Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tevreden over 70-200mm f4 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
    ook niet als je wat langer wacht en intussen wat meer spaart, is ook heel simpel....


    mvg,
    Henk_01,

    Jouw redenering lijkt een logische maar in dit geval is "wat" meer toch altijd nog een bedrag van vele honderden euro's. Theoretisch kan elk bedrag bij elkaar gespaard worden, maar soms kiezen mensen ervoor om nu daadwerkelijk plezier te hebben van een f4, in plaats van te dromen van een f2.8. Daar komt bij dat een goed objectief, en de f4 is een goed objectief, met relatief weinig verlies doorverkocht kan worden. Je hebt dan intussen de kans gehad om een jaar of wat mooie foto's te trekken tegen een verliespost van naar schatting een euro of 100; als dat niet logisch klinkt dan weet ik het niet meer

    Humphrey

    Comment


    • #32
      Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

      Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
      Henk_01,

      Jouw redenering lijkt een logische maar in dit geval is "wat" meer toch altijd nog een bedrag van vele honderden euro's. Theoretisch kan elk bedrag bij elkaar gespaard worden, maar soms kiezen mensen ervoor om nu daadwerkelijk plezier te hebben van een f4, in plaats van te dromen van een f2.8. Daar komt bij dat een goed objectief, en de f4 is een goed objectief, met relatief weinig verlies doorverkocht kan worden. Je hebt dan intussen de kans gehad om een jaar of wat mooie foto's te trekken tegen een verliespost van naar schatting een euro of 100; als dat niet logisch klinkt dan weet ik het niet meer

      Humphrey

      Ik begrijp je redenering Hapa, maar voor mensen die geen F4 of F2.8 hebben en er eentje willen aanschaffen is het moeilijk om een keuze te maken omdat de meningen over beide lenzen zo verdeeld zijn, maar toch staat 1 ding vast, ze zouden allemaal een f2.8 willen. Nu kan ik inderdaad zoals je zegt een F4 gaan kopen en later met wat verlies gaan verkopen om dan uiteindelijk een f2.8 aan te schaffen, maar das voor mij persoonlijk hetzelfde als via Luxemburg te rijden om naar Parijs te gaan, overbodig dus....

      Die verliespost die je aanhaalt is wel wat meer dan een euro of honderd, ik weet niet of de lens goedkoper kan gevonden worden dan bij Corne (1175 euro voor de 2.8), maar er zijn andere winkels waar de lens 1549 euro kost, indien je van zo'n zaken niet echt op de hoogte bent, als je dan je lens moet verkopen onder de prijs.... dan doe je meer dan zomaar 100 euro verlies, begrijp je?


      mvg,
      Last edited by Henk_01; 5 november 2006, 21:51.
      2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

      Comment


      • #33
        Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

        Henk_01,

        Ter toelichting: Die verliespost van 100 euro die ik aanhaalde is zo ongeveer het verschil tussen een nieuwe f4 en een tweedehandse (in goede staat verkerende) f4.

        Ik onderschrijf dat we eigenlijk allemaal wel een f2.8 (of nog lichtsterker ....) willen, maar denk dat een behoorlijk deel uiteindelijk toch "blijft steken" bij een f4 vanwege het grotere gewicht van de f2.8, het financiele aspect of het verkregen besef dat een f4 geschikt is voor de omstandigheden waarin je meestal fotografeert.

        Humphrey

        Comment


        • #34
          Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

          Ik wil mijn 70-200 F./4 ook nooit meer kwijt, prima lens en zeer scherp

          Peter.
          www.dpix.nl event photography

          Comment


          • #35
            Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            F4 weegt ong 700gr , F2.8 ong 1300 , da's dus bijna het dubbele en telt dus wel degelijk mee. Wil je echter bvb zaalsport gaan fotograferen dan kan je het wel schudden met je F4 hoor, 2.8 is dan al een hele opgave...
            Dit is volgens mij de perfecte samenvatting : de F4 is een fantastische lens voor z'n geld, een lichtgewicht met prima beeldkwaliteit.
            Maar er zijn situaties dat de 2.8 je toch wel dat 'beetje' (2x) extra licht verschaft ! Je moet gewoon voor jezelf proberen uit te maken of de meerprijs/meergewicht voor jou aanvaardbaar/noodzakelijk is.

            Alhoewel het ook niet altijd zaligmakend is, ik heb gisteren indoor foto's getrokken op ISO3200 en ISO1600 met de F4. Indien ik de 2.8 had gehad had ik foto's kunnen trekken op ISO1600 en ISO800. Dit is al beter, maar ISO1600 geeft ook nog erg veel ruis ! De 800 begint al te gaan.

            Ik twijfel dus nu tussen het 'upgraden' van de 70-200L4 naar de 2.8 en tussen de aanschaf van een lichtsterke prime.
            Met de 'relatief' goedkope 85f1.8 of 100f2 zit ik al op ISO800 en ISO400.
            (Ik heb dan tevens een zeer goede portretlens bij.)
            Fuji X - Less became more

            Comment


            • #36
              Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

              Ik ga niet akkoord met de redenering om dan onmiddelijk de F2.8 te gaan kopen. Als je dat zegt moet je eigenlijk onmiddelijk de F2.8 IS kopen! Die kost maar eventjes 3x zoveel als de F4 versie. Indien je daarvoor zo lang moet sparen dan zit je lang zonder lens en kan je ook geen andere lenzen kopen.

              Ik heb liever onmiddelijk een 70-200 F4 L om te kunnen fotograren en dan stilaan verder sparen voor vb: 17-40 F4 L ; 50mm F1.8 ; 85mm F1.8 . Dan eerst lang sparen om dan enkel en alleen een 70-200 F2.8 IS te hebben.

              Fotograferen ? Of materiaal verzamelen ?

              Michiel
              Last edited by MichielBrugge; 6 november 2006, 11:03.
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

              Comment


              • #37
                Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

                Volgens volgende review site is de 2.8 enkel beter voor indoor activiteiten.
                Maar dan nog geven ze de voorkeur aan een 85/1.8 of een 100mm prime.

                http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/

                In de andere gevallen, als landscape, outdoor, natuur staat de f4 op hun verlanglijstje al dan niet in combinatie met de extender 1.4.

                Ik heb alvast ook de f4 besteld en een prime 50/1.8, misschien komt daar nog de 85 of 100mm bij.

                Helaas had ik deze vantweekend niet, had die goed kunnen gebruiken tijdens een indoor EK danswedstrijd. Mijn kitlens op f4 was zeker niet voldoende, ofwel te donker ofwel te trage snelheid.

                De foto's van een lokale fotograaf (met de 70-200 2.8) waren daarentegen scherp en helder.
                Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
                Fuji : Fuji X10

                Comment


                • #38
                  Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                  Ik ga niet akkoord met de redenering om dan onmiddelijk de F2.8 te gaan kopen. Als je dat zegt moet je eigenlijk onmiddelijk de F2.8 IS kopen! Die kost maar eventjes 3x zoveel als de F4 versie. Indien je daarvoor zo lang moet sparen dan zit je lang zonder lens en kan je ook geen andere lenzen kopen.

                  Ik heb liever onmiddelijk een 70-200 F4 L om te kunnen fotograren en dan stilaan verder sparen voor vb: 17-40 F4 L ; 50mm F1.8 ; 85mm F1.8 . Dan eerst lang sparen om dan enkel en alleen een 70-200 F2.8 IS te hebben.

                  Fotograferen ? Of materiaal verzamelen ?

                  Michiel
                  Ook helemaal mijn gedacht

                  Ik werk met budgetten en maak voor mezelf een kosten/baten analyse wat ik hiervoor het beste koop.

                  En in het geval van de 70-200 F4 of F2.8 of F2.8 IS was mijn keuze vlug gemaakt:
                  liever een 17-40L F4 + 70-200L F4 dan de kitlens 18-55 F3.5-5.6 + 70-200L F2.8
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

                  Comment


                  • #39
                    Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door rvrysen Bekijk bericht
                    Dit is volgens mij de perfecte samenvatting : de F4 is een fantastische lens voor z'n geld, een lichtgewicht met prima beeldkwaliteit.
                    Maar er zijn situaties dat de 2.8 je toch wel dat 'beetje' (2x) extra licht verschaft ! Je moet gewoon voor jezelf proberen uit te maken of de meerprijs/meergewicht voor jou aanvaardbaar/noodzakelijk is.

                    Alhoewel het ook niet altijd zaligmakend is, ik heb gisteren indoor foto's getrokken op ISO3200 en ISO1600 met de F4. Indien ik de 2.8 had gehad had ik foto's kunnen trekken op ISO1600 en ISO800. Dit is al beter, maar ISO1600 geeft ook nog erg veel ruis ! De 800 begint al te gaan.

                    Ik twijfel dus nu tussen het 'upgraden' van de 70-200L4 naar de 2.8 en tussen de aanschaf van een lichtsterke prime.
                    Met de 'relatief' goedkope 85f1.8 of 100f2 zit ik al op ISO800 en ISO400.
                    (Ik heb dan tevens een zeer goede portretlens bij.)
                    Ik heb de 85 1.8 ook, op 1.8 is mijns inziens niet zo sterk, één stopje of iets minder zelfs toeknijpen en dan is er echt een serieus verschil merkbaar. Vergeet ook niet als je nog groter gaat met je diafragma dan 2.8 dan er dan niet al te veel scherptediepte meer is, ik heb vorige vrijdag nog minivoetbal gefotografeerd en door de erbarmelijke verlichting in de zaal ook naar iso 1600 moeten draaien om nog ietwat sluitertijd te bekomen. Op een 30D is dit wil je echt mooie foto’s niet echt ideaal meer, iso 800 maakt onmiddellijk een groot verschil en heb je zo goed als geen last met ruis, maar dan moet je wel in een zaal zitten met deftige verlichting en liefst nog wat witte muren ipv die donkere houten wanden….
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #40
                      Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      Ik heb de 85 1.8 ook, op 1.8 is mijns inziens niet zo sterk, één stopje of iets minder zelfs toeknijpen en dan is er echt een serieus verschil merkbaar. Vergeet ook niet als je nog groter gaat met je diafragma dan 2.8 dan er dan niet al te veel scherptediepte meer is, ik heb vorige vrijdag nog minivoetbal gefotografeerd en door de erbarmelijke verlichting in de zaal ook naar iso 1600 moeten draaien om nog ietwat sluitertijd te bekomen. Op een 30D is dit wil je echt mooie foto’s niet echt ideaal meer, iso 800 maakt onmiddellijk een groot verschil en heb je zo goed als geen last met ruis, maar dan moet je wel in een zaal zitten met deftige verlichting en liefst nog wat witte muren ipv die donkere houten wanden….
                      Als je de 85f1.8 op f2 zet is de les toch al wel wat scherper dacht ik ? (en de 100mm is toch al scherp vanaf f2). Ik heb dan toch nog een volle stop meer licht dan op f2.8. Dat is een halvering van de ISO-waarde.
                      De scherptediepte is dan toch nog een kleine meter (wat genoeg is bij judo).

                      Die minivoetbal, met welke lens heb je die gefotografeerd ? Met de prime of met de 70-200L2.8 ? Ik vermoed met de 70-200 gezien de hoge ISO, heb je ook geprobeerd met de 85 mm ?
                      Fuji X - Less became more

                      Comment


                      • #41
                        Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door rvrysen Bekijk bericht
                        Als je de 85f1.8 op f2 zet is de les toch al wel wat scherper dacht ik ? (en de 100mm is toch al scherp vanaf f2). Ik heb dan toch nog een volle stop meer licht dan op f2.8. Dat is een halvering van de ISO-waarde.
                        De scherptediepte is dan toch nog een kleine meter (wat genoeg is bij judo).

                        Die minivoetbal, met welke lens heb je die gefotografeerd ? Met de prime of met de 70-200L2.8 ? Ik vermoed met de 70-200 gezien de hoge ISO, heb je ook geprobeerd met de 85 mm ?

                        De scherpte van de 85 1.8 is inderdaad op 2 reeds een heel groot verschil ivm met volle opening maar wordt nog een pak beter op 2.8 ( wat niet meer dan normaal is ) , ik gebruik die wel eens maar eigenlijk hoofdzakelijk met de 70-200 omdat minivoetbal nu eenmaal een sport is waar de actie heel snel van de ene naar de andere kant van het veld verhuisd, met een 70-200 kun je dan veel sneller volgen natuurlijk. Voor judo zal een 85 waarschijnlijk een stuk bruikbaarder zijn dan die 70-200 , ook qua focussnelheid doet die 85 het helemaal niet slecht ( dit is echt een heel goed lensje wat ook zeer geschikt is voor portretten )
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #42
                          Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

                          RDB , kan ik hieruit concluderen dat je een prime 50 of 85/1.8 niet als alternatief ziet voor de 70-200?

                          ik was namelijk van zin om deze te gebruiken tijdens indoor danswedstrijden, vanwege 70-200 2.8 te duur
                          Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
                          Fuji : Fuji X10

                          Comment


                          • #43
                            Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door SMcLean Bekijk bericht
                            RDB , kan ik hieruit concluderen dat je een prime 50 of 85/1.8 niet als alternatief ziet voor de 70-200?

                            ik was namelijk van zin om deze te gebruiken tijdens indoor danswedstrijden, vanwege 70-200 2.8 te duur
                            Ik heb de MKI versie van die 50mm en dat kun je nu echt geen snelheidsmonster noemen hé , ik weet niet hoe snel die dansen zijn maar die lens is echt niet geschikt voor actiefoto's mijn gedacht...
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #44
                              Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

                              Vreemd die reeds vermelde review site vond die 85mm nochtans de beste keus voor indoor sporten?
                              Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
                              Fuji : Fuji X10

                              Comment


                              • #45
                                Re: tevreden over 70-200mm f4 ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door SMcLean Bekijk bericht
                                Vreemd die reeds vermelde review site vond die 85mm nochtans de beste keus voor indoor sporten?
                                Die 85 mm is idd een stuk sneller, de 50mm daarentegen is een slak
                                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                                Comment

                                Working...
                                X