Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 50mm f/1.8 vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nikon 50mm f/1.8 vraag

Dan maar even mijn ervaring ook ik heb de 50mmAFD 1.8 en deze word bijna niet gebruikt

1. het word een 75mm op mijn D2X en uiteraard ook op andere Nikons

2. Ik heb de 14-24mm F4 maar de rest van mijn lensen zijn F2,8

3 , Zie reactie van Robbe852,daar ben ik het niet mee eens,want er is niemand die je verplicht om te zoomen met een zoom lens, dus je kan BV een 28-70 F2,8 ook op 50 mm zetten en er niet meer aan draaien

Dus mijn gedachten is alleen kopen als het je om de F waarde gaat, zelfs dan zou ik kijken naar de F1,4 50mm

Groetjes NoName
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

Comment

Ik ga mij toch ook even bemoeien....

Een 2.8 standaard zoom van nikon kost een pak geld.
      Een 17-55 2.8 kost een 1300 euro of zo als ik mij niet vergis.

Een 50mm1.8 kost 140 euro of nog wat minder tweedehands.

Mijn 1.8 heb ik juist verkocht en vervangen door een 1.4 omwille van de lichtsterkte.

Nu die 50mm 1.8 of 1.4 zijn haarscherpe lenzen, stukken beter dan de kitlenzen met een prachtig contrast en super kleuren.

140 euro kan ik nu wel makkelijk neerleggen voor een lens. 1300 euro daar moet ik toch al even mijn spaarpotje voor plunderen. De vraag is dus wil je zoveel geld geven voor een lichtsterke zoomlens of ben je tevreden met een lichtsterke prime??

Voor studiowerk gebruik ik ALTIJD een prime!

Het is een kwestie van 'goesting'.. De een zweert bij een prime, de ander bij een zoom.

Het voornaamste is dat we schoon foto's maken...
      Time is a precious little thing....

Comment

Vroeger toen de dieren nog spraken, was een 50mm de standaard lens die je bij de body van je camera kocht, het zat dus standaard in iedere tas. Ik ben dan nog niet zo heel oud maar heb wel met zo'n oud toestel leren fotograferen( Minolta SR1), toen ik mij enkele jaren later een nieuw toestel kocht met een zoemlens betrapte ik mezelf dat ik door het makkelijk gebruik van de zoom minder goed op compositie ging letten.
        Bij de overstap van minolta naar een Digitaal Nikon toestel heb ik mijzelf ook terug (2e hands) zo'n 50mm f1.8 D aangeschaft. Ik schroef hem geregeld op m'n toestel en ben zeer tevreden over de prestatie's.
        Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bekijk bericht

Mijn 1.8 heb ik juist verkocht en vervangen door een 1.4 omwille van de lichtsterkte.
          Wat bedoel je, Tuur? Ik ken er nog niet heel veel van, maar heb in véél discussies op het Forum hier allemaal mensen gelezen die zeer tevreden zijn over hun 50mm. Maar wat is dan juist het verschil tussen een 1.4 en een 1.8?

Groeten en bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeanine De Slak Bekijk bericht
            Maar wat is dan juist het verschil tussen een 1.4 en een 1.8?

Groeten en bedankt!
            0,4 om precies te zijn

Gr Kees
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

dat hij lichtsterker is...

1.4 >< 1.8 dus nog beter te gebruiken in omstandigheden met weinig licht...
              You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
              www.koendd.be

FZ50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen dd Bekijk bericht
                dat hij lichtsterker is...

1.4 >< 1.8 dus nog beter te gebruiken in omstandigheden met weinig licht...
                En 1.4 is scherper op 1.8 dan 1.8 zelf
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Die 0,4 maakt bij normaal gebruik niet zoveel uit, maar bij heel weinig ligt wel. Dan kun je hem verder open zetten. Vaak zijn de 1.4 ook net even wat steviger gebouwd als de 1.8 versie (mag ook wel voor de prijs verschil.) Je betaalt namelijke +/- 3 meer voor het stukje glas. En die 0,4 meer vond ik opwegen tegen een 3x hogere prijs Ik heb er nu nog niet spijt van, maar ik betwijfel of het voor iedereen de 1.4 versie is aan te raden inplaats van de 1.8
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

Comment

Ik heb de f/1.8, en doe 'm noooooit meer weg!

Klein, licht, scherp, lichtsterk en goedkoop
                    One day, I would like to make nice pictures :-)
                    www.lucaskoijen.nl

Comment

maar heb ik hier eens niet gelezen dat de 1.4 pas echt scherp wordt op 1.8 en dat de 1.8 al scherp stelt op 1.8.
                      dan heb je aan dat 0,4 verschil toch niet echt veel????

Comment

Voor sport- en persfotografen kunnen lenzen niet lichtsterk genoeg wezen.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

Comment

Working...
                        X