Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

    Ja, had ik ook gezien. Dan zal je uiteraard geen last van bewegingsonscherpte hebben.
    Maar zelfs met flits staat mijn camera zo ingesteld dat ie tot 1/15de kan gaan, om zoveel mogelijk sfeerlicht mee te nemen bij zo laag mogelijke ISO (ik ga zelden hoger dan 400).
    Met mijn 18- 200 VR uiteraard no problem, maar die lens is iets softer...

    Jos
    Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

    Comment


    • #17
      Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

      Een gulden regel bij niet VR lenzen
      Uit de goede oude tijd. Sluitersnelheid = 1/ brandpuntsafstand ,bij VR lenzen 3 stops winst en anders GEBRUIK EEN STATIEF en dan mag het langer.
      Dus 55mm=1/60s - 200mm=1/200s - enz. Tevens moet je er rekening mee houden dat je een lens altijd enkele stops moet toedraaien wil je er de maximale scherpte uithalen. Je kan nog altijd je ISO verhogen.
      Men spreekt hier dikwijls over beweging bij het opklappen van de spiegel, vergeet niet dat je zelf ademt en dat je hart klopt.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #18
        Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

        Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
        Uit de goede oude tijd. Sluitersnelheid = 1/ brandpuntsafstand
        Ja ik ken dat regeltje wel. Het valt me alleen op dat naar mijn gevoel de D200 hier gevoeliger voor is (en gevoel is iets subjectiefs). Heb heel dikwijls uit de hand gefotografeerd vroeger zonder VR lens en zonder deze regel toe te passen met toch goeie resultaten (D70 met standaardlens 18-70 en nog veel meer met een goeie ouwe F90).

        Teveel verwend met een VR lens vrees ik. Een statief is overigens niet handig als je in een rolstoel zit in dynamische omstandigheden. Ga nu eens een compacte monopod proberen.

        Jos
        Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

        Comment


        • #19
          Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

          Een statief is overigens niet handig als je in een rolstoel zit in dynamische omstandigheden.
          Daar kan ik inkomen.
          Vriendelijke groeten,Raf

          www.rafvandenbogaert.be

          Comment


          • #20
            Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

            Het is ook zo dat hoe hoger de pixeldichtheid van de sensor, hoe gevoeliger die is voor bewegingsonscherpte.

            Als je bij de D70 lichtjes bewoog was dat misschien niet voldoende om een pixel te verschuiven, maar bij de veel kleinere pixels van de D200 is dat wel voldoende.

            Wat de 17-55 betreft is die zeker niet gevoeliger voor bewegingsonscherpte dan een andere lens op eenzelfde brandpunt. (behoudens de werking van VR natuurlijk) Voordeel van de 17-55 is dat die tot f2.8 gaat waardoor je een kortere sluiter kan kiezen dan met de 18-200. En de 17-55 is gemaakt om op f2.8 te gebruiken dus moet je je vooral niet inhouden en een kleiner diafragma kiezen om een betere scherpte te krijgen.
            Last edited by voyager; 6 februari 2007, 15:18.

            Comment


            • #21
              Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

              Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
              Teveel verwend met een VR lens vrees ik. Een statief is overigens niet handig als je in een rolstoel zit in dynamische omstandigheden. Ga nu eens een compacte monopod proberen.

              Jos
              Ik weet het niet, maar zouden in de VS geen (statief)systemen bestaan om te monteren op een rolstoel? Dit zou misschien wel een goede vraag zijn op het Amerikaanse forum 'Photonet'. Ik wil gerust de vraag in jouw plaats stellen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment

              Working...
              X