Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schroefdraad naar Bajonet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Schroefdraad naar Bajonet

Jammer dat de drie Pentaxen van de M reeks zijn. Met M42 schroefdraad had je ze allicht makkelijker op je Nikon kunnen gebruiken. Of er adapters voor bajonetvatting zijn weet ik niet, hopelijk voor jou wel. Vooral de M50/1.4 is een pareltje. De M28/2.8 gaat een erg mooi standaardobjectief op je DSLR zijn. En ik geloof dat de M75-150/4 ook wel één van de betere zooms van die generatie is.

De M42s zijn niet zo'n hoogvliegers, tenzij mss de Vivitar. Maar ik ben persoonlijk nooit echt overtuigt door van die "legendarische" Vivitars... Mss gewoon pech da'k altijd een uitzonderlijke mindere kopie zag?

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Hoi,

kijk eens naar deze link. http://www.litratista.org/2005/10/10...ap-real-cheap/, staat heel wat over M42 naar Nikkon, oppassen dus.

Comment

Kijk eens bij http://www.enjoyyourcamera.com/Minol...0-D2x::84.html
        Aanvaardbare prijs
        Succes !

Comment

WOW ik ben hier effe wakker geworden!
          (het is wel een ouder draadje)

Ik heb hier ook nog 2 Asahi Pentax Spotmatic's liggen met:
          Super multi-coated Takumar 1:3.5 - 28mm - Nr. 7230027
          Super Takumar 1/1.8 - 55mm - Nr. 4873859 (2 stuks)
          Super Takumar 1/3.5 - 135mm - Nr. 1663345

Allemaal auto/manual schroefdraad, kunnen die op één of andere manier nog op een digitale body gebruikt worden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
            WOW ik ben hier effe wakker geworden!
            (het is wel een ouder draadje)

Ik heb hier ook nog 2 Asahi Pentax Spotmatic's liggen met:
            Super multi-coated Takumar 1:3.5 - 28mm - Nr. 7230027
            Super Takumar 1/1.8 - 55mm - Nr. 4873859 (2 stuks)
            Super Takumar 1/3.5 - 135mm - Nr. 1663345

Allemaal auto/manual schroefdraad, kunnen die op één of andere manier nog op een digitale body gebruikt worden?

ja als je een adapter aanschaft voor m42 naar je body.Werken wel manueel maar dat vind ik geen probleem

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
              ja als je een adapter aanschaft voor m42 naar je body.Werken wel manueel maar dat vind ik geen probleem
              Carola,

Hangt af van je body (fototoestel) .
              Als dat een 5D is werkt alleen de 135mm.
              Als dat een Nikon is, opletten voor oneindige focus
              Als dat gelijk welke canon - niet 5D - is werkt alles.

Je geeft daar meteen 3 van de allerbeste m42 lenzen op. Van schatten op zolder gesproken.

Dit is genomen met die 135mm Takumar f3.5 bij volle opening. (Heb dit beeld ook in een andere thread gebruikt.)

Paul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

Comment

Bedankt mannen, dit is een leuk antwoord!
                Ik heb in het verleden zeer lang met die Pentax'en gewerkt, waren fijne toestellen. Omwille van mijn werk, zit ik regelmatig in een nogal stofrijke omgeving (restauratie-werven), dat heeft mij er tot nu toe van weerhouden om met een digitale reflex te werken. Nu werk ik met een Nikon 8800 en een Finepix S9600. Omdat die Finepix een bridge-type is ... kwamen de oude vertrouwde handelingen terug. Als ik nu alleen maar een body moet aanschaffen en een adapter, dan wordt de verlokkig toch wel héél groot!

Drie vragen:
                - zijn DEZE adapters ok? :
                - Koop je 1 adapter of één per lens?
                - Ik had gedacht aan een Olympus E-510 (bij Konijn 629,41 ecl. BTW) of een omdat die een stoffilter heeft (Supersonic Wave filter) en Live Preview functie (wat bij mijn "lastig" te belichten foto-onderwerp; glasramen, wel een voordeel is) ... een goed idee, of helemaal fout?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                  Bedankt mannen, dit is een leuk antwoord!
                  Ik heb in het verleden zeer lang met die Pentax'en gewerkt, waren fijne toestellen. Omwille van mijn werk, zit ik regelmatig in een nogal stofrijke omgeving (restauratie-werven), dat heeft mij er tot nu toe van weerhouden om met een digitale reflex te werken. Nu werk ik met een Nikon 8800 en een Finepix S9600. Omdat die Finepix een bridge-type is ... kwamen de oude vertrouwde handelingen terug. Als ik nu alleen maar een body moet aanschaffen en een adapter, dan wordt de verlokkig toch wel héél groot!

Drie vragen:
                  - zijn DEZE adapters ok? :
                  - Koop je 1 adapter of één per lens?
                  - Ik had gedacht aan een Olympus E-510 (bij Konijn 629,41 ecl. BTW) of een omdat die een stoffilter heeft (Supersonic Wave filter) en Live Preview functie (wat bij mijn "lastig" te belichten foto-onderwerp; glasramen, wel een voordeel is) ... een goed idee, of helemaal fout?

Carola,

Ik geef niet graag advies bij aanschaf van een body, maar wil dit kwijt:

a) Als je M42 wil gebruiken, dan zijn Canon bodies sowieso de meest flexibele, maar Pentax naar Pentax moet ook kunnen. Dus ik stel Oly in vraag in dit verband.

b) Waarom naar 4/3 gaan ipv 2/3, zijn glasramen niet eerder langwerpig ?

c) Beslis nooit voor een body, zonder eerst na te gaan hoe m42 zich er op gedraagt !

d) Na een tijdje heb je idd. 1 adapter per lens. Als je een body hebt gekozen, kan ik je wellicht een adapter aanbevelen.

Carola, ik dacht trouwens (behoudens vergissing) dat je maar 3 straten verder woont in S... Dus ik wil wel eens een voorbeeld tonen .

Dpaul.
                  Last edited by DPaul; 20 juli 2007, 12:14.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                    Carola,

Ik geef niet graag advies bij aanschaf van een body, maar wil dit kwijt:

a) Als je M42 wil gebruiken, dan zijn Canon bodies sowieso de meest flexibele, maar Pentax naar Pentax moet ook kunnen. Dus ik stel Oly in vraag in dit verband.

b) Waarom naar 4/3 gaan ipv 2/3, zijn glasramen niet eerder langwerpig ?

c) Beslis nooit voor een body, zonder eerst na te gaan hoe m42 zich er op gedraagt !

d) Na een tijdje heb je idd. 1 adapter per lens. Als je een body hebt gekozen, kan ik je wellicht een adapter aanbevelen.

Carola, ik dacht trouwens (behoudens vergissing) dat je maar 3 straten verder woont in S... Dus ik wil wel eens een voorbeeld tonen .

Dpaul.
                    Als je "S" bedoelt, eindigend op ...broek, dan wonen we in mekaars buurt?!

Ik vind het vreemd dat ik bij enjoyyourcamera geen converters vind voor Pentax ?
                    Nadat ik de rekening van mijn kunstje "Finepix-wegslingeren" heb betaald (uit mijn rugzak geflikkerd: 250,00 euro), ga ik eens rustig rondkijken. Ik ben van plan om eerst een adapter te bestellen, dan kan ik naar de winkel stappen en het meteen uittesten.

In het verleden kon ik bij bij mijn fotozaak een toestel, een objectief of converter voor een dagje uittesten ... ik hoop (gezien de wijzigingen die plaats vonden bij De Beukelaer) dat dat nog altijd kan, in dit geval zou dit heel praktisch zijn.

Comment

Cool... heb hier blijkbaar ook zo'n Vivitar liggen met een serienr. dat begint met 28... (2882839)
                      Gekocht met een aantal andere lenzen en een P30 (Pentax) body), samen met nog enkele andere M-lenzen en de Tamron zoom. Voor echt 2x niks!!
                      Gebruikem wel echt weinig..
                      Pentax K100D + kitlens /Tamron 28-200/Pentax SMC 50mm/Vivitar 135mm/Tokina 24mm/Pentax F 28-80/Sigma 28mm 1.8/Tamrac Velocity 8/Crumpler Pretty Boy 4000/Lowpro CompuDayPack

Comment

Working...
                      X