Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm f/1.8D AF Nikkor voor binnenshuis ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50mm f/1.8D AF Nikkor voor binnenshuis ?

Ik ben op zoek naar een heel compacte lens om binnenshuis te gebruiken op mijn D80.
    Meestal is het de bedoeling om foto´s van familiefeesten e.d. te maken.
    Lens moet redelijk lichtgevoelig zijn met de bedoeling zo weinig mogelijk gebruik te moeten maken van de flits.
    Wat wél een absolute vereiste is dat de lengte niet langer dan 50mm mag bedragen. Ik wil voor dit doel geen joekel van lens op de body staan hebben. Dus compact en redelijk licht !!!

Nu ben ik aan het rondzoeken op de site van Nikon en daar heb ik volgend exemplaar gevonden:

50mm f/1.8D : http://www.europe-nikon.com/product/.../overview.html

Via de zoekfunctie hier op BD en op Dpreview heb ik redelijk goede kritieken gelezen van deze lens.

Dus, is deze lens zijn geld waard?
    BD0723BE

Re: 50mm f/1.8D AF Nikkor voor binnenshuis ?

Voor dit type gebruik lijkt mij 50mm op een dslr wat aan de lange kant.
    Ik zou adviseren de kitlens eens op 50mm te zetten en te kijken hoe dat bevalt. Ik verwacht dat een 35mm je beter zal bevallen maar die is een stuk duurder.
    Een zoom 2.8 18-50 van Sigma is trouwens ook echt geen joekel...
    Waarom zou de lens trouwens per se compact moeten zijn?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

met een 18-50 2.8 sigma ga je veel verder komen dan een 50mm op een aps dslr!
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
        met een 18-50 2.8 sigma ga je veel verder komen dan een 50mm op een aps dslr!
        Wegens aanschaf nikkor 18-200 vr verkoop ik mijn sigma 18-50 2.8 Lens is zo goed als nieuw, aangeschaft augustus 2006. Wordt geleverd incl doos, lenstasje, sigma EX UV filter, bon. Voor meer info, stuur me even een pbtje. Prijs 325 euro --> 315 euro

Dit even ter inlichting
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik heb gisteren nog familiefoto's binnen gemaakt. 1/30 tot 1/40s is het snelste dat ik haalde tussen f1.4-f2 en ISO400 met het beschikbare licht. Dat werkt dus om bij 1 persoon iets meer dan de ogen scherp te kunnen vastleggen. Ga je dan meerdere mensen scherp op de foto willen zetten, heb je véééééél DOF nodig. Aan 50mm heb je dan al zeer snel f8 nodig wat gewoon onmogelijk is zonder flitsen binnenshuis.

Voor de groepsfoto heb ik dus op veilig gespeeld en rond 20-28mm gewerkt aan f4 met een indirekte flits: resultaat gegarandeerd

MVG,

Comment

Ik heb zelf de nikkor 50mm F/1.8D en ben er zeer content van.
            Zoals vorige posters al hebben uitgelegd zal je hem waarschijnlijk wat te veel aan de telekant vinden. Zelf vindt ik dat een beetje naar voor of achter stappen al veel helpt (alhoewel binnenshuis dit nogal moeilijk is), anders gezien heeft 50mm wel iets intiems. Ik kan me er mee redden, het past ook je stijl aan (meer close-up karakteristieken in plaats van all-in).
            Als je er aan denkt om de goedkoopste lens van nikon te kopen, dan zul je "bijna" altijd een compromis moeten sluiten.

Nog een laatste noot; als ik slechts 1 lens zou mogen behouden, dan zou het de 50mm zijn.

Prachtige lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timvdb Bekijk bericht

Nog een laatste noot; als ik slechts 1 lens zou mogen behouden, dan zou het de 50mm zijn.

Prachtige lens.
              als ik jouw lijstje zie dan lijkt me dat een prima keuze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Voor dit type gebruik lijkt mij 50mm op een dslr wat aan de lange kant.
                Ik zou adviseren de kitlens eens op 50mm te zetten en te kijken hoe dat bevalt. Ik verwacht dat een 35mm je beter zal bevallen maar die is een stuk duurder.
                Een zoom 2.8 18-50 van Sigma is trouwens ook echt geen joekel...
                Waarom zou de lens trouwens per se compact moeten zijn?
                Compact en licht omdat ik dit voor binnen toch een stuk aangenamer vindt om te werken
                Opgepast, de D80 is mijn eerste dslr en misschien moet ik het extra gewicht ervan samen met de afmetingen nog gewoon worden.
                De 17-55 die ik nu heb ga ik gebruiken voor het buitenwerk. Voor binnen zocht ik gewoon naar een compacte en lichte lens die doet waarvoor ik ze wil aanschaffen, mooie familieprentjes maken met een goede DOF. Extreme eisen gaan stellen aan de kwaliteit is hier voor mij minder van belang.
                Indien je zegt dat ik toch beter af ben met een 35mm dan graag uw input waarom.
                BD0723BE

Comment

maar ge kunt dat toch zelf ervaren?

schroef uwn 17-55 op je D80.
                  laat je familie plaatsnemen aan tafel
                  trek wat foto's op 35mm en op 50mm

je zal onmiddelijk de verschillen merken

Comment

maar ge kunt dat toch zelf ervaren?

schroef uwn 17-55 op je D80.
                    laat je familie plaatsnemen aan tafel
                    trek wat foto's op 35mm en op 50mm

je zal onmiddelijk de verschillen merken
                    Dank u voor de tip
                    BD0723BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                      Indien je zegt dat ik toch beter af ben met een 35mm dan graag uw input waarom.
                      ja kijk..

Comment

ja kijk..
                        Heb een paar testen gedaan, een 35mm is idd toch iets meer geschikt ... enfin, iedereen hierboven toch bedankt voor de reacties.
                        Ik ga asap eens naar mijn fotowinkel om daar eens te testen wat voor mij het beste is... en tegen welke prijs.
                        We zien wel
                        BD0723BE

Comment

Beste geert,

Om even eerst direct op je vraag te antwoorden : de Nikkor 50 /1.8 is zijn geld MEER dan waard. . . . maar . . .

Je gaat, vrees ik toch, direct ondervinden met die 50 mm dat er te weinig ruimte in de kamer is om meerdere personen op de foto te krijgen. Een stap vooruit in een gesloten ruimte is meestal gemakkelijker dan een stap achteruit. Als alternatief zou ik een lichtsterke lens gebruiken die gewoon breder is, keuzes genoeg bij Sigma ( ik vernoem alleen Sigma omdat de nikkors nog duurder zijn ) Je hebt bij Sigma de volgende keuzes : Sigma 20 mm F1,8 ( richtprijs 395 ), Sigma 24 mm F 1,8 ( richtprijs 329 ), Sigma 28 mm F 1,8 ( richtprijs 269 ), Sigma 30 mm F1.4 ( richtprijs 395 )
                          De nikkor 50 f/1.8 is op zich een schitterend lensje, zeker voor zijn prijs, maar zoals al eerder vermeld, op een non FF DSLR wordt deze dus een kleine tele.
                          Ik heb eigenlijk een beetje over hetzelfde probleem nagedacht en ik heb mijn keuze laten vallen op 2 Sigma's, de 20 f/1.8 en de 30 f/1.4
                          Hopelijk ben je hier iets wijzer mee.
                          Om het verschil tussen de verschillende mm te zien raad ik je dus ook aan je 17-55 even te gebruiken en de verschillende brandpunten uit te proberen, telkens van éénzelfde onderwerp, op die manier weet je direct hoe breed je eigenlijk wil gaan.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            Beste geert,

Om even eerst direct op je vraag te antwoorden : de Nikkor 50 /1.8 is zijn geld MEER dan waard. . . . maar . . .

Je gaat, vrees ik toch, direct ondervinden met die 50 mm dat er te weinig ruimte in de kamer is om meerdere personen op de foto te krijgen. Een stap vooruit in een gesloten ruimte is meestal gemakkelijker dan een stap achteruit. Als alternatief zou ik een lichtsterke lens gebruiken die gewoon breder is, keuzes genoeg bij Sigma ( ik vernoem alleen Sigma omdat de nikkors nog duurder zijn ) Je hebt bij Sigma de volgende keuzes : Sigma 20 mm F1,8 ( richtprijs 395 ), Sigma 24 mm F 1,8 ( richtprijs 329 ), Sigma 28 mm F 1,8 ( richtprijs 269 ), Sigma 30 mm F1.4 ( richtprijs 395 )
                            De nikkor 50 f/1.8 is op zich een schitterend lensje, zeker voor zijn prijs, maar zoals al eerder vermeld, op een non FF DSLR wordt deze dus een kleine tele.
                            Ik heb eigenlijk een beetje over hetzelfde probleem nagedacht en ik heb mijn keuze laten vallen op 2 Sigma's, de 20 f/1.8 en de 30 f/1.4
                            Hopelijk ben je hier iets wijzer mee.
                            Om het verschil tussen de verschillende mm te zien raad ik je dus ook aan je 17-55 even te gebruiken en de verschillende brandpunten uit te proberen, telkens van éénzelfde onderwerp, op die manier weet je direct hoe breed je eigenlijk wil gaan.
                            Ja, heb ondertussen wat geëxperimenteerd en de 50mm is al afgevoerd wegens het hierboven tele effect!
                            Ik had enkel nog de site van Nikon grondig doorsnuffeld en ben nu ook eens mijn licht aan het opsteken bij Sigma waar zoals je reeds hebt aangegeven meer keuzemogelijkheden zijn. Uiteraard zal ik bij de fotozaak al de geschikte lenzen en merken eens grondig uitproberen en dan pas mijn keuze maken.
                            Zoals ik al zei, het hoeft voor binnen geen peperduur ding te zijn, daarvoor zijn mijn eisen iets minder kritisch.

gr,
                            Geert.
                            BD0723BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                              Ja, heb ondertussen wat geëxperimenteerd en de 50mm is al afgevoerd wegens het hierboven tele effect!
                              Ik had enkel nog de site van Nikon grondig doorsnuffeld en ben nu ook eens mijn licht aan het opsteken bij Sigma waar zoals je reeds hebt aangegeven meer keuzemogelijkheden zijn. Uiteraard zal ik bij de fotozaak al de geschikte lenzen en merken eens grondig uitproberen en dan pas mijn keuze maken.
                              Zoals ik al zei, het hoeft voor binnen geen peperduur ding te zijn, daarvoor zijn mijn eisen iets minder kritisch.

gr,
                              Geert.
                              Ik ben eens benieuwd wat je keuze gaat worden, hou ons op de hoogte

Comment

Working...
                              X