Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

betekenis van "diafragma"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • betekenis van "diafragma"

    Kan iemand mij eens de enige echte betekenis geven van "diafragma".

    Wordt met diafragma bedoeld :

    1) de werkelijke lensopening
    2) de f-waarde of
    3) de 1/f-waarde ?

    Ik heb al gemerkt dat op dit forum (en ook op andere fora trouwens) deze begrippen door elkaar worden gebruikt.

    De juiste interpretatie kan van belang zijn, want stel dat ik mijn DOF wil vergroten, moet ik dan mijn "diafragma" vergroten of verkleinen ?

    Ingeval 1) en 3) is het antwoord verkleinen (kleinere lensopening).
    maar ingeval 2) is het antwoord vergroten (grotere f-waarde)

    mvg

  • #2
    Re: betekenis van "diafragma"

    Van Dale:
    di·a·frag·ma (het ~, ~'s)
    1 schermpje met verstelbare opening voor het objectief van een camera of microscoop, waardoor de hoeveelheid invallend licht geregeld kan worden => lensopening

    dus als je je scherptediepte (DOF) wil vergroten moet je het diafragma verkleinen.

    Comment


    • #3
      Re: betekenis van "diafragma"

      ik heb een dergeiljke vraag ook al eens gesteld, het antwoord valt als volgt samen te vatten: het diafragma is de opening, als je die opening vergroot dan verkleint de diafragma-waarde en vice versa.
      Bij een kleine waarde = grote opening = kleine DOF.

      zo heb ik het toen toch begrepen.

      Comment


      • #4
        Re: betekenis van "diafragma"

        http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragma_(optica)

        Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
        ik heb een dergeiljke vraag ook al eens gesteld, het antwoord valt als volgt samen te vatten: het diafragma is de opening, als je die opening vergroot dan verkleint de diafragma-waarde en vice versa.
        Bij een kleine waarde = grote opening = kleine DOF.

        zo heb ik het toen toch begrepen.
        Hiermee zal je verwarring zaaien. Ik zou het woord "diafragma-waarde" niet gebruiken, maar "f-waarde". Met een groter diafragma bedoel je inderdaad een kleinere f-waarde.
        _______________________________________
        Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

        Comment


        • #5
          Re: betekenis van "diafragma"

          Zo is het precies!

          Een lichtsterke lens heeft dus een diafragma met een klein f-getal (bijvoorbeeld f1.4 of f1.8)
          Hoe kleiner je het f-getal instelt, hoe kleiner de DOF.
          Hiervan kun je dus dankbaar gebruik maken bij het nemen van je foto's. Het onderwerp waar je op focust maak je scherp en de rest laat je wazig.
          Met de AV stand op je camera geeft je camera prioriteit aan het diafragma en stelt de rest daarop in.
          Grtz, G.
          Canon Eos 400D + Tamron 17-55 f2.8 + Tokina 12-24 f4

          Comment


          • #6
            Re: betekenis van "diafragma"

            Het diafragma of middenrif is in de anatomie de scheiding tussen borst- en buikholte.
            Het bestaat uit een grote platte koepelvormige spier met een centraal peesblad. Boven het diafragma liggen de longen en het hart, eronder de lever, de maag, de milt en darmen. In het middenrif bevinden zich 2 peesbladen met een opening, de Foramen Venae Cavae en de Hiatus Aorticus, door deze openingen lopen de onderste holle ader en de aorta. Het peesblad zorgt ervoor dat de openingen niet dicht kunnen gaan door het samentrekken van het diafragma. Het spiergedeelte bevat een opening voor de slokdarm.
            Het diafragma speelt een belangrijke rol bij de ademhaling omdat aanspannen ervan de grootte van de borstholte doet toenemen, ten koste van de buikholte. (De andere manier van ademhalen is door het uitzetten van het ribrooster; zie buik- en borstademhaling.)



            Comment


            • #7
              Re: betekenis van "diafragma"

              Het diafragmagetal is eigenlijk het getal dat de noemer vormt van een breuk waarvan de teller 1 (één) is.

              f = 4 is dus eigenlijk f = 1/4. Vandaar dat bijvoorbeel f = 4 groter is dan f = 8
              Bedenk ook dat theoretisch de grootst mogelijke diafragmawaarde 1 is.

              (Of is mijn oude kennis toch niet helemaal juist?)
              "Just do it !"

              http://jr52.be/index.html

              Comment


              • #8
                Re: betekenis van "diafragma"

                Waarom staat deze vraag bij objectieven?
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #9
                  Re: betekenis van "diafragma"

                  Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                  Bedenk ook dat theoretisch de grootst mogelijke diafragmawaarde 1 is.
                  http://www.canon.com/camera-museum/c.../s_50_095.html

                  Comment


                  • #10
                    Re: betekenis van "diafragma"

                    Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                    Waarom staat deze vraag bij objectieven?
                    Ongetwijfeld omdat het diafragma een deel van een objectief is.
                    _______________________________________
                    Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

                    Comment


                    • #11
                      Re: betekenis van "diafragma"

                      Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                      Het diafragmagetal is eigenlijk het getal dat de noemer vormt van een breuk waarvan de teller 1 (één) is.

                      f = 4 is dus eigenlijk f = 1/4. Vandaar dat bijvoorbeel f = 4 groter is dan f = 8
                      Bedenk ook dat theoretisch de grootst mogelijke diafragmawaarde 1 is.

                      (Of is mijn oude kennis toch niet helemaal juist?)
                      Niet helemaal juist... De F-waarde van een lens(systeem) geeft de verhouding aan van de backfocus afstand tot de diameter van de "lensopening". F-waarden kunnen uiteraard kleiner zijn dan 1.

                      Comment


                      • #12
                        Re: betekenis van "diafragma"

                        Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                        Het diafragmagetal is eigenlijk het getal dat de noemer vormt van een breuk waarvan de teller 1 (één) is.

                        f = 4 is dus eigenlijk f = 1/4. Vandaar dat bijvoorbeel f = 4 groter is dan f = 8
                        Neen dus f=4 bestaat niet. Alleen f1:1.4 of f1/4 zijn juiste aanduidingen, kijk verder beneden


                        Bedenk ook dat theoretisch de grootst mogelijke diafragmawaarde 1 is.

                        (Of is mijn oude kennis toch niet helemaal juist?)
                        Helemaal fout eigenlijk

                        Er bestaan lenzen met een f-waarde van 1:0.75 (Carl Zeiss)


                        En nu de juiste definitie

                        Het diafragma van een lens bestaat een aantal stalen lamellen die samen een cirkelvormige opening vormen binnen in je lens. Door het verschuiven van deze lamellen kan je de cirkelvromige opening vergroten of verkleinen

                        Hoe groter deze opening (diafragma), hoe meer licht er door de lens naar binnen valt. Hoe kleiner deze opening, hoe minder licht de sensor bereikt (qua principe vergelijkbaar met gordijnen, of beter nog met onze iris die zich ook verder opent in het donker)

                        De breuk (diameter diafragma/brandpuntsafstand lens) is de f-waarde, en geeft aan hoeveel licht de lens doorlaat. Bij f 1:2.8 valt er dus meer licht op de sensor dan bij f 1:4.0.

                        De hieronder opgesomde diafragma’s zijn de standaard-diafragma stops

                        f1:1.0 f1:1.4 f1:2.0 f1:2.8 f1:4.0 f1:5.6 f1:8.0 f1:11.0 f1:16.0



                        De verhouding tussen deze getallen geven een verdubbeling of een halvering van licht weer. Bij f1:2.8 zal de hoeveelheid doorgelaten licht exact dubbel zo hoog zijn als bij f1:4.0. Om dezelfde belichting te bekomen moeten we de sluitertijd bij f1:4.0 halveren.

                        Omgekeerd, als de sluitertijd bij f1:5.6 te traag is (bvb 1/30 s) kunnen we door het diafragma verder te openen wel aanvaardbare belichtingstijden krijgen (1/60 bij f1:4.0 – 1/120 bij f1:2.8)
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                        http://supermasj.zenfolio.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: betekenis van "diafragma"

                          By optieken gebruikt in fotografie is de f waarde niet eenduidig verbonden met de fysische diafragma diameter, maar met de "apparente diameter", die ik eenvoudigheidshalve "lensopening" heb genoemd en die meestal groter is dan de mechanische opening die door de diafragmabladen wordt bepaald.

                          Comment


                          • #14
                            Re: betekenis van "diafragma"

                            Omdat ik las dat ongeveer alles wat ik schreef ongeveer "helemaal fout eigenlijk" was, heb ik een en ander toch maar eens nagetrokken. Wat volgt heb ik dus teruggevonden en ik herken me daar behoorlijk in.

                            Diafragma
                            Het diafragma bestaat meestal uit een aantal metalen plaatjes (lamellen) die samen een (quasi)cirkelvormige opening vormen. De grootte van de opening kunnen we dan met behulp van een instelring veranderen. Het diafragama vinden we meestal terug in het objectief. Het heeft als doel de lichthoeveelheid die naar de film gaat te regelen. We kunnen het een beetje vergelijken met het iris van een oog, als er veel licht is dan gaat het iris zich sluiten, omdat we anders verblind worden, is er echter te weinig licht, dan zet het iris zich maximum open om toch nog zoveel mogelijk licht op het netvlies te krijgen.




                            Om de grootte van de opening te bepalen spreken we van f-opening (diafragma-opening) Zo hebben we een reeks gestandaardiseerde diafragma getallen:


                            - 1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 -
                            Deze getallen zijn de diafragma-stops, iedere stap hoger laat de helft minder licht door. f=1 is de maximum diafragma opening, f=1.4 laat de helft van het aantal licht door als f=1 (1 stop minder)

                            Van waar komen deze getallen nu?
                            Als we per diafragma stap een halvering van licht wensen te hebben, dan moeten we de oppervlakte van de opening halveren. Aangezien de formule voor de oppervlakte van een cirkel:


                            S = phi x r2
                            kunnen we stellen dat we de diameter van het diafragma met een factor 1.4 (vierkantswortel van 2) moeten verkleinen om de helft van het oppervlak te bekomen.
                            Eigenlijk zijn de diafragmawaarden breukgetallen, 1/1 - 1/1.4 - 1/2 - 1/2.8 etc. maar wegens plaatsbesparing wordt enkel de noemer op het objectief geplaatst.
                            Op de meeste objectieven zijn de diafragma waarden beperkt van 2.8 tot 22 of iets dergelijks. Oorspronkelijk had het diafragma als enige bedoeling om de lichthoeveelheid naar de film te kunnen regelen. Echter het regelen van het diafragma brengt een creatief item met zich mee, de scherptediepte. Hoe meer we diafragmeren (diafragma sluiten), hoe groter de scherptediepte, of hoe groter de diafragma-opening, hoe kleiner de scherptediepte...
                            "Just do it !"

                            http://jr52.be/index.html

                            Comment


                            • #15
                              Re: betekenis van "diafragma"

                              Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                              - 1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 -
                              Deze getallen zijn de diafragma-stops, iedere stap hoger laat de helft minder licht door. f=1 is de maximum diafragma opening, f=1.4 laat de helft van het aantal licht door als f=1 (1 stop minder)
                              Toch niet correct hoor. En het erge is dat je inderdaad dit ook elders terugvindt op internet.

                              De engelse versie van Wikipedia geeft de meeste klaarheid.

                              http://en.wikipedia.org/wiki/F-number

                              Ik heb wel moeten lezen, herlezen, wat links volgen, maar na een uurtje is alle verwarring bij mij toch weggenomen.
                              _______________________________________
                              Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

                              Comment

                              Working...
                              X