Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens als MP-E 65 voor nikon?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: macrolens als MP-E 65 voor nikon?

Hier nog wat voorbeelden met de MP-E 65: http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/micro

Comment

Paar vraagjes.

Is die MP-E65 sterk in prijs gedaald? Ik had nog steeds in mijn hoofd dat dit een verschrikkelijk dure lens was maar nu zie ik die voor minder dan 1000€ staan dat valt dus beter mee dan ik gedacht had.

Hoe zit het met de werkafstand op dat beestje. En hoe handig in gebruik vinden jullie deze lens.

Comment

Dag

Op 1:1 is de werkafstand 101mm
        Op 2:1 is de werkafstand 63 mm
        Op 3:1 is de werkafstand 51 mm
        Op 4:1 is de werkafstand 44mm
        Op 5:1 is de werkafstand 41mm

Diafragma instelbaar van f2.8---f16.
        Hoe meer vergroting je wil hoe langer dit objectief word. Vanaf 4:1 wordt het heel wat donkerder omdat het licht moeilijker door de lengte vd lens geraakt.Door deze eigenschap is het wel redelijk moeilijk om dan nog precies scherp te stellen. Maar de scherpte van dit objectief en het gemak om van 1:1 naar 5:1 vergroting te gaan zonder extra accesoires maken dat het zijn gewicht in goud waard is. Als je reeds wat ervaring hebt met "normalere" macro-objectieven is het een mooie aanvulling......weinig of geen ervaring met macrolenzen .....beter eerst wat met een gewone macrolensen proberen.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Diafragma instelbaar van f2.8---f16
          f/16 lijkt weinig maar besef wel dat het effectieve diafragma gelijk is aan het ingestelde diafragma x (vergroting +1)

Dus bij 4x vergroting op f/16 is de werkelijke f waarde f/80!

Comment

Je kan ook een omkeermount kopen voor een breedhoek lens, geeft ook waanzinnige vergrotingsfactoren en je hebt een degelijke werkasftand. Ik moet echt eens werk maken van het verwerken van die resultaten van de macrotest

4x vergroting geeft 30 mm werkafstand, wat onmiddellijk het nadeel van dit systeem aangeeft, maar het is wel een pak goedkoper.
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

thx voor de vele informatie.
              Ik bekijk het nog allemaal eens op mijn gemak.

2:1 lijkt me al voldoende.

kan ik dit bekomen met een nikon 105 + 2x convertor?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoonDust Bekijk bericht
                2:1 lijkt me al voldoende.
                kan ik dit bekomen met een nikon 105 + 2x convertor?
                Uiteraard.

Comment

en die 2,8 wordt dan 5,6?
                  dit kan niet echt een groot probleem zijn bij macro neem ik aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoonDust Bekijk bericht
                    en die 2,8 wordt dan 5,6?
                    dit kan niet echt een groot probleem zijn bij macro neem ik aan.
                    "juist" en "toch wel" want het is en blijft 2 stops licht minder natuurlijk terwijl je juist in macro alle licht nodig hebt dat je kunt krijgen. Ook aan scherpte zal je een beetje moeten inboeten.

Hoedanook, eens je aan de 1:1 "and beyond" komt zit je echt in een apart vakgebied. Hopelijk mik je niet te hoog want dan zal de teleurstelling des te groter zijn. Heb je genoeg "gewone" macro ervaring?

Comment

ik heb vroeger redelijk wat macro gedaan toen ik mijn canon had.
                      dat was altijd 1:1 eerst met de canon 100mm usm en daarna met de 150mm sigma die ik toch stukken beter vond dan de 100m canon.

gr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        "juist" en "toch wel" want het is en blijft 2 stops licht minder natuurlijk terwijl je juist in macro alle licht nodig hebt dat je kunt krijgen. Ook aan scherpte zal je een beetje moeten inboeten.

Hoedanook, eens je aan de 1:1 "and beyond" komt zit je echt in een apart vakgebied. Hopelijk mik je niet te hoog want dan zal de teleurstelling des te groter zijn. Heb je genoeg "gewone" macro ervaring?

Mijn ervaring is dat eens voorbij de 1:1 of zeker de 2:1 echt wel manueel moet focussen, en dan nog best met een focusrail. Mijn eerste pogingen zonder waren absoluut niet geslaagd

sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ik heb een balg met daar mijn sigma 70-210 (ik gebruik deze omdat ik geen focusrail heb en je door de zoom beter kan scherpstellen) op en dit geeft wel aardige vergrotingen (ik denk dat ik ongeveer 1:2,6 kan halen)
                          maar de beeldkwaliteit is niets vergeleken met de beelden die ik hier zie, wel moet ik zeggen dat ik helemaal niets ervaring heb in het hele macro gebeuren en dus een groot deel daaraan te wijden zal zijn.

dus eventueel een balg kopen (ik heb de mijne 20€ betaald) en daar een lensje op.

just my 2 cents natuurlijk, ik ben een volslagen leek op dit gebied.

groetjes Joris

Comment

Working...
                          X