Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje cropfactor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje cropfactor

Heb na heel wat lezen min of meer begrepen wat die cropfactor nu wil zeggen.
    maar nu had ik toch nog een vraag.
    Tis misschien een domme vraag maar ben ook maar een beginner:

Als ik door de viewfinder van mijn eos 350 kijk zal ik meer zien dan de sensor zal opnemen....met andere woorden zal er een stuk van mijn foto afgesneden worden tegenover dat gene dat ik door mijn viewfinder zag?

Re: Vraagje cropfactor

Oorspronkelijk geplaatst door snosj Bekijk bericht
    Als ik door de viewfinder van mijn eos 350 kijk zal ik meer zien dan de sensor zal opnemen....met andere woorden zal er een stuk van mijn foto afgesneden worden tegenover dat gene dat ik door mijn viewfinder zag?
    Dat kan maar dat heeft niks met cropfactor te maken. Hoe het is met de 350D weet ik niet maar bij de 20D ziet de sensor juist meer dan ik door de viewfinder zie.

EDIT: even opgezocht, maar dat laatste geldt dus ook voor de 350D.
    Last edited by Leonidas; 8 januari 2007, 00:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Dat kan maar dat heeft niks met cropfactor te maken. Hoe het is met de 350D weet ik niet maar bij de 20D ziet de sensor juist meer dan ik door de viewfinder zie.

EDIT: even opgezocht, maar dat laatste geldt dus ook voor de 350D.
      da meer is meer enkele % hoor... te verwaarlozen dus...
      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
        da meer is meer enkele % hoor... te verwaarlozen dus...
        Ja, dat klopt, 95% kun je door de viewfinder zien. Ik ben bang dat de TS toch niet begrepen heeft wat cropfactor inhoudt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door snosj Bekijk bericht
          Heb na heel wat lezen min of meer begrepen wat die cropfactor nu wil zeggen.
          De cropfactor is niet meer en niet minder de verhouding van de diagonaal van je sensor tov de diagonaal van een 35mm kleinbeeld negatief (of full frame sensor).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            De cropfactor is niet meer en niet minder de verhouding van de diagonaal van je sensor tov de diagonaal van een 35mm kleinbeeld negatief (of full frame sensor).
            Het verschil tussen links en rechts. Aan je rechterhand staat je duim links en aan je linkerhand staat je duim rechts.

Voor een leek klinkt dat nogal ingewikkeld hé Hans.

Groetjes

marc
            http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Allé, een prentje dan : http://www.sphoto.com/techinfo/dslrs...or_example.jpg

Comment

De zone van het beeld in de viewfinder is gewoonlijk ietwat kleiner dan het beeld dat de uiteindelijke foto zal bevatten. Dit heeft geen verband met de cropfactor.
                De cropfactor bij een DSRL relateert met de evolutie van 35mm kleinbeeld fotografie naar digitale fotografie, waar de sensor (het equivalent van het kleinbeeld negatief/dia) meestal kleiner is. Als bv. het negatief/dia vervangen wordt door een kleinere sensor zal met dezelfde lens slechts een deel van het beeld op de sensor geprojekteerd worden (de rest valt ernaast). De digitale foto zal dus lijken alsof hij met meer tele (verhoogde brandpunts afstand) is genomen. De cropfactor geeft aan met hoeveel "meer tele" er bij een bepaalde sensor(afmeting) rekening moet gehouden worden. De cropfactor is dus bij keuze van een lens een soort houvast, voor de mensen die uit de analoge fotografie komen en ongeveer wisten welke brandpuntsafstanden voor welke soort fotografie optimaal waren.

Comment

En de cropfactor telt alleen maar voor analoge lenzen, zeg maar de oude lenzen. Er worden nu lenzen ontwikkeld die speciaal voor digitale toestellen zijn. Die zijn dus al op maat gemaakt van de digitale sensor.

Mocht je zo'n lens gebruiken op een toestel met een grotere sensor of op een analoog toestel, zou dat niet meer lukken.
                  Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Asahi Bekijk bericht
                    En de cropfactor telt alleen maar voor analoge lenzen, zeg maar de oude lenzen. Er worden nu lenzen ontwikkeld die speciaal voor digitale toestellen zijn. Die zijn dus al op maat gemaakt van de digitale sensor.

Mocht je zo'n lens gebruiken op een toestel met een grotere sensor of op een analoog toestel, zou dat niet meer lukken.
                    Gaan we deze discussie hier opnieuw voeren?

De cropfactor geldt voor alle lenzen. xx mm Brandpuntsafstand blijft fysisch steeds gelijk voor "analoge" of "digitale" lenzen.
                    Of ik nu een EF of EF-S lens op mijn 20D plaats: ik zal altijd x1.6 moeten doen om de respectievelijke beeldhoek op 35mm kleinbeeld te weten.

Het enige wat de "digitale" croplenzen anders maakt is dat de bruikbare beeldcirkel van het geprojecteerde beeld 1.6x kleiner is (buiten deze bruikbare beeldcirkel zullen onscherpte en vignettering sterk toenemen), waardoor de lens kleiner, lichter en goedkoper kan blijven.
                    Last edited by GeertB; 8 januari 2007, 13:15.
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

Comment

Hoe zit het met 't gerucht wat ik al 'ns las dat ze in de toekomst de digitale camera's gelijk aan analoog gaan maken w.b. cropfactor en dat je dan je lenzen die je speciaal voor de huidige generatie digi's gekocht hebt daarop niet meer zal kunnen gebruiken?

Of zijn ze gewoon wel te gebruiken maar ben je alleen je voordeel kwijt wat we nu wel hebben met 300 wordt 450 etc.?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                        Hoe zit het met 't gerucht wat ik al 'ns las dat ze in de toekomst de digitale camera's gelijk aan analoog gaan maken w.b. cropfactor en dat je dan je lenzen die je speciaal voor de huidige generatie digi's gekocht hebt daarop niet meer zal kunnen gebruiken?

Of zijn ze gewoon wel te gebruiken maar ben je alleen je voordeel kwijt wat we nu wel hebben met 300 wordt 450 etc.?
                        Alle DX, EFs, DC, en wat verder nog voor aanduidingen voor lenzen geschikt voor kleine sensoren er zijn, lenzen kun je niet op een 24x36 camera(analoog en digitaal) gebruiken, de lichtcirkel van deze lenzen is niet groot genoeg omdat beeld te vullen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Maar waarom wordt er dan gezinspeeld op dat die beeldcirkel in de toekomst weer terug veranderd wordt naar het vroegere formaat?
                          Stel dat wij nu dure lichtsterke lenzen aanschaffen en die zijn op 'n volgende body niet meer te gebruiken?
                          Het is al erg genoeg dat de ontwikkelingen van de body's zo snel gaan (en de slijtage te hard) dat je niet meer jaren met zo'n camera kunt doen, maar als je ook nog je lenzen bij 't grof vuil kunt zetten op 'n gegeven moment dan kun je wel bezig blijven...

Comment

De topcamera's bij Canon zijn al full frame, dus het is sowieso een goed idee om meteen FF-lenzen te kopen, als je die overstap ooit wil maken. Voor Nikon is het de vraag of ze die overschakeling wel gaan maken, dat weet niemand (ik toch niet).
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                              Maar waarom wordt er dan gezinspeeld op dat die beeldcirkel in de toekomst weer terug veranderd wordt naar het vroegere formaat?
                              Stel dat wij nu dure lichtsterke lenzen aanschaffen en die zijn op 'n volgende body niet meer te gebruiken?
                              Het is al erg genoeg dat de ontwikkelingen van de body's zo snel gaan (en de slijtage te hard) dat je niet meer jaren met zo'n camera kunt doen, maar als je ook nog je lenzen bij 't grof vuil kunt zetten op 'n gegeven moment dan kun je wel bezig blijven...
                              Eerst en vooral heeft Canon, zoals hierboven gezegd, al lang full frame toestellen (1Ds & 5D) en ten tweede zegt er niemand dat je geen jaren met uw toestel kunt doen. 't Is niet omdat er een nieuw model uitkomt dat het oude stopt met werken hé . Mijn oude D60 doet nog steeds dienst.

Comment

Working...
                              X