Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lenzen pentax?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lenzen pentax?

hallo,
    ik ga dit weekend om mijn k10d halen Alleen die lenzen....
    Ik heb een aanbod gekregen om een oudere camera te kopen samen met wat lenzen.
    De super A samen met:
    pentax 50mm f1,7
    pentax 35mm f2
    sigma 24mm f2,8
    en een vivitar 730AFP blits
    voor een €150

Is dit beter dan de kitlens die bij de pentax zit?18-55/3.5-5.6
    Ik zou mijn toestel willen gebruiken voor mijn huwelijk (Een vriend die zal fotograferen) / sfeerbeelden niet prof.
    Daarna huisje-tuintje,... en natuurfoto's

Ik dacht voor eventueel nog Pentax FA-J 75-300 mm F4.5-5.8 bij te kopen en een goede flits of is die goed van in het lot?
    thx

Re: welke lenzen pentax?

Ik heb - tot mijn grote tevredenheid - sinds september een *ist DL met de 18-55 kitlens. Sinds einde oktober heb ik er ook een tweedehands SMC-A-50 mm 1.7 bij ... en die heeft sinds dan de body niet meer verlaten. Of toch: één keer heb ik er de kitlens nog eens opgezet maar de resultaten bij thuiskomst vielen mij toen toch wat tegen. De kleuren van de kitlens zijn m.i. te hard / te koel, terwijl de 50mm 1.7 zachtere kleuren heeft en een meer "zijde-achtige" scherpte. De kitlens blijkt ook al snel te weinig lichtsterk (zeker voor binnen). ik denk dat de kitlens misschien in de zomer opnieuw zal worden gebruikt als er meer licht is en er snel wat kiekjes van uitstapjes moeten worden gemaakt.

Het werken met een prime vind ik op zich trouwens al leuker dan met een AF-zoom (beeldopbouw en zelf scherpstellen). Recent heb ik me trouwens ook een tweedehands SMC-M-135 / 3.5 aangeschaft.

M.a.w.: ik denk dat je van de pentax-primes geen spijt gaat krijgen als je graag wilt (leren) fotograferen.
    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

dus als ik het goed begrijp hebben ze beiden voor en nadelen maar ben je eerder geneigd naar de oudere lenzen?

Comment

Begrjip me goed: de kitlens is absoluut niet te versmaden. Ze is handig in gebruik, licht van gewicht, goed voor snapshots, en ze levert best mooie foto's op. En voor de prijs hoef je ze zeker niet te laten!

Maar fotograferen met primes geeft mij meer genoegen ... als ik er de tijd voor kan uittrekken ...
        Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Alleen al die 50mm is zijn geld altijd waard ik gebruik hem heel veel en ook omgedraaid voor macro's is hij prima.
          Ik heb verder een 100mm macro van pentax, een 28-70 en nog een stuk of wat andere merken oud glas lenzen en ik gebruik de kitlens echt zelden.
          Soms voor wat snapshots bij een kinderviswedstrijd enz...
          Maar verder gebruik ik liever de oudere lenzen.
          Marlies
          Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Als je oude lenzen A lenzen zijn, zou ik ze zeker houden. Zowel de 50/1.7 als de 35/2 zijn uitstekende lenzen qua centrumscherpte. De 35/2.0 alleen is al 150€ waard. Als het A lenzen zijn, dan zijn ze prima te gebruiken met je nieuwe camera.
            Zijn het M of K lenzen dan zijn ze minder praktisch. Enkel lichtmeting mogelijk met gesloten diafragma.

De Std 18-55 lens is een prima lens zeker voor de prijs. De 16-45/4 is een aanrader maar wel aan de dure kant.
            Qua telens zou ik de DA lens aanraden vermits goedkoop. De FAJ lenzen hebben niet echt een goede reputatie qua scherpte.

Je kan ook de kit nemen met DA18-55 en DA50-200, dit zal volgens mij je het meest geven voor de €'s
            Te veel lenzen en te weinig tijd.
            http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

De A35/2 is een hele goeie hoor! Ikzelf heb de FA35/2 en dat is denk ik optisch dezelfde constructie. Dat wordt op de APS-C sensor van de digitale DSLRs overigens een fijn standaardobjectief, met een beeldhoek vergelijkbaar met een 53mm op kleinbeeldfilm.

De A50/1.7 is één van Pentax's uitmuntende 50mm objectieven. Op digitaal een mooie portretbrandpunt.

Bovendien ga je met deze objectieven wat extra scherptedieptespel krijgen, wat je met het kitobjectief een beetje mist. Ook ga je in sommige gevallen minder snel in de hogere ISOs moeten gaan omwille van het diafragma dat een stuk meer open kan (ten koste van scherptediepte).

Rond de diafragmagetallen waarop je kitobjectief het mintse is (kleinste getallen = grootste opening) ga je met deze twee veel scherpere, minder vervormde, en veel gelijkmatiger uitgelichte resultaten krijgen.

Doen dus.

De rest weet ik niet. De Sigma is mss wel redelijk. Ikzelf heb een Vivitar 24/2.8 en die doet het ook wel goed. De flits zal je echter 10tg1 niet kunnen gebruiken, toch niet in automatische modus denk ik... Die ondersteunt immers geen P-TTL.

Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Is de 50 mm 1.4 eigenlijk merkelijk beter dan de 1.7 of juist niet, enig idee iemand?
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Ben bezig met een uitgebreide praktijkreview van de K10D met enkele objectieven, waaronder uiteraard de kitlens 18-55mm. Deze bevalt me optisch gezien prima, levert goede resultaten. Kwa bouw ietwat licht en plastic, draaien de ringen wat losjes en snerpt ie wat bij het focussen, maar voor de prijs van dat objectief is dat niet zo´n groot probleem en ook te verwachten. De optische kwaliteit ligt echter ver boven de kostprijs.

De getestte primes (21mm, 40mm en 70mm, de drie platte) en de 12-24mm (niet zo heel platte ) zijn duidelijk een ander kaliber, maar ook een hoger prijskaartje...

Comment

De 50/f1.7 en f1.4 zijn best te vergelijken qua kwaliteit, alleen de 50/f2.0 is minder, en ook de 50/f1.2 zou niet zo scherp zijn als de f1.4 & f1.7, maar wel snel.

De 50/f1.4 zou wel de beste van de groep zijn.
                    Te veel lenzen en te weinig tijd.
                    http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

dit is het geworden...
                      body: k10d
                      flits:AF-360FGZ
                      lenzen: 18-55 (kitlens) en 100-300 sigma (beiden occasie samen 100€) + tasje en zonnekapjes

thx

Comment

Working...
                      X