Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenskeuze bij D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenskeuze bij D80

Hallo,

Een vriendin van me is van plan een Digitale reflex te kopen. Toestel zal een D80 worden, nu enkel nog de lenskeuze.
    't is een beginner, maar ze heeft reeds verschillende keer met mijn D70 + 70-200 + extender of met de kitlens gewerkt en dat lukte aardig.

Doel is 'algemene fotografie' (vanalles eigenlijk) en in het bijzonder watersport.
    Door dat tweede is tele wel noodzakelijk.
    Voor het ogenblik zouden we opteren voor 2 lenzen, iets in 18-70 en dan als tele een lichtgevoelige70-200 + extender, ofwel Bigma

Ik heb een paar vraagjes:

- voor 18-70 nemen we beter de nikkor kitlens (ik heb deze en ben er wel tevreden over), ofwel onmiddellijk een meerprijs van +-200€ betalen en voor de lichtgevoelige tamron 18-50 f2.8 of sigma 17-50 f2.8 gaan.
    Lichtgevoelige Nikkor lenzen vallen buiten budget.

- zou het een goed idee om een prime 50mm f1.8 te nemen om te 'leren' en bovenstaande zoomlenzen niet (onmiddellijk) aan te kopen. 't is dan wel niet echt flexibel meer...voetenzoom is maar voetenzoom.

- voor de tele:
    beter sigma 70-200 f2.8 nemen + extender TC 1.4 of TC 2 (worden de foto's in combinatie met TC2 niet te soft?).
    of NIkkor AF80-200 f2.8 + extender (maar welkeen? aangezien de extenders van Nikkon er niet op passen)
    Prijs tussen beide combinaties zal niet veel schelen, en laat meer flexibiliteit toe om bij minder licht extender weg te nemen en nog foto's te maken. De Sigma AF zou ook iets sneller zijn dan de nikkor?.

ofwel onmiddellijk voor de Bigma kiezen, tele zat. deze is het echter wel met een schuifzoom (watersport= zand !) en niet echt lichtsterk. Deze lens is ook een paar 100 Euro goedkoper dan bovenstaande combinatie.

De 18-200 VR van Nikkon zouden we niet nemen: 200mm is eigenlijk te weinig, en een extender past er niet op.

Alvast bedankt voor het meedenken, suggesties of tips zijn meer dan welkom.

groeten,

Nayy

Re: lenskeuze bij D80

Als je de D80 nog gaat aanschaffen, neem er een kit objectief bij. De 18-70 bevalt velen heel goed. Als je dat objectief later wilt aanschaffen, betaal je er apart veel meer voor.

Om te leren fotograferen heb je eigenlijk een 50 mm nodig. Door alle beperkingen van dit objectief kun je je toeleggen op beeldtaal, gulden snede, uitdrukking, enz.

Lees m'n artikel Objectief Advies eens:
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Of je koopt ze tweedehands. Zie hier.
      http://www.myricreaties.be

Comment

Ik zou me persoonlijk toch erg beperkt voelen moest ik enkel de 50mm prime hebben. Momenteel heb ik enkel de 18-70mm kitlens en daar ben ik best blij mee. Het feit dat ik het onderwerp wat dichter en vooral verder kan brengen vind ik een groot voordeel. Die 18-70mm moet je zeker ook niet nieuw los kopen, want dan betaal je inderdaad veel te veel. 2e hands zijn ze onder de €200 te vinden en als je hem bij de kit koopt spaar je ook veel uit. Wel opletten eigenlijk, want bij de D70s was deze de 'echte' kitlens, bij de D80 18-70 kits merk ik dat je niet zoveel uitspaart op die lens. In feite is de 18-135mm de kitlens van de D80.

Na 3 weken met mijn kitlensje heb ik de Nikkor 50mm 1.8 ook al besteld, iets lichtsterker zou enorm handig zijn en voor de prijs moet je het niet laten (€120).
        http://kasper.photography & Flickr

Comment

als je geen sport trekt en geen lichtgevoelige lenzen nodig hebt zou ik voor tele-eind toch uitzien naar iets met VR.op de 18-200 werkt dat echt wel super,en combi 10 mp + scherpe lens laat ook wel beetje croppen toe.anders even wachten op de 70-300 VR,is er binnenkort en "zou" rond de 500 euro komen?
          de combi sigma 70-200 + extender zal soft worden denk ik...maar jij hebt toch 70-200 met extender zie ik?even lenen?

Comment

Bedankt voor de reacties,
            't zal dus de kitlens 17-70 worden + 50mm f1.8.

Rest nu nog de tele:
            't gaat dus wel om sportfotografie, dus met VR ben ik niet veel, en 200mm is eigenlijk iets te kort.
            idd ik kan mijn lenzen lenen, dat kan 1 keer maar niet ieder weekend...

Dus: Nikkor 80-200 f2.8 of sigma 70-200 f2.8, beide met extender of Bigma?

groeten,

Nayy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              Om te leren fotograferen heb je eigenlijk een 50 mm nodig. Door alle beperkingen van dit objectief kun je je toeleggen op beeldtaal, gulden snede, uitdrukking, enz.

Lees m'n artikel Objectief Advies eens:
              http://home.planet.nl/~braak117/ObjectiefAdvies.pdf

Die 50mm was het standaard objectief in het 35mm filmtijdperk.
              Nu met de 1.5 cropfactor, vind ik de 35mm veel meer een standaard
              objectief waar je alle kanten mee uit kan.

my 2 cents
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

Comment

in jouw geval: een 17-55 + 80-400?

erik
                erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Nikkor 80-200 AF-S

Deze werkt perfect met Nikkor extenders.

Gr Kees
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ik heb de 70-300 VR en ben er tot nu toe heel erg tevreden over. En de VR kan je uitzetten hoor
                    StijnDeGrauwe.be

Comment

@ darth_stijn: is die 70-300 VR snel genoeg voor sportfotografie?
                      @ Erikdk: welke 17-55 + 80-400 ?

groeten,
                      Last edited by nayy; 14 december 2006, 19:00. Reden: meer precies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nayy Bekijk bericht
                        is die 70-300 VR snel genoeg voor sportfotografie?
                        Geen AF-S f4-5.6 geen extender toepasbaar
                        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nayy Bekijk bericht
                          ...knip... @ Erikdk: welke 17-55 + 80-400 ?

groeten,
                          DX 17-55 f/2.8,
                          VR 80-400 f/4.5-5.6

inderdaad, de lettersoep is belangrijk, met mijn excuses voor mijn gebrek aan nauwkeurigheid

erik
                          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Working...
                          X