Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Dof

    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Pro's usually work with a big cardboard box with a hole in the front over which a piece of tape is applied. They take pictures by counting the number of photons they see passing through the hole.

    Comment


    • #32
      Re: Dof

      ik vraag me trouwens af of die 5D zo snel is voor reportagefotografie. Bij mij is het net als het gaspedaal induwen als je 60km/u rijdt in 5e versnelling = er gebeurt voorlopig niks tot hij *eindelijk* heeft scherpgesteld
      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

      Comment


      • #33
        Re: Dof

        Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
        ik vraag me trouwens af of die 5D zo snel is voor reportagefotografie. Bij mij is het net als het gaspedaal induwen als je 60km/u rijdt in 5e versnelling = er gebeurt voorlopig niks tot hij *eindelijk* heeft scherpgesteld
        Ik denk dat de foto waar het hier o.a. over gaat echter het tegendeel bewijst.
        Ik gebruik ook een 5D en over traag scherpstellen heb ik echter niet te klagen.
        Loopt ongeveer gelijk met m'n 40D.

        Mvg,
        SB
        Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

        Comment


        • #34
          Re: Dof

          Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
          En ik denk dat als je een vrij lichtsterk objectief op een full-frame gebruikt dat je wel zo'n DOF (of weer OOF) kunt bereiken.
          De DOF wordt veroozaakt door de combinatie: sensor grootte, brandpuntsafstand en diafragma en is in alle gevallen gelijk 70mm op 24-70 of 70-300. De kwaliteit van de onscherpte(Bokeh) wordt door de lens en diafragma constructie bepaald en volopen alleen door de lens.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #35
            Re: Dof

            Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
            Bij mij is het net als het gaspedaal induwen als je 60km/u rijdt in 5e versnelling = er gebeurt voorlopig niks tot hij *eindelijk* heeft scherpgesteld
            met welke lens gebruik je die?
            zelfs in donkere omstandigheden nog geen last gehad van trage focus ...

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #36
              Re: Dof

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              De DOF wordt veroozaakt door de combinatie: sensor grootte, brandpuntsafstand en diafragma en is in alle gevallen gelijk 70mm op 24-70 of 70-300. De kwaliteit van de onscherpte(Bokeh) wordt door de lens en diafragma constructie bepaald en volopen alleen door de lens.
              De sensorgrootte heeft er niets mee te maken.
              Er is geen scherptediepte formule waar de sensorgrootte in voor komt. Ook niet in de formules van de veelgeprezen Dofmaster calculator.
              Paul van Walree hanteert drie criteria voor de verstrooiingscirkel, te weten; Conventional, Demanding en Critical.
              Ik ben een slechte vertaler dus ik hou me maar even aan Conventioneel, Kritisch en Zeer Kritisch.
              Als je eenmaal begrijpt wat dit inhoud dan laat je het wel uit je hoofd om de sensor afmetingen als een factor in de scherptediepteberekening op te voeren.

              Bestudeer dit http://toothwalker.org/optics/vwdof.html eens.

              Ennuh.. DOF wordt niet veroorzaakt en het is er altijd.

              Comment


              • #37
                Re: Dof

                ik heb er meestal 24-105 opstaan. Het valt me gewoon op dat het soms gebeurt, terwijl ik dat 5e-versnellinggevoel nog niet veel gehad heb met een 40D. Ik ga trouwens hopelijk een 2e 5D kopen dus zo erg is het nog niet over de hele lijn genomen
                Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                Comment


                • #38
                  Re: Dof

                  Stephan Vanfleteren gebruikt zeker ook fotografische softwarekunstgrepen ivm
                  de DOF van zijn beelden.
                  Als je goed toekijkt zie je dat er inderdaad dikswijls sprake is van een kleine
                  DOF, maar die dof is niet gelijkmatig verdeeld over het volledige beeld.
                  Bepaalde delen die normaliter ook scherp zouden moeten zijn, zijn dikwijls echter
                  vager dan te verwachten.
                  Ook in het licht / schaduwspel zie je soms "fascinerende" zaken.
                  Last edited by dyafani; 30 september 2009, 12:50.
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                  Comment


                  • #39
                    Re: Dof

                    Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                    De sensorgrootte heeft er niets mee te maken.
                    Toch wel als je kijkt naar compactcamera's en hun veel grotere scherptediepte, dat valt toch moeilijk te negeren.
                    Ok, veel kleinere lenzen en fysiek kleiner brandpuntsafstand, maar dat ligt ook voor stuk aan de kleinere sensor. Dus rechtstreeks of onrechtstreeks heeft sensor wel invloed.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Dof

                      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      De sensorgrootte heeft er niets mee te maken.
                      Er is geen scherptediepte formule waar de sensorgrootte in voor komt. Ook niet in de formules van de veelgeprezen Dofmaster calculator.
                      ...
                      Bestudeer dit http://toothwalker.org/optics/vwdof.html eens.
                      in dit programmaatje moet je wel het formaat (24x36) instellen, dat is de sensorgrootte...
                      erik, Nikon materiaal

                      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                      Comment


                      • #41
                        Re: Dof

                        Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                        in dit programmaatje moet je wel het formaat (24x36) instellen, dat is de sensorgrootte...
                        Maar daarom niet direct nodig voor de DOF te berekenen. Het programma berekent ook field-of-view, m.a.w. beeldhoek, en daar heb je ook die sensorgrootte voor nodig.

                        Dave
                        pixelpusher

                        Comment


                        • #42
                          Re: Dof

                          dit is hier al zoooovaak gepasserd, vreemd dat oudjes als nr 36 en 41 er nog steeds geen bal hebben van verstaan

                          Comment


                          • #43
                            Re: Dof

                            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Bestudeer dit http://toothwalker.org/optics/vwdof.html eens.

                            Ennuh.. DOF wordt niet veroorzaakt en het is er altijd.
                            Je geeft nu zelf als argument een link met een klein stukje software, waar duidelijk is dat het sensorformaat wél een rol speelt in de scherptediepte.

                            Wat is nu feitelijk uw punt?

                            Ennuh dof is er niet altijd als in altijd hetzelfde, je kan het als fotograaf constant beïnvloeden, wat hjanssen ook bedoelde.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Dof

                              Op het fenomeen scherptediepte ga ik verder niet meer in. Dat is volslagen zinloos.

                              Halve quotes en quotes verdraaien maak ik echter bezwaar tegen.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Dof

                                Oorspronkelijk geplaatst door WilliamG Bekijk bericht
                                dit is hier al zoooovaak gepasserd, vreemd dat oudjes als nr 36 en 41 er nog steeds geen bal hebben van verstaan
                                Euh, neem mij niet kwalijk, dat ik het argument van erikdk onderuit haal. Dat heeft niets te maken met wat ik al snap en niet snap. En een "oudje" ben ik al helemaal niet.

                                pixelpusher

                                Comment

                                Working...
                                X