Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

    Dit lensje heb ik in occasie bij m'n D70 gekocht, en ik lees vaak (zowel op dit forum als in reviews) dat dat bijlange niet zo 'n goeie lens is, nogal soft en zo...
    Deze foto heb ik vandaag gemaakt, ik heb er twee crops uitgesneden... ik vroeg me af of dit ook onder de noemer "soft" valt... Ik ben natuurlijk nog maar een beginner. Misschien kunnen de gevorderden toch even commentaar geven of deze foto inderdaad maar flauwtjes is qua scherpte of of dit best meevalt.








    300mm
    f7.1
    1/500
    Nikon D70 uit de losse hand, AF.

  • #2
    Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

    De scherpte valt best mee hoor, zeker als je hem gebruikt rond f/8, zoals jij doet. Heb je sharpening van je D70 ook bijgesteld, of staat dat nog op standaard? Hiermee zou je nog wat extra winst kunnen boeken.

    Ik moet zeggen dat je foto me heel erg meevalt. Ik heb de 70-300 ook gehad, maar heb er nooit zoveel mee gedaan. Ik vond hem te soft (mijn fout, beetje afstoppen doet wonderen, maar dat wist ik toen nog niet); te weinig contrast (vind ik nog steeds) en te veel CA (wederom doet afstoppen wonderen, maar het blijft toch altijd een beetje).

    Als je er zelf tevreden bent moet je hem gewoon houden, want zo te zien gaan jij er wel goed mee om. Als je twijfelt en een ander lensje in die prijsklasse wil, kan ik je een gebruikte Nikon 70-210 aanraden.
    D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

      ja dat was ik vergeten zeggen, toestel stond wel op "verscherpen"... 'k heb de foto in rawshooter wel wat verlicht, verder niet bewerkt... maar daardoor lijkt het contrast allicht wat minder.