Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Voorts vind ik het toch wel vreemd dat die Canon echt wel lekker scherp lijkt op F/4 en dit op F/2.8 zoveel minder is.
Zou aan bewegingsonscherpte kunnen liggen, maar is imho niet abnormaal. De meeste lenzen zijn nu eenmaal softer wide open.
Mijn EF 50/1.8 bvb is soft en vertoont weinig contrast op 1.8, maar op 2.8 is ze al veel beter, werkelijk een bijna dramatisch verschil.
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
Mooie lens, maar de revieuws spreken elkaar soms sterk tegen. Heb er al heel goede en ook mindere over gelezen. Normaalgezien zal dit mijn volgende lens worden ( nog even sparen dus ).
Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
een hoop sunbounce & strobist stuff
Mooie lens, maar de revieuws spreken elkaar soms sterk tegen. Heb er al heel goede en ook mindere over gelezen. Normaalgezien zal dit mijn volgende lens worden ( nog even sparen dus ).
ik heb de overstap al gemaakt en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad..
Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...
zou het verschil tussen een sigma 24-70 f2.8 en een canon 24-70 f2.8 heel groot zijn ?
Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
een hoop sunbounce & strobist stuff
Ik heb de test nogmaals gedaan. Op 70 mm, 50 mm en 24 mm
En daar zit de kneep, want het verschil is groot aanwezig.
Ergens tussen de 50 en 70 mm zal er een geleidelijke afname zijn in scherpte.
Dus de combinatie 70 mm en 2.8 is een zwakke combinatie.
Misschien een finale bedenking (omtrend alle) F2.8 lenzen, als die toch maar goed beginnen worden rond de F4 ... wat is dan het nut aan een F2.8 hebben hé? ;-)
(ok, in bepaalde omstandigheden heb je met F2.8 "iets" waar je op F4.0 niets had gehad... alhoewel ... F4+IS...)
kan hier een fotografie-senior eens zijn mening over zeggen? ;-)
Op F/2.8 is de sluiter dubbel zo snel dan op F/4.0, dus er zijn wel degelijk omstandigheden dat dit zijn zin heeft. Een F4 IS kan een oplossing zijn maar dan heb je een lagere sluiter. En dit helpt wel om je eigen beweging tegen te gaan maar bevriest het onderwerp niet als dat beweegt.
De meeste F4 lenzen zijn ook scherper op F5.6 dus ook 1 stop dicht.
Canon heeft wel heel goede F4 L lenzen in zijn gamma die heel scherp zijn op F4.
Het komt waarschijnlijk meestal aan op budget bij je lenskeuze. En dan zal je zien dat er vaak keuze is tussen een F2.8 zonder IS en een F4 met IS. Die beiden zijn vaak gelijkaardig in prijs. En dat maakt het voor velen vaak een moeilijke beslissing. Neem is toch die F2.8 voor die iets snellere sluiter maar ook iets softer beeld, of neem ik die F4 IS.
Comment