Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

betekenis van "diafragma"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: betekenis van "diafragma"

    Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
    Omdat ik las dat ongeveer alles wat ik schreef ongeveer "helemaal fout eigenlijk" was, heb ik een en ander toch maar eens nagetrokken. Wat volgt heb ik dus teruggevonden en ik herken me daar behoorlijk in.

    Om de grootte van de opening te bepalen spreken we van f-opening (diafragma-opening) Zo hebben we een reeks gestandaardiseerde diafragma getallen:


    - 1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 -
    Deze getallen zijn de diafragma-stops, iedere stap hoger laat de helft minder licht door. f=1 is de maximum diafragma opening, f=1.4 laat de helft van het aantal licht door als f=1 (1 stop minder)
    En het is nog altijd helemaal fout

    het is f1:1.4 (of f1/1.4, of f/1.4) etc...

    sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #17
      Re: betekenis van "diafragma"

      Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
      En het is nog altijd helemaal fout

      het is f1:1.4 (of f1/1.4, of f/1.4) etc...

      sugar
      Sorry, maar als we dan toch aan het vitten zijn, dan zijn 2 van de 3 bovenstaande voorbeelden fout.
      De "relatieve opening" van een lens kan bv 1:1.4 of 1/1.4 zijn en die annotatie wordt niet door "f" vooafgegaan.
      De "f-waarde" of "f-getal" daarentegen is een onbenoemd getal dat de verhouding tussen de brandpuntsafstand en de lensopening aangeeft. De voorstelling kan het getal zelf zijn, meestal voorafgegaan door de kontekst informatie dat het over f-waare(n) gaat. Die f-waarde kan ook als bv f/1.4 worden geschreven, waarbij in de optica de "f" (vroeger) schuin ("italic) moest staan om verwarring te vermijden met de notatie voor "functie" die in de wiskunde genormeerd is (bv. f(x))

      Comment


      • #18
        Re: betekenis van "diafragma"

        En misschien een eenvoudige verklaring voor scherptediepte of DOF:

        neem een stuk papier en maak daar met een naald een gaatje in met een diameter van ongeveer 1mm.
        Als je problemen hebt om in de verte scherp te zien zonder bril, dan moet je es door dat gaatje kijken. Je zal zien dat alles veel scherper wordt (je zal ook verschil zien zelfs al heb je goede ogen, alléén wat minder uitgesproken).
        dat is ook een beetje het principe van het diafragma: hoe kleiner het gaatje erin, des te groter de afstand waarover het beeld scherp wordt weergegeven.

        Comment


        • #19
          Re: betekenis van "diafragma"

          kijk daar kan ik hoop van leren

          dus hoe hoger de diafragma hoe scherper maar
          je sluitertijd duur ook langer kan dat verkort worden dan !!!!
          of is dat ander onderwerp
          Canon 400D Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 Tamron AF 17-50 mm F/2.8 Di Canon
          Sigma 70mm F/2.8 EX DG Canon 430EX Speedlite

          Comment


          • #20
            Re: betekenis van "diafragma"

            Of in het kort gezegd:

            De lensopening (diafragma) en de aanduiding (f-getal)zijn omgekeerd evenredig.

            De lensopening (diafragma) en de scherptediepte (DOF) zijn ook omgekeerd evenredig.

            Minder van het ene <==> meer van het andere.

            Om foto's te nemen moet ge niet meer weten.
            Groetjes
            ----JO

            Comment


            • #21
              Re: betekenis van &quot;diafragma&quot;

              Oorspronkelijk geplaatst door tuinlaaf Bekijk bericht
              kijk daar kan ik hoop van leren

              dus hoe hoger de diafragma hoe scherper maar
              je sluitertijd duur ook langer kan dat verkort worden dan !!!!
              of is dat ander onderwerp
              kijk hier eens:
              http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=138013
              Last edited by dréten; 3 december 2006, 08:02.

              Comment


              • #22
                Re: betekenis van &quot;diafragma&quot;

                Je zou ook hier eens kunnen kijken, onder de rubriek "Lenzen"
                Ik heb gepoogd om wat men moet weten over lenzen bij elkaar te schrijven.
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment


                • #23
                  Re: betekenis van &quot;diafragma&quot;

                  Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                  En misschien een eenvoudige verklaring voor scherptediepte of DOF:

                  neem een stuk papier en maak daar met een naald een gaatje in met een diameter van ongeveer 1mm.
                  Als je problemen hebt om in de verte scherp te zien zonder bril, dan moet je es door dat gaatje kijken. Je zal zien dat alles veel scherper wordt (je zal ook verschil zien zelfs al heb je goede ogen, alléén wat minder uitgesproken).
                  dat is ook een beetje het principe van het diafragma: hoe kleiner het gaatje erin, des te groter de afstand waarover het beeld scherp wordt weergegeven.
                  Experimenteer maar eens zonder ingewikkelde formules met pinholefotografie.
                  Ik heb op een basisschool zo de principe van de fotografie uitgelegd.
                  Foto's maken met een schoendoos maar ook met een bierblikje en een kokertje van een kleinbeeldfilm. Om het scherp te krijgen: hoe korter de brandpuntsafstand hoe kleiner het gaatje. Met sluitertijden tot drie minuten. Dus van een breinaald tot een speldeprik. De eerste lensen hadden een vaste lensopening dus zonder verstelbaar diafragma.

                  Comment

                  Working...
                  X