Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

    Dit lensje heb ik in occasie bij m'n D70 gekocht, en ik lees vaak (zowel op dit forum als in reviews) dat dat bijlange niet zo 'n goeie lens is, nogal soft en zo...
    Deze foto heb ik vandaag gemaakt, ik heb er twee crops uitgesneden... ik vroeg me af of dit ook onder de noemer "soft" valt... Ik ben natuurlijk nog maar een beginner. Misschien kunnen de gevorderden toch even commentaar geven of deze foto inderdaad maar flauwtjes is qua scherpte of of dit best meevalt.








    300mm
    f7.1
    1/500
    Nikon D70 uit de losse hand, AF.

  • #2
    Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

    De scherpte valt best mee hoor, zeker als je hem gebruikt rond f/8, zoals jij doet. Heb je sharpening van je D70 ook bijgesteld, of staat dat nog op standaard? Hiermee zou je nog wat extra winst kunnen boeken.

    Ik moet zeggen dat je foto me heel erg meevalt. Ik heb de 70-300 ook gehad, maar heb er nooit zoveel mee gedaan. Ik vond hem te soft (mijn fout, beetje afstoppen doet wonderen, maar dat wist ik toen nog niet); te weinig contrast (vind ik nog steeds) en te veel CA (wederom doet afstoppen wonderen, maar het blijft toch altijd een beetje).

    Als je er zelf tevreden bent moet je hem gewoon houden, want zo te zien gaan jij er wel goed mee om. Als je twijfelt en een ander lensje in die prijsklasse wil, kan ik je een gebruikte Nikon 70-210 aanraden.
    D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

      ja dat was ik vergeten zeggen, toestel stond wel op "verscherpen"... 'k heb de foto in rawshooter wel wat verlicht, verder niet bewerkt... maar daardoor lijkt het contrast allicht wat minder.
      Eerder een toevalstreffer hoor, 't is de enige foto die ik vandaag met die lens gemaakt heb, de rest met mijn 50mm primeke Maar toen ik 'm aan 't bewerken was viel me op dat het toch zeer goed meeviel van scherpte (in mijn beginnersogen natuurlijk), vandaar dat ik me afvroeg of datgene wat ik "scherp" vind voor een ander nog soft is....

      voor minder dan 300mm ga ik niet en voorlopig koop ik geen lenzen bij... als een foto niet geslaagd is steek ik dat niet op de lenzen

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

        Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
        als een foto niet geslaagd is steek ik dat niet op de lenzen
        Een voorbeeldige stelling!

        Grts JVG
        Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

          Er hangt precies een gelige waas over die foto's. Eigenaaardig.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

            dat ligt niet aan de lens, gewoon mijn wb instelling niet meer nagekeken en aangepast in rawshooter...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

              Ik vind de foto's wel soft.
              En je kan 'verscherpen' aanzetten in je D70 maar als je in RAW schiet gebeurd daar niets mee.

              Misschien eens proberen om eenzelfde foto met je 50mm te maken en dan met de 70-300 (van een stuk verderop) en het verschil bekijken?

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

                heb even met dat idee gespeeld maar wegens drassig kon ik niet dichter komen...
                Bedankt voor je reactie (over "soft"), mijn ongeoefend oog ziet die verschillen nog altijd niet zo goed...

                Interessant om weten dat die "sharpening" niet werkt op RAW ... vind je dat ergens in de handleiding terug? En de rest van die voorinstellingen (direct printen, "vivid colours"), hebben die dan ook geen effect op raw?

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

                  De geposte voorbeelden zijn niet echt scherp. Maar of dit aan de lens ligt dit zijn géén 100% crops, dus oordelen over al dan niet soft van de lens is dan zowieso moeilijk (*)
                  Wat ik wel opmerk is gebrek aan contrast.

                  (*) Maak een foto in goede omstandigheden (evt op statief) en bekijk de foto (of een stukje hiervan op 100% vergroting)
                  In jouw foto's is geen sprake van 'soft' zijn, maar wel van onscherpte

                  Dit zijn de resultaten van 'een lens, die ik een beetje soft noem' (100% crop van een zuivere RAWfile - dus ook niet met de instellingen die de camera meegeeft aan een NEF, zoals je die ziet met Nikon-software)

                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

                    wat bedoel je met "geen 100% crops"? Ik heb de raw naar jpg geconverteerd (= eerste beeld), die geopend in paint en daar twee stukken uitgeknipt (tweede en derde beeld) van ca 800 pixels breed...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

                      Foutje bij het intikken, moest zijn : lijken geen 100% crops, bij nader inzicht dus wél
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

                        Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                        Interessant om weten dat die "sharpening" niet werkt op RAW ... vind je dat ergens in de handleiding terug? En de rest van die voorinstellingen (direct printen, "vivid colours"), hebben die dan ook geen effect op raw?
                        Ja en nee : met 'zuivere' RAW niet dus (zie ook vorig berichtje + voorbeeld)
                        Met Nikon software (oa Picture Project en Nikon Capture) worden de instellingen van de camera wél doorgegeven
                        Rawshooter ken ik niet, maar ik veronderstel dat het werkt zoals Capture One en daar dus idd zuivere RAW zonder verscherping (zie je ook beter de verschillen tussen een kwaliteitsobjectief en een ander)
                        Natuurlijk spelen diafragma en sluitersnelheid ook een rol, maar op F 7.1 en 1/500 zou het resultaat toch beter moeten zijn

                        Wat die handleiding betreft, Nikon gaat er natuurlijk vanuit dat je hun software gebruikt
                        Last edited by mexicano; 6 november 2006, 14:50.
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

                          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Rawshooter ken ik niet, maar ik veronderstel dat het werkt zoals Capture One en daar dus idd zuivere RAW zonder verscherping (zie je ook beter de verschillen tussen een kwaliteitsobjectief en een ander)
                          Zie volgende link: http://www.pixmantec.com/products/ra...essentials.asp
                          Nikon D50 + kitlens + Nikkor 50 F1.8 + Tamron 100-300 + Monopod Marver + Starblitz 250-BAZ

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

                            Dit is de scherpte die ik uit die Nikkor 70-300 haal. Foto genomen uit losse hand en de camera (Nikon D50) instellingen op neutraal. Misschien niet super-scherp, maar voor wat ik de lens gebruik en rekening houdend met de prijs, ben ik er toch content van.

                            Focal length: 220mm
                            F number: F/8
                            exposure time: 1/400
                            ISO: 200



                            100% crop, zonder bewerkingen


                            100% crop, na enkel sharpening in photoshop

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G "soft"?

                              Ga je in het geval van het vliegtuig ook geen onscherpte hebben door de beweging van het vliegtuig? Zelfs in 1/400s beweegt zo iets nog altijd een paar centimeter verder...
                              mvg
                              Bert

                              Comment

                              Working...
                              X