Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 24-70/f2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: canon 24-70/f2.8

ik zou het anders willen formuleren: stel je wil in een vrij donkere situatie een foto maken.

De instellingen zijn:
    M-mode F2.8 - 1/60s - iso400 met flits

indien je deze foto op F4.0 wil nemen; dan kan je:

ofwel naar 1/30s
    ofwel naar iso 800
    ofwel instellingen behouden en de flits het werk laten doen.

welke instellingen zullen het beste resultaat geven denk je?
    Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

Comment

ik ga toch ook nog eens wat toevoegen hier

ten eerste : ik krijg ook het idee dat ie op 24mm echt vele scherper is dan op 70mm .. hoe korter, hoe scherper precies

f2.8 ... waarom geen IS ?
      omdat ik liever wat meer snelheid heb door die extra stop dan 3 stops te winnen met lange sluiter... promobabes op shows en danseressen blijven toch geen 0.3 seconden stilstaan dus ik moet zowiezo flitsen...
      en ja het verschil in snelheid tussen f4 en f2.8 merk je echt in donkere zalen/hallen !
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
        Misschien een finale bedenking (omtrend alle) F2.8 lenzen, als die toch maar goed beginnen worden rond de F4 ... wat is dan het nut aan een F2.8 hebben hé? ;-)

(ok, in bepaalde omstandigheden heb je met F2.8 "iets" waar je op F4.0 niets had gehad... alhoewel ... F4+IS...)

kan hier een fotografie-senior eens zijn mening over zeggen? ;-)
        Nog een nut van een f/2,8 lens tov een f/4 lens is dat er veel meer licht binnenkomt in je zoeker.
        En je op die manier een helderdere zoeker hebt, wat het scherpstellen dan weer gemakkelijker maakt...
        Dus doe mij maar lichtsterke lenzen dan ipv IS...
        How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr Mojo Bekijk bericht
          ik zou het anders willen formuleren: stel je wil in een vrij donkere situatie een foto maken.

De instellingen zijn:
          M-mode F2.8 - 1/60s - iso400 met flits

indien je deze foto op F4.0 wil nemen; dan kan je:

ofwel naar 1/30s
          ofwel naar iso 800
          ofwel instellingen behouden en de flits het werk laten doen.

welke instellingen zullen het beste resultaat geven denk je?
          Ja maar op 70mm ben je niets met 1/60 zonder IS. Terwijl die F4 IS wel op 1/30 een scherpe foto oplevert. Natuurlijk alleen als het onderwerp stil genoeg staat. Een danser op 1/30 is nog steeds moeilijk.

En het zou wel eens kunnen dat ISO800, F4, 1/60 een mooiere scherpere foto oplevert dan ISO400, F2.8, 1/60 ook. Op F2.8 is de scherpstelling weer een stuk moeilijker want de kleinere DOF eist nu een betere scherpstelling. Als je bv op de neus hebt scherpgesteld dan is de foto waardeloos, terwijl dat op F4 misschien nog net kan.

Ik gebruikte een F2.8 een F1.8 en een F4 lens op een dansoptreden. En eigenlijk ben het meeste tevreden van de opnames met de F4 lens. Een grotere opening kan alleen voor een solo-danser. Van zodra ze in groep dansen heb je toch iets scherpte-diepte nodig.

Ik denk na om eerst mijn basis set op F4 L samen te stellen en dan later af en toe er een degelijke prime bij te doen. Mijn 50mm F1/8 is eigenlijk te traag voor dansoptredens (het is geen USM).
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Heb ook heel lang getwijfeld tussen deze lens en de 24-105 IS, en toch maar voor de 24-105 gegaan ... deze heeft een groter bereik en f2.8 geeft gewoon een te kleine dof, werk bijna altijd op f4 of f5.6 en zelfs op f8 in sommige gevallen, dus waarom dan een 2.8 lens kopen, die ten eerste al duurder is en geen IS geeft.

75% van mijn te fotograferen objecten staan toch stil, dus dat is geen probleem, en als ze dan toch bewegen zet ik de ISO iets hoger of maak een 1 stop onderbelichte foto die ik in raw simpelweg terug goed zet.

2.8 en 4 blijft maar 1 stop verschil hé, dat is met raw meestal wel recht te trekken, niet altijd, maar dikwijls wel, tot nu toe nog niet gedacht dat ik de verkeerde lens gekocht heb, en heb ook nog de 17-55 IS 2.8 als het nodig zou zijn.

Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
            X