Re: Nikon 17-55 2.8 VS Tamron 17-50 2.8
Het heeft allemaal te maken met de fysieke grote van de sensor. Wat we FF noemen komt overeen met de grote van het negatief van de analoge film. Toen men digitaal begon te werken was een sensor maken met deze grote veel te moeilijk en zodoende verschrikkelijk duur. Daarom koos men voor een kleinere sensor. Dat zijn dus wat we de crop camera's noemen(of zoals nikon DX). Die kleinere sensor heeft tot gevolg dat er lenzen kunnen gemaakt worden die minder groot zijn omdat er uiteindelijk minder licht moet binnenkomen om die hele sensor te belichten. Nikon heeft dergelijke lenzen namelijk de DX lenzen. Ga je nu een DX lens monteren op een FF camera dan ga je dit zien want een DX lens kan de FF sensor niet volledig belichten. en de buitenkanten zullen dus volledig zwart zijn. Omgekeerd kan natuurlijk wel.
Als nikon dus ooit een FF uitbrengt(zeker zijn we daar nog niet van maar de kans is groot) dan denk ik wel dat ze er een soort van DX mode op zullen steken waarmee de DX lenzen nog wel zullen werken. Maar ook daar zijn we niet zeker van. Maar een DX lens zal alvast nooit volledig FF werken want daarvoor zijn ze niet ontworpen.
Persoonlijk vind ik dat geen probleem, de dag dat je besluit om een FF te kopen verkoop je gewoon je DX lenzen en koop je de lenzen die je wil. Het heeft mijn inziens immers geen zin om lenzen te gaan kopen in functie van een toekomstige FF en zodoende nu met minder geschikte lenzen te werken.
Oorspronkelijk geplaatst door yoelrey
Bekijk bericht
Als nikon dus ooit een FF uitbrengt(zeker zijn we daar nog niet van maar de kans is groot) dan denk ik wel dat ze er een soort van DX mode op zullen steken waarmee de DX lenzen nog wel zullen werken. Maar ook daar zijn we niet zeker van. Maar een DX lens zal alvast nooit volledig FF werken want daarvoor zijn ze niet ontworpen.
Persoonlijk vind ik dat geen probleem, de dag dat je besluit om een FF te kopen verkoop je gewoon je DX lenzen en koop je de lenzen die je wil. Het heeft mijn inziens immers geen zin om lenzen te gaan kopen in functie van een toekomstige FF en zodoende nu met minder geschikte lenzen te werken.
Comment