Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vragen over Sigma EX DG f2.8 macro.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vragen over Sigma EX DG f2.8 macro.

Hallo,

Ik heb enkele vragen over de Sigma EX DG f2.8 Macro lens.

1. Deze lens heeft een minimale diafragma-opening van f22. Is dit genoeg om bv een bloem in close-up helemaal scherp te krijgen?
    2. Sigma zegt dat deze lens ook geschikt is voor portret en landschap. Ik vraag mij af of er geen kwaliteit verloren gaat bij het maken van portretten met zo een lens omdat het een macrolens is.
    3. Is hij scherp op f2.8?

Als iemand enkele foto's met deze lens getrokken wil posten, zou dat heel fijn zijn.

Alvast bedankt,
    Albus
    No Surprise.

Re: Vragen over Sigma EX DG f2.8 macro.

Welke bedoel je?
    De 50mm, 70mm, 105mm of 150mm?

Testen staan hier http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Comment

1) Ik denk dat op F22 de hele wereld scherp is. Zo groot zal je bloem nu toch ook weer niet zijn
      2) De toevoeging van een Macro is dat de minimale scherpstelafstand vele malen korter is. Vaak al vanaf enkele decimeters zo niet zelfs centimeters. Daarna is de toevoeging 0,0. Dus fotografeer je alleen dingen op 1,5 meter en verder weg, dan zul je niet zoveel aan een echte macro-lens hebben. Heb je een macro-lens, dan kun je daar ook op grotere afstanden mee fotograferen
      3) waarschijnlijk over een heel klein bereik, maar dit is met alle F/2.8 lenzen zo. de DOF is klein bij zulke diafragma's.

Comment

1) Ja en zelfs al wel met een groter diafragma, afhankelijk van je afstand tot het onderwerp.
        2) Nee er gaat niets verloren. Deze lens (welke Sigma je ook precies bedoeld) is geschikt als portretlens en ook dan haarscherp.
        3) Ja deze lenzen zijn scherp op F/2.8 maar ze zijn nog scherper op F/4 en F/ 5.6
        Van alles...

Comment

Sorry, ik heb het dus over de 70mm.

EDIT: is het bij alle lichtsterke lenzen dat je wat aan scherpte verliest bij een groot diafragma - en dat bedoel ik niet de scherptediepte, maar gewoon de scherpte.
          No Surprise.

Comment

Ik moet de eerste lens nog tegenkomen die scherp is op zijn grootste opening

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotojeroen Bekijk bericht
              Er zijn genoeg lenzen die scherp zijn op de grootste opening.
              Wel is het zo dat ze bijna allemaal op een iets kleinere opening scherper worden. Maar niet scherp op F/2.8 is overdreven.
              Van alles...

Comment

@Psychonaut; je hebt gelijk. Het staat er zo, maar ik bedoel het zoals jij het zegt.

Poging 2:

Ik moet de eerste lens nog tegenkomen die op zijn grootste diafragmaopening net zo scherp is als wanneer die lens 1 of 2 stops is geknepen.

Beter?

--

Ik denk dat de genoemde lens van TS best wel scherp is op 2.8, maar deze zal op bijvoorbeeld F/5.6 net iets scherper zijn. Maar op 2.8 ook nog zeer bruikbaar.

Comment

Dan moet je beter zoeken, want die bestaan wel hoor

Er zijn zelf lenzen waarbij je zo goed als geen verbetering van de scherpte merkt bij het diafragmeren. Deze laatste zijn wel niet goedkoop (en dat is een eufemisme)

sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Zoals?

Comment

Al heel scherp vol open op 2.8:
                      Nikon 2.8 60mm
                      Sigma 2.8 150mm
                      Nikon 2.8 180mm
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Zoals?
                        De lenzen die ik heb? De 135 mm/2.0 is vol open super, daar haal je zo goed als niets meer extra uit door hem toe te draaien

Verder heb ik een 200 mm/1.8 en een 600mm/4.0 getest, en bij deze lenzen is de scherpte vol open echt fantastisch, daar haal je gewoon bijna niets extra uit door ze dicht te draaien. Als je het niet geloofd, bekijk de MTF charts dan maar even op www.canon.com

sugar
                        Last edited by sugar; 18 november 2006, 19:46.

Comment

De bedoeling is dat ik de lens in de avond op 2.8 kan gebruiken.
                          Zijn de lenzen die op 2.8 scherp zijn, L-lenzen van 1000 Euro?
                          No Surprise.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Albus Bekijk bericht
                            De bedoeling is dat ik de lens in de avond op 2.8 kan gebruiken.
                            Zijn de lenzen die op 2.8 scherp zijn, L-lenzen van 1000 Euro?
                            Neen, er zijn er andere ook. Een 50/1.4 en een 50/1.8 kosten < 300 EUR en zijn erg goed op 2.8. Er is ook de sigma 30mm/1.4. Allemaal primes, die zijn bij 2.8 zat scherp.

Ook een Tokina 17-50/2.8 is op 1/2.8 al meer dan goed genoeg, en beter als jijzelf als fotograf

Comment

Hoe bedoel je beter als jijzelf als fotograaf? Bedoel je dat ze gewoon goed zijn?

Ok, nu weet ik dat zulke primes goed zijn. Wss koop ik er zo een. Ik zoek dus ook nog een macro lens die ook goed is voor portret en op 2.8 goed scherp is. Men zei al dat de 150mm scherper is op 2.8, dan de 70mm, maar 70mm stil houden of 150mm stil houden is een heel groot verschil en dan ga je ook stops verliezen.
                              No Surprise.

Comment

Working...
                              X