Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijk keuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Moeilijk keuze

Hoi Elsan, ik probeer mee te denken...
    Is het niet zo dat de 500mm van de Bigma geen echte 500 is. Helt die niet meer over naar 420mm ? Als dat zo is, dan heb je met 'n 300 mm f2.8 mét 1,4xTC ook al 420mm, maar ditmaal aan een interessanter f4...
    Ik vind de 120-300 f2,8 van Sam al even legendarisch als jouw 'beruchte' 50-500, maar de 120-300 is gewoon lichtsterker...
    Volg je me ?
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Of de 50-500 ten volle 500mm, ik weet het niet, niks om mee te vergelijken.
      Hij zal wel een stuk verder gaan dan de 420mm. Soms lees je op internet wel een iets van 485mm, waar men dat ook haalt. Die 120-300 zegt me ook wel veel, vooral omdat die interessant is om atletiek mee vast te leggen. Hoewel dat nu ook best gaat met de 70-200. Soms heb ik de indruk dat de 50-500 beter presteert op mijn D50 dan op de D200, en dan maak je een foto waarvan ik denk dat ik die met de D50 niet had gemaakt, en zo ga je beginnen twijfelen...
      Morgen eens gaan proberen vanuit het tentje, hopelijk is er wat zon, en dan nog eens alles op een rijtje zetten. Ik ben volgende week eens zinnens wat combinaties uit te testen : D50 met 70-200 2.8 en de D200 met 50-500, al dan niet met converters.
      fotosite

Comment

Ik zit eigenlijk een beetje met hetzelfde probleem. Werk momenteel met de schitterende Nikon AFS 300mm f4. Met 'n 1,4xTC weet je niet dat er een converter opzit... geen verschil in scherpte en bijna geen verschil in scherpstelsnelheid. Ik heb een onklopbare 420mm f5,6.
        Ik heb nu de Nikon 1,7xTC in bestelling. Ik vermoed dat die combinatie (510mm) nog werkbaar zal zijn, maar ik verlies AFS en ik zal heus wel naar F8 moeten gaan om acceptable scherpte te halen... Ik houd het forum zeker op de hoogte van de prestaties van die 1,7xTC...

Eigenlijk zitten we hier met velen te wachten op een messcherpe en supersnelle Sigma 200-400mm f4. Maar dan aan de helft van de prijs van de Nikon-versie
        Please Sigma, please
        Greetz, Kariboe

P.S. Elsan in een klein schuiltentje - dat wil ik wel eens komen bezien
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

Eigenlijk zitten we hier met velen te wachten op een messcherpe en supersnelle Sigma 200-400mm f4.

Dat is hem !! En aan de helft van de Nikkor 200-400 ga ik hem morgen halen.

P.S. Elsan in een klein schuiltentje - dat wil ik wel eens komen bezien

Ameristep Doghouse. Dat valt nog mee, daar kan ik me al eens in verzetten.
          Maar langer dan een uur of twee zal moeilijk worden
          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Ameristep Doghouse. Dat valt nog mee, daar kan ik me al eens in verzetten.
            Maar langer dan een uur of twee zal moeilijk worden
            Eén goede raad : doe niet zoals ik toen ik voor de eerste keer mijn tentje echt zou gaan uittesten 's morgens in alle vroegte. De avond ervoor flink de bloemetjes buitenzetten en die dolle nacht eindigen met een flinke pak friet met stoofvlees en dubbele portie pickels. Ik kan je garanderen : niet veel wild gezien die morgen, maar wel uitvoerig en grondig de rits van het deurtje van de tent getest om mij nu en dan een kreunend terug te trekken
            Greetz, Kariboe

P.S. Ik volg je wedervaren en 'koopbeleid' op de voet

Comment

Ik heb het thuis uitgelegd en ze heeft het begrepen.

Ik heb nu de 400mm f5.6 van canon en ben zeer tevreden over deze lens.

Een scherpere en/of betere lens ga je niet vinden. Maar…. veelal nog te kort, een zelden keer te lang. De soorten vogeltjes die ik veel te klein op de foto heb staan zijn 3X zo veel als die ik goed heb.

Ik heb ook op het punt gestaan om de 120-300mm van sigma te kopen in combinatie met een 1.4 of 2.0 convertor.

Maar je weet op voorhand nooit wat er voor de lens gaat komen, en als je dan nog moet gaan extenders tussenschroeven of weghalen ben je te laat.

Hetzelfde met de 500mm van canon. Voor 100mm meer moet ik dan een pak geld op tafel leggen.

Dus de enige optie, die de vergelijking prijs/mm's enigszins rechtvaardigde, was de 300-800mm van sigma. De DOF/bokeh van die lange tele's vindt ik schitterend.

Ook de mogelijkheid om van 300mm naar 800mm te gaan met één lens zonder extenders, het behoud van de AF op iedere zoomafstand,

een diafragma van 5.6 over de hele afstand, de mogelijkheid om nog een extender te gebruiken, en het voornaamste, de scherpte deed de keuze naar de 300-800mm overslaan.

Qua gewicht kom ik dan op een dikke 6.5 kg uit wat in mijn ogen nog handelbaar is. Ik loop soms met veel meer kg's rond.

Ik heb hier een oefenblok van 10kg (liksteen voor de reeën) met een stok door, en hiermee oefen ik soms om te zien hoe dat het gaat met opheffen, richten, en schieten. Dat gaat prima.

Je moet dat wel geen 2 min omhoog houden maar zolang duurt het nemen van een foto niet.

Het meest zit ik toch in mijn hutjes die her en der staan opgesteld en dan kom ik met het sigmonster wel uit de voeten op statief.

De 400mm houd ik dan om bij mijn verkenningstochten ook nog wat "lichte" mm's bij te hebben.

De prijs tja, ik heb het er voor over. Na een bijna doodservaring denk je heel anders over de geneugten van het leven.

In plaats van een nieuwe auto zal het een nieuwe lens worden en een 2ehands wagentje. Ik keer de rollen eens om.
              Groetjes
              ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                Dus de enige optie, die de vergelijking prijs/mm's enigszins rechtvaardigde, was de 300-800mm van sigma. De DOF/bokeh van die lange tele's vindt ik schitterend.
                Sh*t Jo, je gaat er voor
                Je bent goed gek
                Ik wil je als eerste proficiat wensen
                Enneuh... mag ik je vriendje zijn

En ik wou hier nog effe lacherig een reply posten waarbij ik zou stellen dat veel mm's niet altijd zaligmakend zijn...
                maar ik zal daar nu maar efkes mee wachten zeker

Je bevindingen laten weten hé rakker. Rakker ? Wat zeg ik ? Verdomde gelukzak zal je bedoelen...
                Greetz, Kariboe

Comment

Succes ermee Jo. Het komt er bij mij ook ooit wel eens van. Ooit hé
                  Is inderdaad het enige dat op de markt is dat onze wensen tegemoet komt : bereik, scherpte, bouwkwaliteit én voldoende lichtsterkte.
                  Het gewicht zit ik niet mee. Ik kan van nature uit wel iets tillen
                  fotosite

Comment

Is er intussen mss. al enig nieuws ivm. de langverwachte test ts. de Sigma 300 f2.8 en de Sigma 120-300 f2.8?...

Samen met vele anderen zit ik hier ook op te wachten want eerstdaags ga ik toch moeten beslissen.
                    Voorlopig denk ik vooral aan de 120-300 omwille van de flexibiliteit (vaak belangrijk bij bewegend wild)...
                    Ik twijfel alleen nog aan de scherpte in combinatie met een 2xTC...
                    De vaste f2.8 heb ik sowieso nodig om de bekende redenen...

Bij voorbaat beste dank aan het test-team!

Comment

Met de commentaar dat ge hier op dat Bd tegenwoordig krijgt?
                      da's hun plan trekken.
                      fotosite

Comment

da's hun plan trekken.
                        huh, heb ik iets gemist ?

Ik zit ook nog aan de 120-300 te denken, dus alle tests zijn welkom.

Mvg,
                        TravelToy.
                        www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

da's hun plan trekken.
                          Niks van aantrekken. Zegt dikwijls meer over de commentator dan over diegene die de commentaar krijgt .
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                            Is er intussen mss. al enig nieuws ivm. de langverwachte test ts. de Sigma 300 f2.8 en de Sigma 120-300 f2.8?...

Samen met vele anderen zit ik hier ook op te wachten want eerstdaags ga ik toch moeten beslissen.
                            Voorlopig denk ik vooral aan de 120-300 omwille van de flexibiliteit (vaak belangrijk bij bewegend wild)...
                            Ik twijfel alleen nog aan de scherpte in combinatie met een 2xTC...
                            De vaste f2.8 heb ik sowieso nodig om de bekende redenen...

Bij voorbaat beste dank aan het test-team!
                            Smartpics en ik gaan binnenkort de 120-300 en de vaste 300 vergelijken/testen. Een concrete datum is nog niet afgesproken...
                            Zal wat mij betreft niet al te lang meer duren.
                            Van alles...

Comment

Hierin ben ik ook uitermate geïnteresseerd. Ik kijk er al naar uit.
                              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Een ander alternatief( mits wat langer sparen) is de Sigma 500mm 4.5 ex.
                                (+ -3500 eur) . Kwalitatief zou ze de scherpte en contrast hebben vergelijkbaar met de Nikon en Canon primes . Ze is enkel ietsjes minder lichtsterk en heeft geen VR of IS. Jouw Bigma is een 6.3 objectief en de autofocus werkt goed. De 500mm Sigma +1.4 tc = 700 mm f 6.3 met behoud van autofocus.( gelezen op een test bij Nikonians). Met een 2xtc heb je een1000mm objectief met mf.
                                Ze is ook heel wat lichter en kleiner van bouw dan andere 500mm primes.

http://images.google.be/imgres?imgur...%3Dnl%26sa%3DN
                                Last edited by RUPSELKOPKE; 2 maart 2007, 15:17.
                                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
                                X