mogen zijn. Maar leuk is anders, sensor kuisen
      Ik ben op zoek naar een MB-20.

      Comment


      • #33
        Re: welke lens voor D40

        Zoals Wim_76 zegt, als het budget het toelaat, ga voor de 70-300 VR. Ik heb hem zelf ook, super lensje (de 55-200 VR trouwens ook, niet daar van )
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

        Comment


        • #34
          Re: welke lens voor D40

          Ben toch maar gegaan voor de 18-200 VR van Nikon.

          Uiteindelijk was ik toch meer in voor het gebruiksgemak van deze lens.

          Straks eens testen. Hopelijk valt hij goed mee, maar daar ben ik wel vrijwel zeker van.

          Foto's in discussie volgen snel
          Nikon D300 | Tamron 17-50mm 2.8 | Nikon 18-200mm VR | Sigma 150mm 2.8 Macro | Nikon SB-600 | Manfrotto 190XDB + 322RC2 Ball Head
          <<< www.pbase.com/robbyj >>>

          Comment


          • #35
            Re: welke lens voor D40

            Gefeliciteerd met de aankoop.

            Comment


            • #36
              Re: welke lens voor D40

              En wat een gebruiksgemak!!!!!
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #37
                Re: welke lens voor D40

                hallo mensen,
                ik ben op dit forum terecht gekomen ,omdat ik ongeveer 3 maanden geleden
                een D40 kit heb gekocht en er alles over wil weten zeker wat de beter kenner er van vinden.en als ik iets wil weten zoek ik forums op zo doende ben ik hier uit gekomen ik moet eerst ff zeggen dat jullie een leuk forum hebben ben al een stuk wijzer geworden over mijn D40. mijn bedoeling was ijgenlijk alleen lezen,maar naar de reactie's over het onderwerp welke lens voor D40 heb ik mij geregistreerd.ik heb op mijn D40 nu een NIKON AF-S DX 18-135 f3.5-5.6 G IF ED gekocht.omdat ik niet wil wisselen en met de 18-55 mm ben je toch goed beperkt.ik ben te onervaren om mijn SLR in en uit mekaar te halen laat hem liever dicht.en ik denk dat er meer zo denken lol.foto's maken is niet mijn passie maar ik wil wel mooien foto's maken zodoende is mijn keuze gevallen op de D40 kit en de NIKON AF-S DX 18-135 f3.5-5.6 G IF ED waren bijde super aanbiedingen kosten mijn samen nu een klijne 900.euro en je kan er niet omheen GELD TELT en ik maak, nu vind ik zelf ZEER MOOIE FOTO'S.
                en ik weet het kan altijd beter er zijn betere lenzen maar niet voor die centen
                denk ik cheers limitje

                Comment


                • #38
                  Re: welke lens voor D40

                  Beste,

                  Mag ik U toch de raad geven wat te wachten en je de Nikkor 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom te kopen.
                  Deze past volledig als aanvulling op de kit lens die je hebt.
                  Van 18 tot 200 zal je bereik dan zijn door deze twee lenzen
                  Bovendien is die VR functie (vibratie reductie) van onschatbare waarde op deze lens
                  U zal zien dat je geduld beloont zal worden.
                  Trouwens een goede lens koopt men maar één maal!

                  Comment


                  • #39
                    Re: welke lens voor D40

                    Hoi,

                    Ben ook van plan om een D40 te kopen met kitlens 18 -55 samen met de 55-200 vr. Dit omdat de 18 -200 vr (geen 2.8) te duur is.
                    Fotografeer nu met een prosumer, en wil niet te vaak verwisselen.
                    Neem voornamelijk natuur- en dier foto's en af en toe familie

                    Mijn theorie: Je normale gezichtsveld is 50mm, bij de meeste onderwerpen gebruik je (ik) toch minimaal 50 mm. Dus gewoon de 55 -200 vr als standaard lens gebruiken, ook omdat hij niet zo zwaar is, en soms de 18 -55

                    Wat winden jullie van deze theorie ?????
                    groet
                    Fuji S602z.......wel oud, maar altijd lekker

                    Comment


                    • #40
                      Re: welke lens voor D40

                      Als toevoeging op je theorie:
                      Doe voor nikon alle brandpunten x 1.5 dan heb je een beter beeld wat gezichtsveld doet.

                      Met andere woorden: een 50mm doet zich voor als een 75mm, en een 18mm word een 27mm

                      Dit komt omdat de sensor bij nikon kleiner is dan een kleinbeeld filmpje.


                      Greetz rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #41
                        Re: welke lens voor D40

                        Hoi rich,

                        Heb je helemaal gelijk in. Was ik even vergeten
                        Heb even wat fotogegevens gekeken en gemiddeld zit dat tussen de 25 en 37 mm in. (om dit om te rekenen zal er wel een sommetje voor zijn)
                        Zit ik dan toch nog goed met de 55 -200.

                        groet thony
                        Fuji S602z.......wel oud, maar altijd lekker

                        Comment


                        • #42
                          Re: welke lens voor D40

                          Er komt deze maand een Sigma 55-200mm F4-5.6 DC HSM uit die ook op je D40 werkt. Misschien niet bestemd voor de allerveeleisendste fotograaf, maar ziet er aardig uit en is maar 179 euro (bij Konijn). Geen VR helaas, maar daar is de prijs ook naar. Alle waar is natuurlijk naar zijn geld ;-))

                          Comment

                          Working...
                          X