Ik heb de vraag opnieuw en eenvoudiger geformuleerd omdat het schijnbaar anders werd opgenomen dan de bedoeling was.
Natuurfotografen gebruiken telelenzen. Hierin is een groot aanbod, voor elk budget wat wils. De bedoeling van dit topic is, om duidelijkheid te scheppen in wat er door de collegae aan objectieven gebruikt wordt, en wat hun bevindingen zijn.
Daarvoor een aantal vragen om te beantwoorden om voor eens en altijd een duidelijk overzicht te krijgen:
Het is niet te bedoeling om een discussie over welk merk lens of type lens beter is op te starten, maar meer om duidelijk te scheppen met wat voor lens-materiaal je de wilde natuur in moet gaan om goed dieren te kunnen fotograferen.
Als er voldoende gebruikerservaringen zijn, kan ik een mooi overzicht maken.
Ik kijk vooruit op de reacties.
Natuurfotografen gebruiken telelenzen. Hierin is een groot aanbod, voor elk budget wat wils. De bedoeling van dit topic is, om duidelijkheid te scheppen in wat er door de collegae aan objectieven gebruikt wordt, en wat hun bevindingen zijn.
Daarvoor een aantal vragen om te beantwoorden om voor eens en altijd een duidelijk overzicht te krijgen:
- wat fotografeer je in de wilde natuur (bijvoorbeeld vogels, wild)?
- gebruik je een vast brandpunt of zoom?
- welk brandpunt of zoombereik meeft je lens?
- bij een zoomlens, in welk bereik fotografeer je het meest?
- wat is de grootste diafragmaopening en welke gebruik je het liefst?
- gebruik je teleconverters en welke vermenigvuldigsfactor (of een combinatie van tc)?
- gebruik je beeldstabilisatie?
- maak je altijd / vaak / weinig / nooit gebruik van een statief?
- wat ervaar je als voordeel van je lenscombinatie?
- wat ervaar je als nadeel van je lenscombinatie?
Het is niet te bedoeling om een discussie over welk merk lens of type lens beter is op te starten, maar meer om duidelijk te scheppen met wat voor lens-materiaal je de wilde natuur in moet gaan om goed dieren te kunnen fotograferen.
Als er voldoende gebruikerservaringen zijn, kan ik een mooi overzicht maken.
Ik kijk vooruit op de reacties.
Comment