Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 50mm f/1.8 vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon 50mm f/1.8 vraag

Dag mensen, ik ben redelijk nieuw in de fotografie, heb een D50 met 18-70 en 55-200 lenzen en wil mij nu een 50mm standaardlens gaan aanschaffen.
    Nu kan ik er een van iemand overnemen, het is een oude, made in Japan lens, de eerste AF lens.
    De vraag: is er veel verschil tussen deze eerste versie, de non-D versie daarna en de nieuwste D-versie?

Ik weet dat het misschien geneuzel is over een goedkoop lensje, maar als student en een krap budget wil je gewoon goed kopen en als er dus daadwerkelijke verschillen zijn tussen een 50mm lens uit 1986 en een uit 2006, wil ik daar best wat meer voor betalen!

Alvast bedankt!

Re: nikon 50mm f/1.8 vraag

Die voor digitaal zal beter afgestemd zijn op digitale spiegelreflexen.
    Bij digitale spiegelreflexem komt het nauwer om een goede lens te hebben.
    Maar ik zou zeggen probeer die lens uit en kijk of je de kwaliteiten bevallen. Bij ja kun je hem overnemen en ander betaal je gewoon +/- 100 euro voor een nieuwe of kijk even of hier op BD een tweede handse te vinden is.

Comment

De D-versie van deze lens betekent niet dat hij is gemaakt voor digitaal maar dat hij beter samenwerkt met Nikon flitsers in het Creative Lighting System.
      In de meeste gevallen werkt ie dan net zo goed.

Wat vraagt men voor de oude versie?

Nieuw is ie 139 euro (recent 40 euro gestegen!!), hier en daar 125 euro en zo.

Comment

2e hands heb je ze ong voor 70 euro.

Gr kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ik kan hem overnemen voor 60 euro, geen geld misschien, maar zoals al gezegd wil ik het niet verkeerd uitgeven! Dus als die 50mm non-D vanaf 1986 geproduceerd net zo goed werkt (met name snelle AF en scherpte!!!) als de nieuwe D-versie, geen probleem!
          Als er toch verschillen zijn, wil ik nog wel eens nadenken over dat beetje geld meer!

Comment

Gebruikerservaringen met een (oud) Japans model?

Comment

ik zou zeggen test hem eens uit
              als hij je bevalt koop die
              ik heb ook een gewone AF (made in china)
              en die werkt heel goed op een D200 (andere toestelen heb ik niet )

Comment

Ik heb een 50 mm 1.8 van de tweede reeks uit japan, die verschilt van de eerste reeks alleen maar door zijn gewicht(eerste is iets zwaarder). De derde reeks is die uit china geloof ik en de vierde is de D-versie.

Ik gebruik die van mij ook op mijn D50 en hij geeft heel mooie resultaten. Scherpte wordt zoals bij de meeste lenzen uiteraard wel beter als hij een beetje dichtgedraaid is, maar hij is geloof ik op optisch vlak hetzelfde als de andere reeksen, dus geeft hij volgens mij ook dezelfde resultaten.
                Snelheid van AF moet ook vergelijkbaar zijn.

Ik denk dat 60€ een mooi prijs is als de lens nog in goede staat is
                Nice pen, bet you write good stories with it.
                Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

Comment

Bedankt seppe86, gebruikerservaringen zijn nogal waardevol!
                  Als de AF en optische kwaliteiten zeer overeenkomen, zal het voor 60 euro toch niet snel een miskoop zijn.
                  Ik vroeg mij namelijk eerst af of dat het feit dat het een van de eerste AFlenzen was, de AF niet trager zou zijn dan bij de nieuwe lichting!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeNeus Bekijk bericht
                    Ik vroeg mij namelijk eerst af of dat het feit dat het een van de eerste AFlenzen was, de AF niet trager zou zijn dan bij de nieuwe lichting!
                    De "nieuwe" lichting zijn AF-S lenzen (en die zijn sneller in autofocus), maar die bestaat voor zover ik weet nog niet in 50mm 1.8.
                    De courante 50mm is de AF D.
                    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Bij deze lens wordt de AF gestuurd door de motor in je camera en de CAM module. Dus op een actuele body zal deze lens zelfs sneller scherpstellen dan op een oude body, omdat je nu een betere CAMmodule hebt dan vroeger. Al is de snelheid niet te vergelijken met een AF-S lens.
                      De D aanduiding heeft alleen betrekking op het doorgeven van de Distance aan je camera zodat deze voor het flitsen hiermee rekening kan houden.

grt,
                      Stefan

Comment

jongens,

Allemaal geneuzel ik gebruik incidenteel mijn 50mm f 1.4 van Nikon (manual focus) op mijn D200 geen enkel probleem
                        Heb destijds vor de D200 gekozen omdat deze ook met mijn manual lenzen overweg kan. Dus ook met een 24-40 f 4.0 van tokina die ik nog had liggen.

Maar sinds het gebruik van zommlenzen gebruik je een vast lens alleen voor speciale gelegenheden, zoals bijvoorbeeld een reproductie van een schilderij of iets dergelijks.

Het aanschaf van een 50 mm f 1.8 zou ik in deze tijd niet overwegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vrouwenvelder Bekijk bericht
                          jongens,

Allemaal geneuzel ik gebruik incidenteel mijn 50mm f 1.4 van Nikon (manual focus) op mijn D200 geen enkel probleem
                          Heb destijds vor de D200 gekozen omdat deze ook met mijn manual lenzen overweg kan. Dus ook met een 24-40 f 4.0 van tokina die ik nog had liggen.

Maar sinds het gebruik van zommlenzen gebruik je een vast lens alleen voor speciale gelegenheden, zoals bijvoorbeeld een reproductie van een schilderij of iets dergelijks.

zooms zijn niet in elke situatie beter
                          een prime is enorm waardevol om te leren omgaan met composities. door de vaste brandpuntafstand zal je veel meer aandacht schenken aan compositie, standpunt, voetenzoom!!, ... Door er eens op uit te trekken met enkel de prime op je body zal je veel meer leren dan met welke zoom dan ook. (en waarschijnlijk met stukken betere foto's thuiskomen)
                          en daarbij primes zijn nog steeds stukken beter wat kwaliteit betreft (toch zeker in deze prijsklasse )

groeten, robbe
                          Last edited by robbe852; 8 januari 2007, 16:32.
                          Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
                          Wait. Look. Feel.
                          Then shoot ! (David Muench)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vrouwenvelder Bekijk bericht
                            jongens,

Dan zal ik maar mijn bestelling stopzetten en een Nikkor AF-S 28-70/2.8 77S zwart kopen zeker? Dan heb ik toch tenminste een lichtsterkere lens MET zoom
                            http://kasper.photography & Flickr

Comment

Ik heb als beginnend amateur fotograafje al zéér veel geleerd en plezier gehad aan m'n 50mm f1,8;
                              - je leert omgaan met grote diafragma's & hun DOF.
                              - je leert wat écht scherpe lenzen kunnen...
                              - Wat je verliest aan gebruiksgemak win je aan eenvoud ; je hoeft niet wakker te liggen van de brandpuntafstand en z'n impact op perspectief. Tenminste 1 vd. parameters die de DOF bepalen blijft constant.
                              - Het leert je rustig de tijd nemen om met een bepaalde brandpunt de zaken te bekijken ook al is die misschien niet de meest voor de hand liggende ipv maar onmiddellijk te zoomen.
                              - Ik heb ook gemerkt dat een prime minder onhandig is dan het in eerste instantie lijkt: een beetje voor of achteruit bewegen is in vele gevallen best wel een alternatief voor een 3x zoom oid.
                              - Het kost vaak slechts een fractie van een vergelijkbare zoom

Doen!
                              www.jurgengeys.be - www.apertura.be

Comment

Working...
                              X