Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar of niet waar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Waar of niet waar?

    ik heb er enen , maar die is enkel voor als ik aan het strand ga fotograferen als het waait dan zet ik hem erop , meer niet. Maar zelfs al ligt het aan de filter dat je toestel niet meer scherpstelt dan nog zou dit niet mogen.
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

    Comment


    • #17
      Re: Waar of niet waar?

      Probeer ook eens een voorwerp te fotograferen dat niet-macro is. Als ik me niet vergis kun je met 'n macro lens ook nog steeds gewone fotos maken (dus de lens als prime gebruiken). Zo kun je zien of het met een grotere DOF beter gaat = wel scherp is. (hoe verder het onderwerp hoe meer DOF)
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

      Comment


      • #18
        Re: Waar of niet waar?

        Ik heb zelf de 105sigma macro, een filter is hier niet echt nodig, je hebt je ronde zonnekap die je erop zet. Dan ligt het glas idd nog eens die in je objectief, dus je moet al met een tak ofzo in je objectief gaan. Zand kan je er altijd wel afblazen.
        Verder vind ik het wel raar dat die niet scherpstelt, bedoel je dit op macro gebied? Misschien dom, maar je weet toch dat er een 'limit,full' knopje opstaat he, als die op limit staat (in het grote gebied) dan kan je nooit scherpstellen op macro gebied, want hij raakt er dan niet...


        -M-
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

        Comment


        • #19
          Re: Waar of niet waar?

          Nou hier komen ze de eerste met uv filter f22, iso2oo, a/v stand op statief en met zelfontspanner,


          en zonder filter instelling gelijk gebleven.


          SHOOT!
          zie zelf wel verschil hoor, dit zou toch niet mogen?

          foto's zijn niet bewerkt, enkel verkleind in PS.
          Last edited by knofje3116; 24 mei 2007, 10:47.
          Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

          Comment


          • #20
            Re: Waar of niet waar?

            Knofje, het spijt me, maar geen van beide is scherp.
            Wel zie je een kleurverschil tussen beide, waarbij die zonder filter me de meest natuurlijke kleuren heeft.
            Ik zou nu toch echt wel overwegen om eens af te spreken met iemand die met dezelfde combinatie werkt om effe te vergelijken.
            fotosite

            Comment


            • #21
              Re: Waar of niet waar?

              Oorspronkelijk geplaatst door knofje3116 Bekijk bericht
              zie zelf wel verschil hoor, dit zou toch niet mogen?
              Zou idd niet mogen. Dit sterkt mijn overtuiging om nooit maar dan ook nooit beschermende filters te gebruiken.

              Comment


              • #22
                Re: Waar of niet waar?

                Ik ga nu heel boos worden op de fotoboer,
                Zelf zie ik ook dat beide foto's niet echt scherp zijn. Niet dat wat ik er van verwacht............en zelf heb nu toch alles goed gedaan, camera op statief, instellingen goed.
                Volgens Sigma moet de lens terug. En aangepast worden. Heb net contact gehad daarover. Over een uurtje neemt de fotoboer contact met mij op, hij krijgt het enigzins benauwd als ik het over een forum heb, waar ik alle hulp krijg, en waar ook mijn foto's goed beoordeelt worden. Hij zal met een goede oplossing moeten komen, vrees ik.
                Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

                Comment


                • #23
                  Re: Waar of niet waar?

                  Knofje, waarom f/22 op die foto's?!? Zo krijg je een lagere sluitertijd, en hoewel je toestel op statief staat is er nog steeds wind. Maak eens een foto op f/11 in goede lichtomstandigheden van een idealiter een vlak object met daarop patronen, bijv de cover van een boek ofzo.

                  In theorie is de scherpte op f/22 minder goed dan op f/11 (scherptediepte buiten beschouwing gelaten). Door de kleine opening krijg je diffractie en verlies aan kwaliteit. (correct me if I'm wrong)

                  Ivm de filter, in het beste geval veranderen die je beeldkwaliteit minimaal (in de slechte zin). Je moet ook weten dat er kwalitatieve verschillen zijn... Ik vermoed dat je niet al te veel zult betaald hebben voor jouw filtertje (ik hoop het in elk geval).
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Waar of niet waar?

                    Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                    Knofje, waarom f/22 op die foto's?!? Zo krijg je een lagere sluitertijd, en hoewel je toestel op statief staat is er nog steeds wind. Maak eens een foto op f/11 in goede lichtomstandigheden van een idealiter een vlak object met daarop patronen, bijv de cover van een boek ofzo.

                    In theorie is de scherpte op f/22 minder goed dan op f/11 (scherptediepte buiten beschouwing gelaten). Door de kleine opening krijg je diffractie en verlies aan kwaliteit. (correct me if I'm wrong)

                    Ivm de filter, in het beste geval veranderen die je beeldkwaliteit minimaal (in de slechte zin). Je moet ook weten dat er kwalitatieve verschillen zijn... Ik vermoed dat je niet al te veel zult betaald hebben voor jouw filtertje (ik hoop het in elk geval).
                    is goed vanavond post ik een foto bij goed licht, buiten van een boek.
                    en dan op f 11. Op statief en zelfontspanner, ergens waar het niet waait.
                    voor de filter betaalde ik ongeveer 40 euro.
                    Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Waar of niet waar?

                      neem de foto eens binnen, eventueel op hoge(re) iso
                      en/of met de flits (kun je meteen RUPSELKOPKE's ding eens uittesten )
                      probeer een sluitersnelheid van maximaal 1/125s aan te houden,
                      f11 of f8 en zeker de focus controleren, eventueel manueel!

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #26
                        Re: Waar of niet waar?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Ik ben geen voorstander van filters omdat deze aanleiding kunnen geven tot filterflare. Maar onscherpe foto's door een UV filter .

                        Nu, je vrees voor beschadiging van je lens door stof en zand is wel overdreven. Hoeveel krassen staan er op je autoruit door stof en zand?

                        LOL .. ja en lenzen zijn gemaakt uit hetzelfde glas als dat van autoruiten ? sja glas is glas he .. als die autoruit maar niet gemaakt is uit gelaagde kunststof ..

                        Comment


                        • #27
                          Re: Waar of niet waar?

                          op eerste foto is er bewegingsonscherpte...
                          en om je nog wat te ambeteren, er zit al wat stof op je sensor...
                          (sluitertijd hoog houden om te testen en ev je spiegel opgeklapt laten, zie speciale instellingen....)
                          -=- Light is the key...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Waar of niet waar?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                            neem de foto eens binnen, eventueel op hoge(re) iso
                            en/of met de flits (kun je meteen RUPSELKOPKE's ding eens uittesten )
                            probeer een sluitersnelheid van maximaal 1/125s aan te houden,
                            f11 of f8 en zeker de focus controleren, eventueel manueel!

                            mm
                            oke ga ik ook doen.
                            Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Waar of niet waar?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Hoeveel krassen staan er op je autoruit door stof en zand?

                              Zie ook : http://www.luminous-landscape.com/co...m-feb-05.shtml
                              Mag ik hieruit concluderen dat je niet veel kilometers rijdt per jaar?
                              Ik zo'n 80.000 en mijn voorruit is na maximum 2 jaar als gezandstraald!
                              Ben dan blij dat er als eens een steentje in vliegt, zodat ik een nieuwe kan laten plaatsen
                              En zoals reeds eerder gezegd zijn we nu toch appelen met citroenen aan het vergelijken hé.
                              Grtz.
                              Henri

                              Comment


                              • #30
                                Re: Waar of niet waar?

                                Oorspronkelijk geplaatst door knofje3116 Bekijk bericht
                                Volgens de fotograaf komt het doordat ik een UV filter voor op de lens heb zitten....die is overigens door hun aangeraden i.v.m stof e.d.
                                Je reinste onzin.
                                dat zou betekenen dat je door zuiver glas (een venster bv) niet kan focussen!
                                Larie!
                                Laat je door je fotoboer niet afschepen en doe, zoals reeds meermalen hier gezegd, zelf enkele tests.
                                Succes.
                                Henri

                                Comment

                                Working...
                                X