Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe macro lens

Ik zou voor een lange macro gaan. Zelf heb ik een Pentax 100 mm macrolens die een vergroting geeft van 1:2 en een Pentax macrolens 200 mm waar ik tot op 1:1 (zgn lifesize) vergroting kan gaan.
    Ik gebruik de 100 mm haast nooit meer: de 200 mm ligt me veel beter om mee te werken. Wel gebruik ik een statief. Voor macropnamen van niet-bewegende of traag bewegende voorwerpen heb ik een driepikkel. Ik werk dan met diafragma 32, 22 of 16 en heb dus trage sluitertijden Als ik snel bewegende voorwerpen wil trekken gebruik ik een schouderstatief. Dat geeft de nodige stabiliteit om met sluitertijden van 1/60 of 1/100 te werken en toch de nodige scherpte-diepte te krijgen.
    Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

ikzelf heb de sigma 105 mm, ben hier best tevreden over qua kwaliteit maar overweeg toch sterk om over te gaan naar een 150 of 180 en de belangrijkste reden hiervoor is de omschakeling tussen manueel en auto- focus!

als de 105mm in autofocus staat kan je immers niet manueel meer bijsturen (wat wel kan met de 150 en 180 mm), je moet immers eerst de focusring naar beneden trekken en dan nog een knopje verzetten!

naast de werkafstanden is dit toch een punt dat een groot verschil kan maken in je keuze voor aankoop!
      http://www.insectennet.be/gallery_index/index.html
      http://www.pbase.com/insects

Comment

Een macro staat ook op mijn verlanglijstje. Vroeger, heeeeeel lang geleden had ik tussenringen voor mijn Exakta...liggen nog in mijn kast. Momenteel kan ik me niet een echte macro veroorloven, en dacht ik als tussenoplossing aan de Raynox DCR-250 Super Macro lens......
        iemand enige ervaring of dit wel bruikbaar is als tussentijdse oplossing??
        Sony RX10 Mark IV
        nog een fijne dag verder!
        Guido

Comment

Working...
        X