Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

suggesties Urban-shoots

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • suggesties Urban-shoots

    Welke lens lijkt zeer geschikt om urban shoots te doen. Ik vermoed in eerste instantie een lichtsterke lens en een groothoek?

    Ik ging ging sowieso de canon EFS 17/85 4-5,6 IS USM halen om op reis mee te nemen maar zou deze er zwaar onder lijden bij de duisternis tijdens de urban-shoots met zijn F4? zou ik zware problemen hebben met scherpte als ik uit de hand trek? zou ik me kunnen redden met een statief?

    dank
    http://www.pbase.com/pedro81/root

  • #2
    Re: suggesties Urban-shoots

    Ligt eraan wat je wil fotograferen. Ik doe niks anders dan straatfotografie. Ik heb een hele tijd met 300mm gefotografeerd, maar ik ben het zo beu als kouwe pap. Ik denk dat ik de hele wereldbevolking zowat vastgelegd heb. Daarna ben ik overgegaan op een grotere hoek, met name 28mm 2.8. Voordeel is dat je die dicht kunt zetten. Je moet dichter naar de mensen gaan, maar het gevolg is ook dat je je meer gaat richten op mensen in hun omgeving, mensen in interactie met anderen... moeilijker, maar ook leuker.
    Nu ga ik resoluut voor groothoek. Hetzelfde doel: mensen in hun omgeving, maar met veel meer omgeving erbij. Ik ken een paar fotografen die zelfs straatportretten doen met een extreme groothoek, en ik kan je verzekeren dat het resultaat heel boeiend is.

    Maar als je gebouwen wil fotograferen, of algemene stadsgezichten, dan is het andere koek. Ik hou het simpelweg bij een Tokina 12-24 (die ik nog moet kopen) en een 50mm 1.8 om toch nog een nauwere hoek te hebben. En later komt er nog een 200 2.8 bij, maar dan moet eerst Sinterklaas nog eens langskomen.

    Ideale diafragmawaarden (heb ik gemerkt), zijn tussen f8 en f11. Prima met een groothoek, en met een 50mm 1.8 lukt het ook redelijk goed vanaf f4.

    Maar... zoveel mensen, zoveel meningen natuurlijk.
    ______
    www.vue.photo

    Comment

    Working...
    X